1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: profesori de religie
Justificarea ofertei:
Optimizarea activităţii educative sub toate aspectele sale, de la cele particulare ale instruirii, ale conceperii curriculum-ului, ale organizării sistemului de învăţămant, ale managementului educaţional şi evaluării, pȃnă la sporirea valenţelor sale formative;
Cunoaşterea propriilor valori culturale şi spirituale după extinderea lor în spaţiul comunitar;
Valorificarea potenţialului educativ al conţinuturilor informaţionale;
Necesitatea motivării elevilor prinr-o gamă cât mai diversă de metode didactice pentru învăţarea religiei şi pentru formarea personalităţii duhovniceşti;
Dezvoltarea creativităţii în procesul didactic;
Durata: 24 de ore
Curriculum-ul programului:
Utilizarea adecvată a cunoştinţelor de didactică generală, de didactică a specialităţii, de psihologie;
Proiectare şi evaluarea conţinuturilor instructiv-educative;
Organizarea adecvată a activităţilor didactice în funcţie de tipul de lecţie dominant;
Utilizarea optimă a factorilor spatio-temporali, în vederea eficientizării procesului instructiv – educativ;
Adoptarea de strategii didactice care să permită utilizarea eficientă a mijloacelor şi a auxiliarelor didactice în procesul instructiv- educativ.
Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;
Selectarea metodelor optime în vederea formării gândirii critice şi deprinderilor practice,înţelegerea mecanismului de formare a trăsăturilor psihomorale şi adoptarea metodelor şi tehnicilor de cunoaştere şi activizare a elevilor;
Proiectarea şi organizarea activităţilor instructiv - educative în colaborare cu comunitatea;
Responsabilizarea pentru rolul social asumat.
b. Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Specificul, scopul si obiectivele religiei in scoala |
4 |
1 |
3 |
|
Valori si finalitati in educatia religioasa |
4 |
1 |
2 |
1 |
Mijloace didactice intre clasic si modern |
4 |
1 |
2 |
1 |
Metode active utilizate in studiul Religiei |
5 |
2 |
2 |
1 |
CDS-ul in educatia religioasa |
3 |
1 |
2 |
|
Evaluare finală |
4 |
4 |
||
Total |
24 |
6 |
11 |
7 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formator |
1 |
8,00- 14,00 |
Specificul, scopul si obiectivele religiei in scoala |
curs aplicaţii |
Prof.Ionescu Daniela |
2 |
8,00- 14,00 |
Valori si finalitati in educatia religioasa |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Popescu Romeo |
3 |
8,00- 14,00 |
Mijloace didactice intre clasic si modern |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Ionescu Daniela
|
4 |
8,00- 15,00 |
Metode active utilizate in studiul Religiei |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Popescu Romeo |
5 |
8,00- 13,00 |
CDS-ul in educatia religioasa |
curs aplicaţii evaluare |
Prof.Ionescu Daniela
|
6 |
8,00- 12,00 |
Evaluare |
evaluare |
Prof. Popescu Romeo |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
prezenţa si implicare |
frecvenţă activitatea la seminar (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video); |
proiecte, elaborare CDŞ-uri, referate, portofolii |
2. Resurse umane
Formatori implicaţi
Prof. Popescu Romeo, inspector de specialitate, formator județean
Prof. Ionescu Daniela, formator judeţean
1. Criterii curriculare:
Tip program: Formare de scurtă durată.
Public - ţintă vizat: Cadrele didactice din învăţământul preuniversitar gimnazial şi liceal care predau limba română
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului de limba şi literatura română, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului: Abilitatea cadrelor didactice care predau limba şi literatura română în scopul creării de scenarii didactice moderne, care vizează integrarea momentelor de învățare analitică în secvenţe sintetice ample; utilizarea eficientă de către profesori a metodelor de diferenţiere a instruirii; conceperea, aplicarea şi evaluarea de proiecte educaţionale inovative, destinate să contribuie la îmbunătăţirea performanțelor învățării elevilor.
Competențe vizate, conform standardelor funcției de profesor:
să utilizeze în mod adecvat cunoştinţele de didactică generală a specialităţii, de metodică şi psihopedagogie;
să selecteze metode optime în vederea formării gândirii critice;
să dezvolte competenţele necesare implementării şi adaptării adiacente reformei în cadrul educației (stabilirea curricum-ului la decizia şcolii, alegerea manualelor alternative, aplicarea noului sistem de evaluare, planificarea şi proiectarea activităţii didactice etc);
să-şi formeze capacitatea de utilizare a metodelor moderne de predare a limbii şi literaturii române înţelegând necesitatea folosirii acestora;
să selecteze metode de evaluare centrate deopotrivă asupra rezultatelor şi procesului învăţării;
Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al limbii |
3 |
1 |
2 |
- |
Modalităţi de sporire a motivaţiei pentru învățarea limbii române |
2 |
1 |
2 |
- |
Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al literaturii |
3 |
1 |
2 |
- |
Metode de dezvoltare a creativităţii specifice literaturii române |
4 |
1 |
2 |
1 |
Rolul exemplelor în predare-învăţare |
3 |
1 |
2 |
- |
Metode şi instrumente evaluative |
3 |
1 |
2 |
- |
Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului |
2 |
1 |
2 |
- |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
7 |
14 |
3 |
Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formator |
I ( h) |
8.30-9.00 |
Primirea participanților Anunțarea programului, scopul și obiectivele cursului și ale zilei, formele de organizare și evaluare. Metode didactice – repere teoretice. Metode și strategii specifice limbii române în gimnaziu. Metode și strategii specifice predării limbii române în gimnaziu. Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus Completarea fișei de evaluare |
Curs |
prof. dr. Cocău-Jitianu Carmen, formator judeţean prof. Stanca Mariana Lelia, formator judetean. |
9.00-10.30 |
Aplicații |
|||
10.45-12.45 |
Curs |
|||
13.15-15.15 |
Aplicații |
|||
15.30-17.00 |
Evaluare |
|||
17.00-17.30 |
|
|||
II ( h) |
8.30-9.00 |
Reamintirea principalelor idei ale zilei precedente. Anunţarea obiectivelor zilei. Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu. Metode alternative specifice predării literaturii române în gimnaziu. Metode și strategii specifice predării limbii române în liceu. Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs. Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus. Completarea fișei de evaluare. |
Curs |
prof. Stanca Mariana , formator judetean. prof. Preda Elena Gabriela, formator judetean. |
9.00-10.30 |
Aplicații |
|||
10.45-12.45 |
Aplicații |
|||
13.15-15.15 |
Evaluare |
|||
15.30-17.00 |
|
|||
17.00-17.30 |
||||
III ( h) |
8.30-9.00 |
Reamintirea principalelor idei ale zilei precedente. Anunţarea obiectivelor zilei. Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. Metode alternative specifice predării literaturii române în liceu. Metode și strategii specifice predării literaturii române în liceu. Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs. Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus. Completarea fișei de evaluare. |
Curs |
prof.Ioniță Isabella Elena gr. I, formator național prof.Preda Elena Gabriela, gr. I, formator judetean.
|
9.00-10.30 |
Aplicații |
|||
10.45-12.45 |
Aplicații |
|||
13.15-15.15 |
Evaluare |
|||
15.30-17.00 |
|
|||
17.00-17.30 |
||||
IV ( h) |
8.30-9.00 |
Reactualizarea noțiunilor prezentate în ziua precedentă. Anunţarea obiectivelor zilei. Elemente de deontologie a evaluării în contextul creşterii calităţii actului educaţional. Preambul teoretic. Funcțiile și rolul evaluării. Strategii evaluative. Metode alternative de evaluare Metode alternative de evaluare Modalități de elaborare în format electronic a suportului teoretic: aplicație curs Evaluarea zilei: dacă ziua a fost benefică puneți un plus, dacă nu, un minus Completarea fișei de evaluare Evaluarea cursului. |
Curs |
prof.Ioniță Isabella Elena – gr. I, formator național prof. Preda Elena Gabriela – gr. I, formator judeţean prof. dr. Cocău – Jitianu Carmen – formator judeţean prof. Stanca Mariana Lelia – gr. I, formator judetean.
|
9.00-10.30 |
Aplicații |
|||
10.45-12.45 |
Aplicații |
|||
13.15-15.15 |
Evaluare |
|||
15.30-17.00 |
|
|||
17.00-17.30 |
Modalități de evaluare a cursanților:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
prezenţa si implicare |
activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video; proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, conspecte, investigaţii practice; Evaluare finală: proiect metodico-ştiinţific (A4, TNR, 12, 1 rând), la una din temele programului, prezentat în cadrul cursului. |
proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului |
2. Resurse umane:
prof.Ioniță Isabella Elena – formator național
prof. Preda Elena Gabriela – formator judeţean
prof. dr. Cocău – Jitianu Carmen – formator judeţean
prof. Stanca Mariana Lelia – formator judetean.
1. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar primar, gimnazial şi liceal;
Justificarea ofertei: Necesitatea formării unor competenţe pentru reorganizarea aspectului creativ – participativ al învăţământului, prin promovarea metodelor alternative de educaţie. Pentru prevenirea şi diminuarea comportamentelor de risc, cadrele didactice trebuie să cunoască şi să evalueze corespunzător dimensiunea umană. Acest program va eficientiza activitatea didactică, prin formarea şi responsabilizarea cadrelor didactice privind implicarea în reducerea manifestărilor nedorite prezente în activitatea şcolară ; cadrele didactice formate vor cunoaşte modalităţi de prevenţie şi intervenţie şi vor fi abilitate cu competenţe specifice dezvoltării şi implementării unor strategii alternative la nivelul clasei şi la nivelul şcolii.
Durata programului: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv-educativ, ca act de comunicare;
Dezvoltarea capacităţii de a relaţiona cu elevii;
Organizarea activităţilor instructiv-educative, în funcţie de particularităţile de vârstă şi de nevoile elevilor;
Adoptarea de conduite didactice eficiente pentru depăşirea «situaţiilor de criză educaţională»;
Asumarea integrală a diferitelor roluri specifice profesiei de cadru didactic;
b. Planificarea pe modelelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Drepturile si nevoile copilului. |
4 h |
1 h |
2,5h |
0,5h |
2. Copilul dificil |
4 h |
1 h |
2,5 h |
0,5 h |
3. Copilul si abuzul |
4 h |
1 h |
2,5 h |
0,5h |
4. Rolul parintelui. Managementul stresului parental |
4 h |
1 h |
2,5 h |
0,5h |
5. Etapele dezvoltarii |
6 h |
2 h |
3,5 h |
0,5h |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24 h |
6 h |
13,5 h |
4,5 h |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orăr |
Tema |
Tipul activităţii |
Formator |
(8 ore) |
8.00-9.00 |
1. Drepturile si nevoile copilului. |
Curs |
Prof. Laţiu Andreea Iuliana |
9.00-11.30 |
Aplicaţii |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
2. Copilul dificil |
Curs |
||
13.00-15.30 |
Aplicaţii |
|||
15.30-16.00 |
Evaluare |
|||
(8 ore) |
8.00-9.00 |
3. Copilul si abuzul 4. Rolul părintelui. Managementul stresului parental |
Curs |
Prof. Bălteanu Claudia |
9.00-11.30 |
Aplicaţii |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.30 |
Aplicaţii |
|||
15.30-16.00 |
Evaluare |
|||
(8 ore) |
8.00-10.00 |
5. Etapele dezvoltării |
Curs |
Prof. Bălteanu Claudia Prof. Laţiu Andreea Iuliana |
10.00-13.30 |
Aplicaţii |
|||
13.30-14.00 |
Evaluare |
|||
14.00-16.00 |
Evaluare finală.(2 ore) |
|
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea şi interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe în vederea transformării lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice. |
Alcătuirea şi prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale: -proiectarea unu program educativ; un proiect de parteneriat educaţional şcoală-familie pentru prevenirea violenţei şcolare; |
2. Resurse umane:
Formatori
Prof. psih. Laţiu Andreea Iuliana, formator judeţean
Prof. psih. Bălteanu Claudia, formator judeţean
1.Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: Cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: Proiectul îşi propune să desfăşoare activităţi de formare de mentori, contribuind astfel în mod direct la îmbunătăţirea calificării cadrelor didactice, acordându-le acestora un sprijin semnificativ în carieră.
De asemenea, se urmăreşte dezvoltarea competenţelor profesorilor cu atribuţii în domeniul activităţilor de mentorat (sau care doresc să se implice în astfel de activităţi) - mentori de practică pedagogică, pentru a deveni profesionişti în realizarea pregătirii practice a noilor generaţii de profesori.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
Cunoaşterea şi înţelegerea contextului actual şi a noilor standarde de calitate în conformitate cu care se realizează procesul formării profesionale pentru cariera didactică;
Cunoaşterea şi înţelegerea specificităţii şi particularităţilor activităţilor de mentorat;
Aplicarea cu profesionalism a unor principii şi metode de bază din domeniul mentoratului pentru rezolvarea unor probleme asociate debutului profesional în cariera didactică;
Utilizarea adecvată de criterii, metode standard şi instrumente specifice de evaluare, pentru aprecierea calităţii activităţilor pe care le experimentează debutanţii;
Elaborarea de proiecte profesionale şi/sau de cercetare prin aplicarea inovativă a unor metode cantitative şi calitative;
Dezvoltarea capacităţii cursanţilor de a-şi aduce contribuţii personale la crearea unei adevărate culturi în domeniul mentoratului pentru cariera didactică.
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Psihosociologia grupului; educația diferențiată |
5 |
1 |
3 |
1 |
Profilul cadrului didactic mentor |
5 |
1 |
3 |
1 |
Managementul activităţilor de practică pedagogică |
5 |
1 |
3 |
1 |
Întocmirea caietului de practică pedagogică |
5 |
1 |
3 |
1 |
Evaluare finală |
4 |
|||
Total |
24 |
4 |
12 |
8 |
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formator |
1 |
8-14 1 h pauză |
Psihosociologia grupului; educația diferențiată |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Ochia Mădălina Prof. Mărgărita Antoanela |
2 |
8-14 1 h pauză |
Profilul cadrului didactic mentor |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Ochia Mădălina Prof. Ochia Florin |
3 |
8-14 1 h pauză |
Managementul activităţilor de practică pedagogică |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Ochia Mădălina Prof. Mărgărita Antoanela |
4 |
8-14 1 h pauză |
Întocmirea caietului de practică pedagogică |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Ochia Mădălina Prof. Ochia Florin |
5 |
9 -13 |
Evaluare finală |
evaluare |
Prof. Ochia Mădălina Prof. Mărgărita Antoanela Prof. Ochia Florin |
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare |
Prezenţă şi implicare |
Teste şi chestionare |
Proiect didactic specific |
2. Resurse umane
prof. Ochia Mădălina , formator județean
Prof. Ochia Florin , formator județean
Prof. Mărgărita Antoanela, inspector scolar specialitate, formator judetean
1. Criterii curriculare:
Publicul ţintă vizat: cadre didactice de conducere din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: necesitatea abilitării managerilor unităţilor de învăţământ în domeniul încadrării personalului didactic şi a altor competenţe specifice, ce le revin în urma descentralizării învăţământului preuniversitar.
Durata : 24 ore
a. Competenţe vizate:
- realizarea schemei orare în concordanţă cu planurile cadru,
- elaborarea fişelor de încadrare,
- elaborarea deciziilor în conformitate cu legislaţia în vigoare,
- folosirea normelor metodologice pentru completarea machetelor.
b. Planificarea modulelor:
1. Întocmirea schemei orare în concordanţă cu planurile cadru - 4 ore;
2. Încadrarea cu personal didactic - 4 ore;
3. Elaborarea deciziilor - 4 ore;
4. Mapa directorului - 5 ore;
5. Norme metodologice pentru completarea machetelor - 5 ore;
6. Evaluare - 2 ore.
c. Calendarul programului:
Ziua |
Orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formatori |
I (8 h) |
8 – 9 |
1. Întocmirea schemei orare în concordanţă cu planurile cadru 2. Încadrarea cu personal didactic |
Curs |
Prof. Jipescu Ana
Prof. Dumbrăvescu Dumitru
Prof. Statie Silviu |
9 - 11 |
Aplicații |
|||
11 – 12 |
Curs |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
II(8 h) |
8 – 10 |
3. Elaborarea deciziilor 4. Mapa directorului |
Curs |
|
10 - 12 |
Aplicații |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
III(8 h) |
8 – 10 |
5. Norme metodologice pentru completarea machetelor |
Curs |
|
10 - 12 |
Aplicații |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
10 - 12 |
Aplicații |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
V (4h) |
9 - 11 |
Evaluare finală: proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi video proiector) |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
prezenţa si implicare |
activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video; proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, recenzii, conspecte, de alcătuit o bibliografie, investigaţii practice. |
proiect specific |
2. Resurse umane:
- Prof. Jipescu Ana, inspector școlar general adjunct, formator județean
- Prof. Dumbrăvescu Dumitru, inspector de specialitate ISJ Vâlcea, formator judetean
- Prof. Statie Silviu, inspector de specialitate ISJ Vâlcea, formator judetean