OFERTA 2017-2018

1. Criterii curriculare

Publicul ţintă vizat: Cadre didactice din judeţul Vâlcea care lucrează cu elevi cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în şcolile de masă

Tipul programului: formare şi dezvoltare profesională

Justificarea ofertei: : Scopul cursului este să ofere formabililor abilități de depistare a copiilor cu tulburari de limbaj și orientarea acestora către cabinetele logopedice. Pentru recuperarea-compensarea limbajului oral, citit și scris, un rol important îl deține familia pentru continuarea activităților în afara școlii. Familia are nevoie de consiliere și de o atentă monitorizare. De asemenea, se cere o abordare diferențiată a copiilor cu tulburări de vorbire în cadrul activităților didactice de la clasă. Politicile incluzive actuale oferă copiilor cu cerinţe educaţionale speciale șanse crescute de a învăța în şcoala de masă. De cele mai multe ori copiii cu cerințe educaționale prezintă și tulburări de limbaj. Ei reprezintă întotdeauna o prioritate pentru cabinetele logopedice și au nevoie de documente personalizate ce pot fi construite doar în echipă cu profesorul clasei și cu familia.

Durata: 24 ore

Curriculum-ul programului:

a. Competenţe vizate

- Aplicarea strategiilor de comunicare didactică, pedagogică  şi educaţională în învăţământul special şi special integrat

-  Proiectarea, conducerea şi realizarea actului logopedic, ca act de comunicare

- Aplicarea tehnicilor de cunoaştere a problematicilor socio-educaţionale în învăţământul special, în consilierea părinţilor şi cadrelor didactice,  orientarea / integrarea  socio-psiho-pedagogică a elevilor

- Deschidere  faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării profesionale

 

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicaţii

Evaluare

1. Logopedia în școli și grădinițe. - Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme.

2

1

1

-

2. Legislație aplicabilă în cazul copilului cu tulburări de limbaj

1

1

-

-

3. Tulburările de limbaj și influența acestora asupra comportamentului și personalității copilului.

  • Tulburările de pronunţie /articulare;
  • Tulburările de ritm şi fluenţa vorbirii;
  • Tulburările limbajului scris-citit (dislexia, disgrafia);
  • Tulburările de dezvoltare a limbajului;
  • Tulburările de voce;
  • Tulburări ce afectează raţionamentul matematic si logic
    Terapia limbajului pentru copiii cu deficienţe de auz
  • Alte tulburări de limbaj care influenţează negativ adaptarea şcolară şi socială a copiilor şi care nu sunt consecutive dizabilităţii mentale: autism / Sindrom Asperger, educaţie timpurie şi tratament în diferite cazuri de dizabilități

6

3

3

-

4. Depistarea copiilor cu tulburări de limbaj. Arondarea școlilor la cabinetele logopedice. Programarea și începerea activităților.

3

1

2

-

5. Rolul logopedului în școală. Obiectivele intervenției. Desfășurarea activităților la cabinet. Rezultatele așteptate.

3

1

2

-

6. Intervenția logopedică – corelarea cu activitățile din clasă și de acasă.

Monitorizarea implicării părinților în recuperarea-compensarea copilului cu tulburări de limbaj.

3

1

2

1/2h

7. Abordarea logopedică a copilului cu cerințe educaționale speciale integrat în școala de masă

4

1

2

1/2h

Evaluare finală

2

 

 

2

Total

24

9

12

3

 

 

 

c. Calendarul programului

 

Ziua

Interval orar

Tema

Tip activitate

Formatori

I

8 - 13

1. Logopedia în școli și grădinițe. - Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme.

Teorie + aplicații

 

 

Lazăr Mariana

 

 

 

Ohîi  Maria     

II

8 - 13

2. Legislație aplicabilă în cazul copilului cu tulburări de limbaj

Teorie + aplicații

III

8 - 13

3. Tulburările de limbaj și influența acestora asupra comportamentului și personalității copilului.

  • Tulburările de pronunţie /articulare;
  • Tulburările de ritm şi fluenţa vorbirii;
  • Tulburările limbajului scris-citit (dislexia, disgrafia);
  • Tulburările de dezvoltare a limbajului;
  • Tulburările de voce;
  • Tulburări ce afectează raţionamentul matematic si logic
    Terapia limbajului pentru copiii cu deficienţe de auz

Alte tulburări de limbaj care influenţează negativ adaptarea şcolară şi socială a copiilor şi care nu sunt consecutive dizabilităţii mentale: autism / Sindrom Asperger, educaţie timpurie şi tratament în diferite cazuri de dizabilități

Teorie + aplicații + evaluare intermediara

IV

8 - 15

4. Depistarea copiilor cu tulburări de limbaj. Arondarea școlilor la cabinetele logopedice. Programarea și înc

5. Rolul logopedului în școală. Obiectivele intervenției. Desfășurarea activităților la cabinet. Rezultatele așteptate eperea activităților.

6. Intervenția logopedică – corelarea cu activitățile din clasă și de acasă.

Monitorizarea implicării părinților în recuperarea- compensarea copilului cu tulburări de limbaj.

 7. Abordarea logopedică a copilului cu cerințe educaționale speciale integrat în școala de masă

Teorie + aplicații

V

9 - 11

Evaluare finala

evaluare

 

 

d. Modalități de evaluare a cursanților (portofliul de evaluare)

 

Evaluare teorie

Evaluare aplicaţii

Evaluare finala

Prezenţa si implicare

  • frecvenţă
  • activitatea la seminar (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video)

Sustinere proiecte, portofolii:

1.Planificarea unei lecţii, pentru o clasa care are integrat copil cu CES și tulburări de limbaj.

2.Prezentarea schiței unei activități de consiliere a părinților în vederea continuării activităților logopedice și acasă.

 

2. Resurse umane

  • Lazăr Mariana - Centrul Judetean de Resurse și Asistență Educațională Vâlcea
  • Ohîi  Maria    - Centrul Judetean de Resurse și Asistență Educațională Vâlcea 

1. Criterii curriculare:

Public ţintǎ avizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar

Justificarea ofertei: formarea competenţelor de alegere, proiectare şi realizare a CDŞ, stimularea creativitǎţii şi inovaţiei în procesul didactic, realizarea unui demers didactic centrat pe nevoile elevilor

Durata: 24 ore

Curriculum-ul programului:

a. Competenţe vizate:

  • Conturarea cadrului legislativ şi teoretic al proiectǎrii şi realizǎrii curriculumului la decizia şcolii;
  • Identificarea şi sǎ utilizarea modalitǎţilor şi instrumentelor de evaluare a nevoilor de învăţare ale elevilor şi a aşteptărilor părinţilor şi comunităţii privind cdş;
  • Realizarea etapelor elaborării programei unei discipline opţionale;
  • Valorificarea exemplelor de bună practică privind proiectarea şi realizarea CDŞ;

b. Planificarea pe stagii/ modele tematice:

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicatii

Evaluare

1. Alegerea curriculumului la decizia şcolii

4 h

1 h

3 h

-

2. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii

4 h

1 h

3 h

-

3. Feedback şi revizuire în proiectarea şi realizarea curriculumului la decizia şcolii

8h

2 h

6 h

-

4. Bune practici în elaborarea curriculumului la decizia şcolii în conformitate cu nevoile comunitǎţii

6 h

2 h

4 h

-

Evaluare finală

2 h

-

-

2 h

Total

24 h

6 h

16 h

2 h

 

 

c. Calendarul programului

 

Ziua

Interval orar

Tema

Tipul activităţii

Formator

I (8 ore)

  8.00-09.00

1. Alegerea curriculumului la decizia şcolii

1.1. Tipuri de CDŞ în învǎţǎmântul românesc

1.2. Cum decidem „ce sǎ mai înveţe” elevii ?

1.3. Ce fel de CDŞ putem proiecta ?

Curs

 

 

Prof. Bică Andra

 

 

Prof. Samoilă Mihaela Daniela

 

 

 

 

 

 

Prof. Ulmeanu Laurențiu

  9.00-11.30

Aplicaţii

11.30-12.00

Evaluare

12.00-13.00

2. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii

2.1. Schema generalǎ a proiectǎrii programei unei discipline opţionale

2.2.Argumentarea disciplinei opţionale.

2.3.Formularea obiectivelor / competenţelor

2.4.Selectarea conţinuturilor

Curs

13.00-15.30

Aplicaţii

15.30-16.00

Evaluare

II (8 ore)

8.00-10.30

3. Feedback şi revizuire în proiectarea şi realizarea curriculumului la decizia şcolii

3.1 Strategii utilizate în activitǎţile de predare-învǎţare-evaluare din cadrul disciplinelor opţionale

3.2 Lista de verificare a eficienţei CDŞ

3.3 Criterii de evaluare a caracterului incluziv al disciplinelor opţionale

Curs

10.30-15.00

Aplicaţii

15.00-16.00

Evaluare

III (8 ore)

8.00-10.00

4. Bune practici în elaborarea curriculumului la decizia şcolii în conformitate cu nevoile comunitǎţii

4.1. Prezentarea programelor disciplinelor opţionale „Educaţie      

multiculturalǎ” şi „Dezvoltare comunitarǎ”

4.2. Bune practici în proiectarea si realizarea CDŞ în şcolile din care provin cursanţii

Curs

10.00-13.30

Aplicaţii

13.30-14.00

Evaluare

14.00-16.00

Evaluare finală

Evaluare

 

d. Modalităţi de evaluare

Evaluare teorie

Evaluare

aplicaţii

Evaluare finală

prezenţa şi implicare

Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea şi interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe în vederea transformării lor în puncte tari, chestionar de evaluare.

Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă, investigaţii practice.

Elaborarea şi prezentarea de cǎtre fiecare cursant a programei unei discipline opţionale.

 

2. Resurse umane

  • prof. Bică Andra, ISJ Vâlcea
  • prof. Ulmeanu Laurențiu, ISJ Vâlcea
  • prof. Samoilă Daniela Mihaela, CNI Matei Basarab Rm.Vâlcea

1. Criterii curriculare

Publicul ţintă vizat: cadre didactice din învățământul preuniversitar

Justificarea ofertei: persoanele calificate a cărei intervenție se regăsește în sectorul serviciilor de crestere, îngrijire și educație timpurie a copilului și de susținere a părinților în consolidarea abilităților parentale.

Durata: 24 ore

Curriculum-ul programului:

a. Competenţe vizate

Identificarea elementele de bază ale psihologiei copilului, cu accent pe dezvoltarea timpurie

Utilizarea elementelor de psihologie a relaţiei mamă-copil în perioada dezvoltării timpurii a copilului

Proiectarea şi evaluarea activităţilor educative cu copiii de la 0 la 3 ani

Asigurarea sprijinirii educative şi consilierea primară a părinţilor, precum şi îndrumarea acestora către specialişti dacă este cazul sau dacă au nevoie

Realizarea şi dezvoltarea de programe educative pentru copiii mici împreună cu părinţii acestora

Colaborează cu familia şi comunitatea locală

Utilizarea noile tehnologii informaţionale şi de comunicare pentru dezvoltarea profesională şi instituţiei în care activează

b. Planificarea moduleler tematice

MODUL TEMATIC

Total ore

Teorie

Aplicaţii

Evaluare

Menținerea integrității și siguranței beneficiarilor

4h

2h

2h

-

Planificarea activităților. Comunicarea cu beneficiarul

6h

2h

4h

-

Gestionarea actelor și documentelor beneficiarilor

3h

1h

2h

-

Realizarea asistenței educative a părinților

3h

1h

2h

-

Sustinerea dezvoltării globale, integrate a copilului

3h

1h

2h

-

Monitorizarea dezvoltării copilului

3h

1h

2h

-

Evaluare finală

2 h

-

-

2 h

Total

24 h

8h

14h

24 h

 

c. Calendarul programului

Ziua

Interval orar

Tema

Tipul activității

Formatori

I

(8 ore)

8.00-10.00

1. Menținerea integrității și siguranței beneficiarilor

2. Planificarea activităților. Comunicarea cu beneficiarul

Curs

 

 

Prof. Bică Andra

 

 

 

 

 

Prof .Din Maria Andreea

10.00-12.00

Aplicații

12.00-14.00

Curs

14.00-16.00

Aplicații

II

( 8 ore)

8.00-10.00

 

2.Planificarea activităților. Comunicarea cu beneficiarul

3. Gestionarea actelor și documentelor beneficiarilor

4. Realizarea asistenței educative a părinților

Curs

10.00-11.00

Aplicații

12.00-13.00

Curs

13.00-14.00

Aplicații

III

( 6 ore)

8.00-09.00

 

5. Sustinerea dezvoltării globale, integrate a copilului

6. Monitorizarea dezvoltării copilului

Curs

09.00-11.00

Aplicații

11.00-12.00

12.00-14.00

IV

 (2 ore)

10.00-12.00

Evaluare finală

Evaluare

 

 

 

 

 

d. Modalităţide evaluare a cursanţilor:

 

Evaluare teorie

Evaluare

aplicaţii

Evaluare finală

prezenţa și implicare

Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor în puncte tari, chestionar de evaluare.

Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice.

Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale:

Planificarea saptămânală, proiectarea unei unități de învățare și un test sumativ cu diferite tipuri de itemi

Prezentarea orală teoretică și practică a unei secvențe cuprinsă în tematica cursului

 

2. Resurse umane

- Prof. Bică Andra, ISJ Vâlcea

- prof. Din Maria Andreea, Școala Gimnazială Anton Pann Rm. Vâlcea

1. Criterii curriculare:

Public-ţintă vizat: cadre didactice debutante din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, care doresc să devină diriginţi.

Justificarea ofertei: existenţa ariei curriculare Consiliere şi orientare în planul de învăţă-mânt; importanţa desfăşurării unei activităţi optime în cadrul orelor de dirigenţie pentru îndeplinirea rolului formativ al educaţiei de tip şcolar.

Durata: 24 ore

Curriculum-ul programului:

a. Competenţe vizate:

Selectarea şi prelucrarea conţinuturilor în vederea accesibilizării informaţiei;

Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ ca act de comunicare;

Manifestarea capacităţii de a diagnostica aşteptările şi interesele familiei;

Înţelegerea mecanismului  de formare a trăsăturilor  psihomorale şi adoptarea metodelor şi tehnicilor de cunoaştere şi activizare a elevilor.

b. Planificarea pe stagii/ module tematice:

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicatii

Evaluare

1. Autocunoaştere şi dezvoltare personală

5 h

1 h

3 h

1h

2. Comunicare şi abilităţi sociale

5 h

1 h

3 h

1 h

3. Managementul informaţiilor şi învăţării

4 h

1 h

3 h

-

4. Planificarea carierei

4 h

1 h

3 h

-

5. Calitatea stilului de viaţă

4 h

1 h

3 h

-

Evaluare finală

2 h

-

-

2 h

Total

24h

5 h

15 h

4 h

 

c. Calendarul programului: 

Ziua

Intervalul orar

Tema

Tip de activitate

Formator

I (5 h)

8 – 9

1. Autocunoaştere şi dezvoltare personală

Curs

 

 

 

Prof. Şandru Valeria

 

 

Prof. Denise Banu

9 - 12

Aplicaţii

12 – 13

Evaluare

II (5 h)

8 – 9

2. Comunicare şi abilităţi sociale

Curs

9 - 12

Aplicaţii

12 – 13

Evaluare

III (8 h)

8 – 9

3. Managementul informaţiilor şi învăţării

4. Planificarea carierei

Curs

9 - 12

Aplicaţii

12 – 13

Curs

13 – 16

Aplicaţii

IV (4 h)

8 – 9

5. Calitatea stilului de viaţă

Curs

9 - 12

Aplicaţii

V (2h)

9 - 11

Evaluare finală: proiect didactic

Evaluare

 

 

d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor

Evaluare teorie

Evaluare

aplicaţii

Evaluare

finala

Prezenţa si implicare

activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video;

proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, recenzii, conspecte, de alcătuit o bibliografie, investigaţii practice.

elaborarea unui proiect/ plan personalizat de orientare a carierei pentru o clasă sau pentru un elev.

 

 

2.    Resurse umane:

Prof. Şandru Valeria, profesor metodist CCD

Prof. Banu Denise, CN Al.Lahovari Rm.Vâlcea

1. Criterii curriculare:

Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul preşcolar şi primar

Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul preşcolar şi primar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.

Durata cursului: 24 ore.

Curriculum-ul programului:

Scopul: Îmbunǎtǎṭirea competenṭelor de comunicare ale profesorilor din învǎṭǎmântul primar şi preşcolar, în vederea facilitǎrii utilizǎrii metodelor interactive şi creşterea calitǎṭii procesului educativ.

Obiective:

  1. Dezvoltarea abilitǎṭilor de comunicare a cadrelor didactice din învǎṭǎmântul primar şi preşcolar;
  2. Maximizarea efectelor de învǎṭare pentru elev.

a. Competențe vizate:

- Cunoaşterea şi înṭelegerea conceptelor cheie în procesul de comunicare;

- Explicarera şi interpretarea diferitelor mesaje de comunicare generate în spaṭiul de interacṭiune al clasei de elevi, între principalii actori – elev-cadru didactic;

- Aplicarea cunoatinṭelor dobândite în rezolvarea unor situaṭii – problemǎ, precum şi în analizarea posibilitǎṭilor personale de dezvoltare.

 

b. Planificarea pe stagii / module tematice:

MODUL TEMATIC

Total ore

Teorie

Aplicaţii

Evaluare

Managementul și negocierea în clasa de elevi

1.1. Conflictul - perspectivele educaṭionale

1.2. Cum comunicǎm în clasa de elevi. Avantaje / limite în clasa de elevi

1.2.1. Perspectivele managementului clasei. Utilizǎm stimulente în clasa de elevi?

1.3. Relația profesor  ‐ elev

1.3.1. Pașii parcurşi  în negociere. Elementele forte în negociere

8

1

1

 

2

1

1

2

5,5

1

1

 

1

1

0,5

1

1,5

-

-

 

0,5

-

0,5

0,5

1

-

-

 

0,5

-

-

0,5

2.Comunicarea și conflictul în metodologia didactică

și evaluare

2.1. Avantajele şi limitele metodelor expozitive şi metodelor interactive.

2.2. Strategii interactive. Construcţia şi dezvoltarea grupurilor

educaţionale.

2.3.Repere practice de inovare a metodologiei interactive de predare ‐ învăţare - evaluare. Exemplificări de metode.

2.3.1. Comunicarea în cadrul metodelor tradiţionale şi complementare de evaluare.

2.3.2. Managementul autaoevaluării elevului.

2.3.3. Factori perturbatori/Erori de evaluare

14

 

2

 

3

 

3

 

3

 

1

2

5,5

 

1

 

1

 

1

 

1

 

0,5

1

6,5

 

1

 

1

 

2

 

1

 

0,5

1

2

 

-

 

1

 

-

 

1

 

-

-

3.Evaluare

2

-

-

2

Total

24

11

8

5

 

c. Calendarul programului:  

Ziua

Intervalul orar

Tema

Tip de activitate

Formator

 

I

(8 h)

8:00 – 13:30

1.Managementul și negocierea în clasa de elevi

1.1. Conflictul - perspectivele educaṭionale

1.2. Cum comunicǎm în clasa de elevi. Avantaje / limite în clasa de elevi

1.2.1.Perspectivele managementului clasei. Utilizǎm stimulente în clasa de elevi?

1.3. Relația profesor  ‐ elev

1.3.1.Pașii parcurşi  în negociere. Elementele forte în negociere

Teorie

 

 

Prof. Onogea Ioan

 

Prof. Pârvulescu

Mihaela Marcela

 

 

 

 

14:00 – 15:30

Aplicaţii

16:00-17:00

Evaluare

 

II

(8 h)

8 – 11

2.Comunicarea și conflictul în metodologia didactică și evaluare

2.1.Avantajele şi limitele metodelor expozitive şi metodelor interactive.

2.2.Strategii interactive. Construcţia şi dezvoltarea grupurilor

educaţionale.

2.3.Repere practice de inovare a metodologiei interactive de predare ‐ învăţare - evaluare. Exemplificări de metode.

Curs

11:30 – 15:30

Aplicaţii

16:00– 17:00

Evaluare

   III

(6h)

8:00-10:30

2.3.1.Comunicarea în cadrul metodelor tradiţionale şi complementare de evaluare.

2.3.2.Managementul autaoevaluării elevului.

2.3.3.Factori perturbatori/Erori de evaluare

Curs

11:00 – 13:30

Aplicaţii

14:00– 15:00

Evaluare

IV

(2h)

9-11

Evaluare finală: Realizarea temelor propuse:

Tema1

Analizaţi o situaţiede negociere (unde aţi fost participant sau observator) prin prisma greşelilor frecvente în negociere; dacă ar fi acum să reluaţi respective situaţie de comunicare ce aţi face diferit?

Tema2

Dacă un cadru didactic încearcă săfacă pe un elev să nu mai întârzie la şcoală şi pentru asta îi propune drept stimulent ideea de a nu mai realize tema pentru acasă este o opţiune corectă? Argumentaţi răspunsul!

Evaluare

 

        

Modalităţi de evaluare a cursanţilor

Evaluare teorie

Evaluare

aplicaţii

Evaluare finală

10% Prezenţă şi implicare

40%, procent repartizat pentru:

  • Frecvenţă – 10% (prezenţă fizică);
  • Activitatea la seminar – 20% (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brainstormingul, interviul, înregistrări audio-video);
  • Proiecte, referate, portofolii – 10%

50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea  uneia  dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător.

 

2. Resurse umane

  • Prof. Onogea Ioan, ISJ Vâlcea
  • Prof. Pârvulescu Mihaela Marcela, CNI Matei Basarab Rm.Vâlcea