1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preşcolar şi primar
Justificarea ofertei: o mare parte din viaţa copilului se va desfăşura în grădiniţă, apoi în şcoală, iar de armonia dintre cele două medii educaţionale depinde mult dezvoltarea sa viitoare
Durata: 24 ore Curriculum-ul programului:
Scop: Dezvoltarea competenţelor cadrelor didactice din învăţământul preşcolar şi cel primar privind
planficarea, proiectarea şi desfăşurarea activităţilor de consiliere şi parteneriat cu părinţii în manieră adecvată şi creativă, pentru optimizarea dezvoltării preşcolarului şi şcolarului mic.
Competenţe vizate:
Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Prezentare generală a copilui de vârstă preşcolară şi şcolară mică |
3 h |
1 h |
2 h |
- |
2. Tipologia părinţilor în abordarea educaţiei copiilor |
3 h |
1 h |
2 h |
- |
3. Roluri şi relaţii în cadrul familiei – identificarea problemelor |
3 h |
1 h |
2 h |
- |
4. Raportul şcoală-familie în plan educativ (Analiză SWOT) |
3 h |
1 h |
2 h |
- |
5. Elaborarea planificării anuale /semestriale a întâlnirilor cu părinţii |
4 h |
1 h |
2 h |
1 h |
6. Rolul colaborării familie-şcoală în integrarea socială a copilului |
5 h |
2 h |
3 h |
- |
Evaluare finală |
3 h |
- |
- |
3 h |
Total |
24 h |
7 h |
13 h |
4 h |
Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formatori |
1. (6 h) |
8-9 9-12 12-13 13-14 |
1. Prezentare generală a copilui de vârstă preşcolară şi şcolară mică 2. Tipologia părinţilor în abordarea educaţiei copiilor |
curs aplicaţii evaluare |
Ancuţa Giorgiana
Prof. Comăneci Titina |
2. (6 h) |
8-9 9-12 12-13 13-16 |
3. Roluri şi relaţii în cadrul familiei – identificarea problemelor 4. Raportul şcoală-familie în plan educativ (Analiză SWOT) |
curs aplicaţii evaluare |
|
3. (9 h) |
8-9 9-12 12-13 13-17 |
5. Elaborarea planificării anuale /semestriale a întâlnirilor cu părinţii 6. Rolul colaborării familie-şcoală în integrarea socială a copilului |
curs aplicaţii evaluare |
|
4. (3 h) |
9 - 12 |
Evaluare |
evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Mic ghid educativ-practic pentru părinţi |
activitatea la seminar – 20% (prezenţă activă, alcătuirea unor planificări, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video); - elaborare ghid de bune-practici – 10% |
Elaborarea unui ghid care să cuprindă sfaturi practice pentru cadrele didactice, în conformitate cu problematica întâlnită în activitatea cu părinţii şi copiii
|
2. Resurse umane
Prof. Ancuţa Giorgiana, formator județean
Prof. Comăneci Titina, formator județean
1. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: În contextul necesităţii optimizării instruirii, strategiile didactice interactive reprezintă „instrumentele” ce pot fi valorificate de către profesorii din învăţământul preuniversitar pentru a asigura eficienţa procesului educaţional.
Durata cursului: 24 ore.
Planificarea pe stagii/ module tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1.Strategii didactice moderne |
4 |
1.5 |
2.5 |
- |
2.Strategii didactice interactive bazate pe învăţarea prin colaborare |
3 |
1 |
2 |
- |
3. Metode şi tehnici bazate pe rezolvarea de probleme |
3 |
1 |
2 |
- |
4. Metode şi tehnici de dezvoltare a gândirii critice |
3 |
1 |
2 |
- |
5. Metode şi tehnici de învăţare interactiv-creative
|
3 |
1 |
2 |
- |
6. Mijloace de învățământ
|
3 |
1 |
2 |
- |
5. Metode, tehnici şi instrumente moderne de evaluare
|
3 |
1 |
2 |
- |
Evaluare |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
7.5 |
14.5 |
- |
Curriculum-ul programului:
a. Competențe vizate:
Activităţi: Formarea de module tematice, ateliere de lucru, evaluarea curentă a modulelor tematice, evaluarea finală a cursului.
Rezultate: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului în scopul sporirii eficienţei lecţiei.
b. Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formatori |
I (6h) |
8 – 10 |
Strategii didactice moderne
|
Curs Aplicaţii |
|
10.15- 12.15 |
Strategii didactice moderne
|
Aplicaţii |
||
12.30 – 14.30 |
Strategii didactice interactive bazate pe învăţarea prin colaborare |
Curs Aplicaţii |
||
II (6 h)
|
8 – 10 |
Strategii didactice interactive bazate pe învăţarea prin colaborare Metode şi tehnici bazate pe rezolvarea de probleme |
Curs Aplicaţii |
|
10.15- 12.15
|
Metode şi tehnici bazate pe rezolvarea de probleme. |
Aplicaţii |
||
12.30-14.30 |
Metode şi tehnici de dezvoltare a gândirii critice |
Evaluare |
||
Curs |
||||
III (6h) |
8-10 |
Metode şi tehnici de dezvoltare a gândirii critic Metode şi tehnici de învăţare interactiv-creative
|
Evaluare |
|
10.15- 12.15 |
Metode şi tehnici de învăţare interactiv-creative
|
|||
12.30-14.30 |
Mijloace de învățământ |
|||
IV (4 h) |
8-10 |
Mijloace de învățământ Metode, tehnici şi instrumente moderne de evaluare |
|
|
10.15- 12.15 |
Metode, tehnici şi instrumente moderne de evaluare |
|||
V(2 h) |
10- 12 |
EVALUARE - Proiectaţi o unitate de învăţare, la alegere, din perspectiva unei competenţe cheie |
|
|
c. Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţă şi implicare |
Activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brainstormingul, interviul, înregistrări audio-video. |
Proiectarea unei unități de învăţare, la alegere, din perspectiva unei competenţe cheie. |
2. Resurse umane
Prof. metodist Samoilă Daniela Mihaela
Prof. metodist Șandru Valeria
Prof. Purice Corina
1. Criterii curriculare:
Publicul – ţintă public: responsabili formare continuă şi perfecţionare din unităţile şcolare (personal didactic şi didactic auxiliar)
Justificarea ofertei: Responsabilul cu formarea continuă este persoana desemnată de conducerea unităţii de învăţământ să gestioneze activitatea de dezvoltare profesională şi personală a angajaţilor din instituţie. Pe parcursul întregii activităţi colaborează şi este consiliat de către inspectorul pentru dezvoltare profesională al ISJ şi de către profesorul metodist al CCD, responsabil de zonă.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
b. Planificarea pe stagii/ module tematice:
1. Prezentarea legislaţiei în vigoare, a regulamentelor şi metodologiei formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar – 4 ore
2. Rolul CCD Valcea în formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar – 4 ore
Raportul de activitate al CCD Valcea pe anul şcolar 2014-2015 (sinteză)
Oferta de programe de formare pentru anul şcolar 2015-2016
3. Managementul formării continue în unităţile de învăţământ preuniversitar – 7 ore
Instrumente de lucru în sprijinul activităţii responsabililor cu formarea continuă
c. Calendarul programului:
|
Interval orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formatori |
I |
8 – 9 |
1. Prezentarea legislaţiei în vigoare 2. Rolul CCD Valcea în formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar |
Curs |
Prof. Luca Adrian
Prof. Șandru Valeria
Prof. Ciobanu Dumitru |
9 - 12 |
Aplicaţii |
|||
12 – 16 |
Evaluare |
|||
II |
8 – 9 |
3. Managementul formării continue în unităţile de învăţământ preuniversitar |
Curs |
|
9 - 12 |
Aplicaţii |
|||
12 – 13 |
Evaluare |
|||
III |
8 – 9 |
4. Metodologia de acreditare a programelor de formare continuă |
Curs |
|
9 - 12 |
Aplicaţii |
|||
IV |
8 – 9 |
3. Prezentari Microsoft Power Point |
Aplicaţii |
|
9 - 12 |
Evaluare |
|||
V (2h) |
9 - 11 |
Evaluare finală: proiect metodico-ştiinţific (prezetare Power Point ), la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi video proiector) |
Evaluare |
d. Modalităţi de evaluare:
Completarea corectă a bazei de date a unităţii şcolare BDISJCCD
2. Resurse umane:
- prof. Luca Adrian, formator județean, director CCD
- prof. Şandru Valeria, formator județean, prof. metodist CCD
- prof. Ciobanu Dumitru, formator județean, prof. metodist CCD
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: Personal didactic şi didactic auxiliar
Justificarea ofertei: „Abandonul şcolar este o formă a eşecului şcolar” sau “ieşirea din şcoală în general, indiferent de nivel, fără obţinerea diplomei care să ateste finalizarea studiilor”. Din punct de vedere economic, abandonul şcolar reprezintă un indicator al eficienţei sistemului şcolar; cu cât indicele este mai mic, cu atât sistemul şcolar este mai eficient
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
b. Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
I. Abandonul şcolar: definiţie, cauze, consecinţe. Categorii de persoane care sunt în risc de abandon școlar, caracteristici ale acestora |
5 h |
1 h |
4 h |
- |
II. Rolul comunității în prevenirea în prevenirea abandonului școlar, factori interesați |
5 h |
1 h |
4 h |
- |
III. Strategii de prevenire şi combatere a abandonului școlar |
7 h |
2 h |
4 h |
1 |
IV. Exemple de bună practică în diminuarea abandonului școlar |
5 h |
1 h |
4 h |
- |
Evaluare finală |
2 h |
|
|
2 |
Total |
24 |
5 h |
16 h |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8-16 |
Abandonul şcolar: definiţie, cauze, consecinţe. Categorii de persoane care sunt în risc de abandon școlar, caracteristici ale acestora |
curs aplicaţii evaluare |
Prof. Grama Aurelia
Prof. Papuzu Cornelia
Psiholog Nichita Ligia |
II |
8-16 |
Rolul comunității în prevenirea în prevenirea abandonului școlar, factori interesați |
curs aplicaţii evaluare |
|
III |
8-16 |
Strategii de prevenire şi combatere a abandonului școlar |
curs aplicaţii evaluare |
|
IV |
8-11 |
Exemple de bună practică în diminuarea abandonului școlar |
aplicaţii evaluare |
|
IV |
11-14 |
Evaluare finală |
evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa și implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea in timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformării lor in puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă, investigaţii practice. |
Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde: Studiu de caz – Prevenirea abandonului școlar, Prezentarea orală teoretică și practică a unei secvențe cuprinsă în tematica cursului |
2. Resurse umane
Prof. Grama Aurelia - formator județean
Prof. Papuzu Cornelia- formator județean
Psiholog Nichita Ligia- formator județean
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: Cadre didactice din învățământul preuniversitar
Justificarea ofertei: Proiectul îşi propune să desfăşoare activităţi de formare a cadrelor didactice privind Uniunea Europeană, contribuind astfel în mod direct la realizarea unei veritabile comunități în domeniul educației despre Europa.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
Utilizarea adecvată a conceptelor din tematica privind Uniunea Europeană: istoria, instituțiile, politicile, drepturile și îndatoririle cetățenilor și cetățenia europeană, strategia EU 2020, Oportunități de programe educaționale europene;
Aplicarea conceptelor, metodelor specifice în proiectarea conținuturilor instructiv-educative din lecțiile despre Uniunea Europeană;
Utilizarea metodelor și strategiilor de predare adecvate particularităților elevilor și tematicii lecțiilor cu manifestarea unei conduite metodologice inovative;
Accesarea diverselor surse de informare în scopul documentării;
Cooperarea cu alte cadre didactice în scopul realizării unei veritabile comunități în domeniul educației despre Europa.
b. Planificarea modulelor tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Istoricul și instituțiile UE |
5 |
4 |
1 |
Principalele politici europene |
3 |
2 |
1 |
Strategia EU 2020 |
6 |
4 |
2 |
Oportunități de programe educaționale europene. Spațiul profesorului |
6 |
3 |
3 |
Evaluare finală |
4 |
|
|
Total |
24 |
13 |
7 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formator |
1 |
9-17 |
Istoricul și instituțiile UE |
curs aplicaţii |
Dicu Sevastia Georgescu Maria |
2 |
Principalele politici europene |
curs aplicaţii |
Dicu Sevastia Georgescu Maria |
|
3 |
9-15 |
Strategia EU 2020 |
curs aplicaţii |
Dicu Sevastia Georgescu Maria |
4 |
9-15 |
Oportunități de programe educaționale europene. Spațiul profesorului |
curs aplicaţii |
Dicu Sevastia Georgescu Maria |
5 |
9-13 |
Evaluare finală |
evaluare |
Dicu Sevastia Georgescu Maria |
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţă şi implicare |
Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, calitatea produselor activităţii |
Alcătuirea şi prezentarea unui portofoliu personal |
2. Resurse umane
Prof. Georgescu Maria, coordonator CJAP Vâlcea, formator județean
Prof. Dicu Sevastia Lizuca, CȘEI Băbeni, formator județean