1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice de sprijin, cadre didactice care au in clasa copii cu c.e.s., educatoare, invatatori,profesori
Justificarea ofertei:
În ultimele decenii, la nivelul politicilor şcolare şi al practicilor educaţionale s-a impus ca un principiu funcţional educaţia incluzivă. Aceasta a apărut ca o reacţie firească a societăţii la obligaţia acesteia de a asigura cadrul necesar şi condiţiile impuse de specificul educaţiei persoanelor cu cerinţe educative speciale.
Educaţia inclizivă presupune extinderea scopului şcolii obişnuite, transformarea acesteia pentru a putea răspunde şi altor categorii de copii, în special copiilor cu CES. „Educaţia incluzivă presupune un proces permanent de îmbunătăţire a instituţiei şcolare, având ca scop exploatarea resurselor existente, şi mai ales a resurselor umane, pentru a susţine participarea la procesul de învăţământ a tuturor elevilor din cadrul uneo comunităţi”, afirmaţie formulată de către UNICEF în 1999.
Educaţia incluzivă are ca scop adaptarea continuă a şcolii la cerinţele speciale de învăţare ale elevilor şi se realizează prin eliminarea barierelor în învăţare şi asigurarea participării tuturor celor vulnerabili la excludere şi marginalizare printr-o abordare strategică menită să faciliteze necesarul învăţării pentru toţi copiii.
Pasul care poate constitui model de bună practică aplicat şi în alte şcoli îl reprezintă profesorul itinerant, care prezintă avantajul că elevii cu deficienţe pot învăţa alături de ceilalţi copii normali şi permite o intervenţie timpurie pentru copii şi pentru părinţi: se evită deplasările la cabinete de specialitate, se întocmeşte un raport după fiecare şedinţă pentru părinţi şi cadrul didactic astfel încât, acesta din urmă să poată folosi strategiile didactice cele mai potrivite pentru remedierea deficienţei semnalate.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
b. Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Evoluţia concepţiilor în ascensiunea educaţiei incluzive Istoricul dezvoltării Teorii ale educației inclusive |
3 |
1 |
2 |
- |
2. Strategii de integrare a copiilor cu CES în medii educaționale obișnuite 1. Egalizarea șanselor de participare 2. Asigurare socilizării (diminuarea intimidării, )· |
3 |
2 |
1 |
- |
3. Incluziunea şcolară a copiilor cu nevoi speciale – provocare pentru sistemul şcolar tradiţional Planul de interventie individualizat Abordarea sistemică (EMD, Comisiile intrașcolare) |
5 |
1 |
3 |
1 |
4. Evaluarea psihologica complexa a copilului cu CES |
4 |
1 |
3 |
- |
5.Managementul implementării educației incluzive Mecanismele de colaborare intersectorială Sensibilizarea opiniei publice cu privire la educația incluzivă |
2 |
1 |
1 |
- |
6. Copii cu cerințe educative speciale (CES) Necesități specifice ale diferitor grupuri de copii cu CES Partcicularități de dezvoltare și învățare a copiilor cu CES |
5 |
1 |
3 |
1 |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
7 |
13 |
4 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Tema |
Tip de activitate |
1
|
1. Evoluţia concepţiilor în ascensiunea educaţiei incluzive( 3 h) Aplicaţii- formator Dicu S. Istoricul dezvoltării (1h)- formator Dicu S. Teorii ale educației inclusive ( 2h) |
Curs |
Aplicaţii |
||
Evaluare |
||
Curs |
||
2 |
2. Strategii de integrare a copiilor cu CES în medii educaționale obișnuite (3h) 1. Egalizarea șanselor de participare (2h) – formator Raru-Darie B. 2. Asigurare socilizării (diminuarea intimidării, ) (1h) 3. Incluziunea şcolară a copiilor cu nevoi speciale – provocare pentru sistemul şcolar tradiţional (5h) Planul de interventie individualizat (2h)- formator Dicu S. Abordarea sistemică (EMD, Comisiile intrașcolare)(3h) 4. Evaluarea psihologica complexa a copilului cu CES(4h)- formator Raru-Darie B. 5.Managementul implementării educației incluzive (2h) Mecanismele de colaborare intersectorială (1h)- formator Dicu S Sensibilizarea opiniei publice cu privire la educația incluzivă(1h) |
Aplicaţii |
Evaluare |
||
Curs |
||
Aplicații |
||
3 |
6. Copii cu cerințe educative speciale (CES) (5h) Necesități specifice ale diferitor grupuri de copii cu CES (2h) Particularități de dezvoltare și învățare a copiilor cu CES (3h) Aplicatii Formator: Şandru Valeria |
Curs |
Aplicaţii |
||
Curs |
||
Aplicaţii |
||
Evaluare finală: - (2h) formatorii Şandru Valeria, Dicu Sevastia- Lizuca, Raru-Darie Bogdan |
Evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
frecvenţă activitatea la seminar (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video); |
proiecte, referate, portofolii (plan de intervenţie personalizat, planificarea unei lecţii) |
2. Resurse umane
Formatori
1.Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: Cadrele didactice, consilieri şcolari, personal didactic auxiliar
Justificarea ofertei: Nevoia de dezvoltare a abilităţilor de comunicare interpersonală, dezvoltarea unor strategii eficiente pentru managementul stresului, dezvoltare emoţională
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
b. Planificarea modulelor tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Abilităţi de viaţă. |
4 |
1 |
3 |
Comunicarea interpersonala. Lucrul in echipa |
4 |
2 |
2 |
Managementul stresului |
4 |
1 |
3 |
Gandirea critica. Rezolvarea de probleme |
4 |
2 |
2 |
Metode pentru îmbunătăţirea abilităţilor de viaţă |
6 |
2 |
4 |
Evaluare finală |
2 |
|
2 |
Total |
24 |
8 |
16 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formator |
1
|
9-17 |
Comunicarea interpersonala. Lucrul in echipa |
curs aplicaţii |
Prof. Paraschiv Emilia Prof. Nichita Ligia |
Gandirea critica. Rezolvarea de probleme |
curs aplicaţii |
Prof. Paraschiv Emilia Prof. Nichita Ligia |
||
2 |
9-17 |
Managementul stresului |
curs aplicaţii |
Prof. Paraschiv Emilia Prof. Nichita Ligia |
|
curs aplicaţii |
Prof. Paraschiv Emilia Prof. Nichita Ligia |
||
3 |
10-16 |
Dezvoltarea ailităţilor de viaţă la elevi |
curs aplicaţii |
Prof. Paraschiv Emilia Prof. Nichita Ligia |
4 |
10-12 |
Evaluare finală |
evaluare |
Prof. Paraschiv Emilia Prof. Nichita Ligia |
d. Modalități de evaluare a cursanților:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţă şi implicare |
Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, calitatea produselor activităţii |
Alcătuirea şi prezentarea unui portofoliu personal |
2. Resurse umane
Formatori:
Prof. Nichita Ligia- formator județean
Prof. Paraschiv Emilia -formator județean
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: Cadrele didactice din învăţământul primar
Justificarea ofertei: Nevoia de înţelegere a dezvoltării emoţionale la copilul mic şi a relaţiei şcoală-familie
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
b. Planificarea modulelor tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Particularitățile de vârstă la şcolarul mic |
5 |
1 |
3 |
Şcolarul mic în contextul socio-familial |
2 |
2 |
- |
Nevoia de reguli în viaţa copilului mic |
8 |
3 |
6 |
Dezvoltarea inteligenţei emoţionale la şcolarul mic |
5 |
1 |
4 |
Evaluare finală |
4 |
|
|
Total |
24 |
7 |
13 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formator |
1 |
9-16 |
Particularitățile de vârstă la şcolarul mic |
curs aplicaţii |
prof. Amza Daniela prof. Nichita Ligia |
2 |
Şcolarul mic în contextul socio-familial |
curs aplicaţii |
prof. Amza Daniela prof. Nichita Ligia |
|
3 |
9-17 |
Nevoia de reguli în viaţa copilului mic |
curs aplicaţii |
prof. Amza Daniela prof. Nichita Ligia |
4 |
9-14 |
Dezvoltarea inteligenţei emoţionale la şcolarul mic |
curs aplicaţii |
prof. Amza Daniela prof. Nichita Ligia |
5 |
9-13 |
Evaluare finală |
evaluare |
prof. Nichita Ligia prof. Amza Daniela |
d. Modalități de evaluare a cursanților:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţă şi implicare |
Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, calitatea produselor activităţii |
Alcătuirea şi prezentarea unui portofoliu personal |
2. Resurse umane
Prof. Nichita Ligia, formator județean
Prof. Amza Daniela, formator județeanâ
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice care lucrează cu elevi cu cerinţe educaţionale special, integraţi în şcolile de masă
Justificarea ofertei: Scopul cursului este să contribuie la schimbarea atitudinii faţă de copiii cu dizabilităţi, în sensul ca aceştia să fie percepuţi ca având drepturi efectiv egale şi să li se asigure egalizarea şanselor, pentru participare şi includere în şcoala incluzivă. Urmărim cresterea gradului de incluziune scolara a copiilor/elevilor cu CES, concomitent cu cresterea calitatii acesteia. Politicile incluzive conduc la calitate în educaţie şi valorizează toţi elevii, cadrele didactice şi părinţii. S-a constatat un interes deosebit al cadrelor didactice pentru integrarea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în şcoala de masă, dar şi pentru problematica învăţământului special.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
b. Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Educaţia incluzivă - Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme |
3 |
1 |
2 |
- |
2. Integrare/ Incluziune |
2 |
1 |
1 |
- |
3. Copilul cu CES |
5 |
1 |
3 |
1 |
4. Intervenţa specifică diagnosticului. Sprijin individualizat |
4 |
1 |
3 |
- |
5. Alte modalităţi de sprijin educaţional ce pot fi acordate în şcoala de masă |
2 |
1 |
1 |
- |
6. Metode active de predare |
4 |
1 |
2 |
1 |
7. Creşterea sănătoasă a copilului. Abordarea unor situaţii specifice prezentului: Copilul cu parinti plecati la munca in straintate, Comportamente dezirabile într-o societate incluzivă. |
2 |
1 |
1 |
- |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
7 |
13 |
4 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Tema |
Tip de activitate |
1
|
1. Educaţia incluzivă -Introducere, Prezentari, Aşteptări, Norme ( 3 h) Aplicaţii- |
Curs |
Aplicaţii |
||
2. Integrare / Incluziune (2h) 3. Copilul cu CES ( 3 h) |
Evaluare |
|
Curs |
||
2 |
4. Copilul cu CES – intervenţia specifică diagnosticului. Sprijin individualizat (6h) 5. Alte modalităţi de sprijin educaţional ce pot fi acordate în şcoala de masă (consiliere psihopedagogică, logopedie, educaţie remedială). (2 h) |
Aplicaţii |
Evaluare |
||
Curs |
||
Aplicații |
||
3 |
6. Metode active de predare (4h) - Aplicatii |
Curs |
Aplicaţii |
||
7. Creşterea sănătoasă a copilului. Abordarea unor situaţii specifice prezentului: Copilul cu parinti plecati la munca in straintate, Comportamente dezirabile într-o societate incluzivă. (2 h) |
Curs |
|
Aplicaţii |
||
Evaluare finală: - (2h) |
Evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
frecvenţă activitatea la seminar (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video); |
proiecte, referate, portofolii (plan de intervenţie personalizat, planificarea unei lecţii) |
2. Resurse umane
Prof. Lazăr Mariana, formator judeţean
Prof. Nițoi Octaviana, formator județean
I. Criterii curriculare:
Public - ţintă vizat: cadre didactice din invatamantul prescolar, primar, gimnazial, liceal; personal didactic auxiliar
Justificarea ofertei:
Dezvoltarea profesională este puntea între locul unde se află azi cadrele didactice şi locul unde vor fi în anii ce vor urma. Pentru modernizarea sistemului de educaţie este crucial ca toate cadrele didactice să identifice noi modalităţi de comunicare şi să devină familiari cu noi idei, metodologii şi forme de organizare şcolare. În această perspectivă, rolul cadrului didactic în noua societate este mult mai complex şi mai mare consumator de timp. Toate aceste aspecte pot ajuta şcolile să răspundă mult mai eficient nevoilor regionale şi locale.
Proiectarea unui program de formare care să continue și să îmbogățească sub aspect teoretic dar și al exersării competențelor dobândite a apărut ca o necesitate obiectivată în urma efectuării analizei de nevoi.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competențe vizate:
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. HOME & FAMILY |
6 |
1 |
5 |
|
2. FOOD & DRINK
|
6 |
1 |
4,5 |
0,5 h |
3. SHOPPING, TRAVEL & HOLIDAYS |
6 |
1 |
5 |
|
4. SPORTS & HOBBIES |
6 |
1 |
4,5 |
0,5 h |
Total |
24 |
4 |
19 |
1 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formator |
I ( 6 h) |
8-9.30 |
1. HOME & FAMILY - descrierea casei - gradele de rudenie - viaţa de familie - case în Anglia |
Curs |
Prof. Stancut Ioana Prof. Militaru Maria Magdalena Prof. Imparatu Lacramioara Prof. Ilina Ozana Mirela |
9.45-11.15 |
Aplicații |
|||
11.30-13.00 |
Curs |
|||
13.30- 15.00 |
Aplicații |
|||
|
Evaluare |
|||
II ( 6 h) |
8-9.30
|
2. FOOD & DRINK - despre mâncare - mâncăruri și băuturi tradiționale în Anglia - diete sănătoase - la restaurant |
Curs |
Prof. Stancut Ioana Prof. Militaru Maria Magdalena Prof. Imparatu Lacramioara Prof. Ilina Ozana Mirela |
9.45-11.15
|
Aplicații |
|||
11.30-13.00
|
Aplicații |
|||
13.30- 15.00 |
Evaluare |
|||
III ( 6 h) |
8-9.30
|
3. SHOPPING, TRAVEL & HOLIDAYS - la cumpărături - unde să facem cumpărături în Londra - vacanțe și călătorii |
Curs |
Prof. Stancut Ioana Prof. Militaru Maria Magdalena Prof. Imparatu Lacramioara Prof. Ilina Ozana Mirela |
9.45-11.15
|
Aplicații |
|||
11.30-13.00
|
Aplicații |
|||
13.30- 15.00 |
Evaluare |
|||
IV ( 5 h) |
8-9.30
|
4. SPORTS & HOBBIES - Sport. Hobby-uri - emisiuni de radio și televizor - sistemul de educație în Marea Britanie |
Curs |
Prof. Stancut Ioana Prof. Militaru Maria Magdalena Prof. Imparatu Lacramioara Prof. Ilina Ozana Mirela |
9.45-11.15
|
Aplicații |
|||
11.30-13.30
|
Aplicații |
|||
|
Evaluare |
|||
V (1h) |
9 - 10 |
Evaluare finală: proiect metodico-ştiinţific (A4, TNR, 12, 1 rând), la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi video proiector) |
Evaluare |
Prof. Stancut Ioana Prof. Militaru Maria Magdalena Prof. Imparatu Lacramioara Prof. Ilina Ozana Mirela |
d. Modalități de evaluare a cursanților:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
prezenţa si implicare |
activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video; proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, conspecte, investigaţii practice. |
proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului |
2. Resurse umane:
Prof. Stancut Ioana, profesor limba engleza, formator judetean
Prof. Militaru Maria Magdalena, profesor limba engleza, formator judetean
Prof. Imparatu Lacramioara, profesor limba engleza, formator judetean
Prof. Ilina Ozana Mirela, profesor limba engleza, formator judetean