1. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul preşcolar şi primar
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul preşcolar şi primar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Durata cursului: 24 ore.
Curriculum-ul programului:
Scopul: Îmbunǎtǎṭirea competenṭelor de comunicare ale profesorilor din învǎṭǎmântul primar şi preşcolar, în vederea facilitǎrii utilizǎrii metodelor interactive şi creşterea calitǎṭii procesului educativ.
Obiective:
a. Competențe vizate:
- Cunoaşterea şi înṭelegerea conceptelor cheie în procesul de comunicare;
- Explicarera şi interpretarea diferitelor mesaje de comunicare generate în spaṭiul de interacṭiune al clasei de elevi, între principalii actori – elev-cadru didactic;
- Aplicarea cunoatinṭelor dobândite în rezolvarea unor situaṭii – problemǎ, precum şi în analizarea posibilitǎṭilor personale de dezvoltare.
b. Planificarea pe stagii / module tematice:
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Managementul și negocierea în clasa de elevi 1.1. Conflictul - perspectivele educaṭionale 1.2. Cum comunicǎm în clasa de elevi. Avantaje / limite în clasa de elevi 1.2.1. Perspectivele managementului clasei. Utilizǎm stimulente în clasa de elevi? 1.3. Relația profesor ‐ elev 1.3.1. Pașii parcurşi în negociere. Elementele forte în negociere |
8 1 1
2 1 1 2 |
5,5 1 1
1 1 0,5 1 |
1,5 - -
0,5 - 0,5 0,5 |
1 - -
0,5 - - 0,5 |
2.Comunicarea și conflictul în metodologia didactică și evaluare 2.1. Avantajele şi limitele metodelor expozitive şi metodelor interactive. 2.2. Strategii interactive. Construcţia şi dezvoltarea grupurilor educaţionale. 2.3.Repere practice de inovare a metodologiei interactive de predare ‐ învăţare - evaluare. Exemplificări de metode. 2.3.1. Comunicarea în cadrul metodelor tradiţionale şi complementare de evaluare. 2.3.2. Managementul autaoevaluării elevului. 2.3.3. Factori perturbatori/Erori de evaluare |
14
2
3
3
3
1 2 |
5,5
1
1
1
1
0,5 1 |
6,5
1
1
2
1
0,5 1 |
2
-
1
-
1
- - |
3.Evaluare |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
11 |
8 |
5 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formator |
I (8 h) |
8:00 – 13:30 |
1.Managementul și negocierea în clasa de elevi 1.1. Conflictul - perspectivele educaṭionale 1.2. Cum comunicǎm în clasa de elevi. Avantaje / limite în clasa de elevi 1.2.1.Perspectivele managementului clasei. Utilizǎm stimulente în clasa de elevi? 1.3. Relația profesor ‐ elev 1.3.1.Pașii parcurşi în negociere. Elementele forte în negociere |
Teorie |
Prof. Onogea Ioan
Prof. Pârvulescu Mihaela Marcela
|
14:00 – 15:30 |
Aplicaţii |
|||
16:00-17:00 |
Evaluare |
|||
II (8 h) |
8 – 11 |
2.Comunicarea și conflictul în metodologia didactică și evaluare 2.1.Avantajele şi limitele metodelor expozitive şi metodelor interactive. 2.2.Strategii interactive. Construcţia şi dezvoltarea grupurilor educaţionale. 2.3.Repere practice de inovare a metodologiei interactive de predare ‐ învăţare - evaluare. Exemplificări de metode. |
Curs |
|
11:30 – 15:30 |
Aplicaţii |
|||
16:00– 17:00 |
Evaluare |
|||
III (6h) |
8:00-10:30 |
2.3.1.Comunicarea în cadrul metodelor tradiţionale şi complementare de evaluare. 2.3.2.Managementul autaoevaluării elevului. 2.3.3.Factori perturbatori/Erori de evaluare |
Curs |
|
11:00 – 13:30 |
Aplicaţii |
|||
14:00– 15:00 |
Evaluare |
|||
IV (2h) |
9-11 |
Evaluare finală: Realizarea temelor propuse: Tema1 Analizaţi o situaţiede negociere (unde aţi fost participant sau observator) prin prisma greşelilor frecvente în negociere; dacă ar fi acum să reluaţi respective situaţie de comunicare ce aţi face diferit? Tema2 Dacă un cadru didactic încearcă săfacă pe un elev să nu mai întârzie la şcoală şi pentru asta îi propune drept stimulent ideea de a nu mai realize tema pentru acasă este o opţiune corectă? Argumentaţi răspunsul! |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru:
|
50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător. |
2. Resurse umane
1.Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificare: Cursul îşi propune explicarea şi exemplificarea tipurilor de variabile ale comunicarii cât şi precizarea importanţei cunoaşterii factorilor de care depinde comunicarea în scopul construirii unui mesaj eficient. Recunoaşterea şi clasificarea barierelor de comunicarece apar în procesul educaţional dar şi proiectarea unor metode de reducere a barierelor de comunicare educaţională va fi conţinuturi dezvoltate in vederea realizării unui model educaţional. Condiţiile de calitate ale unei comunicări strategice eficiente conduc la dezvoltarea aptitudinii de ascultare activă, ca factor de calitate a comunicării formative.
Durata: 24 de ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
1. Cunoaşterea şi înţelegerea variabilelor ce influenţează comunicarea
2.Investigarea condiţiilor de calitate ale unei comunicări strategice eficiente
3. Dezvoltarea abilităţilor de comunicare verbală, paraverbală şi nonverbală
4. Proiectarea, susţinerea şi evaluarea unui discurs
5. Rezolvarea de probleme practice ridicate de barierele de comunicare
b. Planificarea modulelor tematice
Modulul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Noi repere teoretice privind comunicarea |
6 |
1 |
4 |
- |
2. Bariere de comunicare didactica |
6 |
2 |
4 |
- |
3. Managementul comunicarii didactice |
6 |
2 |
4 |
1 |
4. Comunicarea profesională |
4 |
1 |
3 |
- |
5. Evaluare finala |
2 |
|
|
2 |
TOTAL |
24 |
6 |
15 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8.00 – 14.00 |
1.Noi repere teoretice privind comunicarea |
Teorie + aplicații |
Prof. Preoteasa Ana Maria Prof. Gherghinoiu Mihaela |
II |
8.00 – 14.00 |
2. Bariere de comunicare didactică |
Teorie + aplicații |
|
III |
8.00 – 14.00 |
3. Condiţiile comunicării didactice eficiente |
Teorie + aplicații + evaluare |
|
IV |
8.00 – 13.00 |
4. Comunicarea strategica |
Teorie + aplicații |
|
V |
9.00 – 11.00 |
Evaluare finala La alegere o temă: Tema1 – Eficienţa comunicării didactice Tema2 – Rolul comunicării în procesul instructiv-educativ |
Evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
- chestionare pentru cadrele didactice implicate;
- portofolii individuale ale cadrelor didactice
1. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadre didactice și didactice auxiliare
Justificarea ofertei: promovarea respectului pentru drepturile omului şi pentru libertăţile fundamentale, a respectului faţă de sine şi respectul faţă de alţii; dezvoltarea unor atitudini şi comportamente care să conducă la respectarea drepturilor celorlalţi, promovarea egalităţii de gen, respectarea, înţelegerea şi valorizarea diversităţii culturale, în special în ceea ce priveşte diferenţele naţionale, etnice, religioase, lingvistice şi alte minorităţi sau comunităţi; promovarea cetăţeniei active şi a democraţiei.
Durata programului: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
1. Familiarizarea şi utilizarea în munca de zi cu zi a unor modele de intervenţie care să asigure egalitatea de şanse şi tratament la nivel social, structural şi organizaţional;
2. Să identifice şi elimine barierele care intervin în asigurarea egalităţii de şanse şi tratament;
3. Să cunoască şi utilizeze câteva metode şi modele de promovare a beneficiilor egalităţii de şanse;
4. Să cunoască metodele de promovare eficientă a şanselor egale pentru toţi, în echipa de lucru şi la nivel organizaţional.
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Legislaţie specifică, documente internaţionale |
2 |
1 |
1 |
- |
2.Nediscriminarea |
4 |
1 |
3 |
- |
3.Dezvoltarea durabilă |
6 |
2 |
3 |
1 |
4.Asigurarea calităţii în educaţia preuniversitară |
6 |
2 |
3 |
1 |
5.Ghid de bune practici |
4 |
1 |
3 |
- |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
7 |
13 |
4 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
1. |
8 - 16 |
1.Legislaţie specifică, documente internaţionale 2. Nediscriminarea |
curs aplicatii |
Prof. Şandru Valeria
Prof. Georgescu Maria Prof. Faităr Cristian Cosmin |
2 |
8 - 16 |
3.Dezvoltarea durabilă |
curs aplicatii evaluare |
|
3 |
8 - 14 |
4.Asigurarea calităţii în educaţia preuniversitară 5.Ghid de bune practice |
curs aplicaţii evaluare |
|
4 |
9 - 11 |
Evaluare |
evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ incadrarea in timp, implicarea si interesul participantilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor in puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă,investigaţii practice. |
Portofoliu – elaborarea unui portofoliu de curs (fişe, chestionare, opţional) şi a unui proiect didactic |
2. Resurse umane:
1. Criteriicurriculare:
Grup ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar primar, gimnazial şi liceal;
Justificarea ofertei: Sprijinirea integrării sociale pe termen lung a tinerilor (preşcolari si elevi) aflati in risc de absenteism scolar si mentinerea acestora in scoala prin utilizarea unui cadru adecvat de aplicare a unor solutii educationale alternative specifice, inovatoare, dublate de orientare si consiliere.
Durata programului: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
b. Planificarea pe modelelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Categorii de elevii aflaţi în situaţii de risc. |
4h |
1 h |
2 h |
- |
2.Grupuri dezavantajate. Caracteristici şi dimensiuni psihoeducaţionale. |
4 h |
1 h |
2 h |
- |
3. Abordarea integrată grupurilor dezavantajate |
4 h |
1 h |
3 h |
- |
4. Consiliere elevilor aflaţi în situaţia de absenteism şcolar |
4 h |
1 h |
4 h |
- |
5. Metode şi tehnici de creştere a participării şcolare |
6 h |
2 h |
4 h |
1 h |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24 h |
6 h |
15 h |
3 h |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orăr |
Tema |
Tipul activităţii |
Formator |
(8 ore) |
8.00-9.00 |
1.Categorii de elevii aflaţi în situaţii de risc. |
Curs |
Prof. Calotă Elena Daniela Prof. Popa Emil |
9.00-11.30 |
Aplicaţii |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
2.Grupuri dezavantajate. Caracteristici şi dimensiuni psihoeducaţionale. |
Curs |
||
13.00-15.30 |
Aplicaţii |
|||
15.30-16.00 |
Evaluare |
|||
(8 ore) |
8.00-9.00 |
3. Abordarea integrată grupurilor dezavantajate 4. Consiliere elevilor aflaţi în situaţia de absenteism şcolar |
Curs |
|
9.00-11.30 |
Aplicaţii |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.30 |
Aplicaţii |
|||
15.30-16.00 |
Evaluare |
|||
(8 ore) |
8.00-10.00 |
5. Metode şi tehnici de creştere a participării şcolare |
Curs |
|
10.00-13.30 |
Aplicaţii |
|||
13.30-14.00 |
Evaluare |
|||
14.00-16.00 |
Evaluare finală.(2 ore) |
|
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea şi interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe în vederea transformării lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice. |
Alcătuirea şi prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale: -elaborarea unui program educativ de creştere a participării şcolare; proiectarea unei secvenţe de consiliere şcolară. |
2. Resurse umane:
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice din învățământul preuniversitar, personal auxiliar
Justificarea ofertei:
Programul „A doua şansă” are ca scop sprijinirea copiilor/ tinerilor/ adulţilor în demersurile lor de reintegrare în sistemul de învăţământ, fiind deschis tuturor celor care nu au finalizat diferite nivele de studii. Metodologia de desfășurare a programului „A doua șansă” la nivel național este reglementată de următoarele prevederi legislative:
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
b. Planificarea modulelor tematice
Module |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Noi repere teoretice privind programul „A doua şansă" |
|
2 |
4 |
|
2. Elemente de proiectare didactică în programul „A doua şansă" |
|
2 |
4 |
|
3. Exemple de bune practica ( proiecte, parteneriate, studiu de caz) derulate în programul „A doua şansă" |
|
1 |
4 |
1 |
4. Activitati care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala |
|
1 |
3 |
|
Evaluare finala |
|
|
|
2 |
Total |
24 |
6 |
15 |
3 |
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (6 h)
|
10 – 12 |
1.Noi repere teoretice privind programul „A doua şansă" - 2 h Elemente de proiectare didactică în programul „A doua şansă" (programe, planificari anuale si calendaristice) - 4h |
Teorie |
13- 15 |
Aplicaţii |
||
15– 18 |
Evaluare |
||
II (6 h)
|
10 – 12 |
2. Elemente de proiectare didactică în programul „A doua şansă" (proietarea unei activitati didactice) - 2h Exemple de bune practica ( proiecte, parteneriate, studiu de caz) derulate în programul „A doua şansă" - 4h |
Teorie |
13 – 15 |
Aplicaţii |
||
15– 18 |
Evaluare |
||
III (6h)
|
10 – 12 |
3. Exemple de bune practica ( proiecte, parteneriate, studiu de caz) derulate în programul „A doua şansă" - 6h |
Teorie |
13- 15 |
Aplicaţii |
||
16– 18 |
Evaluare |
||
IV ( 4 h)
|
13- 15 16 - 18 |
4. Activitati care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala.- 4h |
Evaluare |
V (2h)
|
14 – 16 |
Evaluare finală-2h La alegere o temă: Tema1 - Proiectaţi o unitate de învăţare, la un modul la alegere, la o clasa „A doua şansă” Tema2 - Identificaţi activităţi care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de gen si care urmaresc reintegrarea celor care au parasit timpuriu scoala Tema3 - - Realizaţi un proiect didactic la un modul, la alegere, la o clasa “A doua şansă” |
|
Tema1 - Proiectaţi o unitate de învăţare, la un modul la alegere, la o clasa „A doua şansă”
2. Resurse umane: