OFERTA 2017-2018

  1. Criterii curriculare:

Publicul ţintă vizat: cadre didactice în curs de perfecționare prin obținerea gradelor didactice

Justificarea ofertei: idealul educațional al școlii românești constă în dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane și dezvoltarea personală și profesională și în evoluția în carieră. Formarea continuă a cadrelor didactice reprezintă activități care au ca scop dezvoltarea competențelor, cunoștințelor și expertizei modulare.

Durata : 24 ore

  1. Competenţe vizate:
    1. Definitivarea în învățământ;
    2. Evoluția în carieră prin obținerea gradelor didactice II și I;
    3. Actualizarea şi dezvoltarea competenţelor în domeniul de specializare corespunzător funcţiei didactice ocupate, precum şi în domeniul psihopedagogic şi metodic;
    4. Dezvoltarea şi extinderea competenţelor transversale privind interacţiunea şi comunicarea cu mediul social şi cu mediul pedagogic, asumarea de responsabilităţi privind organizarea, conducerea şi îmbunătăţirea performanţei strategice a grupurilor profesionale, autocontrolul şi analiza reflexivă a propriei activităţi şi altele.
  2. Planificarea modulelor:
    1. Informarea privind cariera - 4 ore;
    2. Consilierea și educarea (pentru carieră) - 4 ore;
    3. Evoluția în carieră prin definitivarea în învățământ și obținerea gradelor didactice - 4 ore;
    4. Planul de dezvoltare profesională - 5 ore;
    5. Instrumente de lucru pentru realizarea planului de dezvoltare profesională - 5 ore;
    6. Evaluare - 2 ore.
  3. Calendarul programului:

Ziua

Orar

Tema

Tip de activitate

Formatori

I (8 h)

  1. – 9
  1. Informarea privind cariera
  2. Consilierea și educarea (pentru carieră)

Curs

Prof. Apostol Doinița

Prof. Șandru Valeria

Prof. Stroescu Laura

9 - 11

Aplicații

11 – 12

Curs

12 – 14

Aplicații

14 – 16

Evaluare

II(8 h)

8 – 10

3. Evoluția în carieră prin definitivarea în învățământ și obținerea gradelor didactice

4. Planul de dezvoltare profesională

Curs

10 - 12

Aplicații

12 – 14

Aplicații

14 – 16

Evaluare

III(8 h)

8 – 10

5. Instrumente de lucru pentru realizarea planului de dezvoltare profesională

Curs

10 - 12

Aplicații

12 – 14

Aplicații

14 – 16

Evaluare

IV (4h)

9 - 11

Evaluare finală: proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi videoproiector)

Evaluare

 

Modalităţi de evaluare a cursanţilor:

Evaluare teorie

Evaluare aplicaţii

Evaluare finala

prezenţa

și implicare

activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video;

proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, recenzii, conspecte, de alcătuit o bibliografie, investigaţii practice.

proiect specific

 2. Resurse umane:

-   Prof. Apostol Doinița, inspector școlar DRU,

-   Prof. Șandru Valeria, profesor metodist CCD Vâlcea,

-   Prof. Stroescu Laura, profesor Școala Gimnazială nr. 10 Râmnicu Vâlcea,

1.Criterii curriculare

Publicul ţintă vizat: Cadrele didactice, consilieri şcolari

Justificarea ofertei: O personalitate armonioasă, cu un înalt nivel al inteligenţei emoţionale se dezvoltă prin formarea competenţelor emoţionale şi sociale în perioada şcolarităţii. Prin această activitate urmărim diseminarea în rândul cadrelor didactice a exemplelor de bună practică privind competenţele emoţionale şi sociale.

Durata: 24 ore

Curriculum-ul programului:

  1. Competenţe vizate:
  • Creşterea nivelului de conştientizare cu privire la dezvoltarea socio-emoţională;
  • Identificarea unor strategii eficiente pentru consolidarea relaţiei şcoală-familie-copil;
  • Exersarea unor strategii eficiente în dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale ;

b. Planificarea modulelor tematice

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicaţii-evaluare

Conceptul de dezvoltare. Teorii privind dezvoltarea

4

1

3

Etapele de dezvoltare şi dinamica personalităţii

4

2

2

Rolul familiei in creşterea şi dezvoltarea copilului

8

3

5

Dezvoltarea abilităţilor socio emoţionale la copii şi adolescenţi

6

2

4

Evaluare finală

2

 

 

Total

24

8

14

 

c. Calendarul programului

Ziua

Interval orar

Tema

Tip activitate

Formator

1

9-17

Conceptul de dezvoltare. Teorii privind dezvoltarea

curs

aplicaţii

 

Prof. Nichita Ligia

 

Prof. Lupu Daniela

2

Etapele de dezvoltare şi dinamica personalităţii

curs

aplicaţii

evaluare

3

9-17

Rolul familiei in creşterea şi dezvoltarea copilului

curs

aplicaţii

evaluare

4

9-17

Dezvoltarea abilităţilor socio- emoţionale la copii şi adolescenţi

curs

aplicaţii

evaluare

5

10-12

Evaluare finală

evaluare

 

Evaluare teorie

Evaluare aplicaţii

Evaluare finală

Prezenţă şi implicare

Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, calitatea produselor activităţii

Alcătuirea şi prezentarea unui portofoliu personal

 

2. Resurse umane

Prof. Nichita Ligia, Liceul Tehnologic Henri Coandă Rm. Vâlcea

Prof. Lupu Daniela, CJRAE

1.Criterii curriculare

Publicul ţintă vizat: Profesori diriginți/Învățători/educatori – toate nivelele de învăţământ

Justificarea ofertei: Proiectul îşi propune să desfăşoare activităţi de formare pentru profesorii diriginți, contribuind astfel în mod direct la asigurarea calităţii şi creşterii eficienţei activităţii de dirigenție.

Durata: 24 ore

Curriculum-ul programului:

a. Competenţe vizate:

  • dezvoltarea personală a profesorilor diriginți;
  • aprofundarea cadrului legislativ;
  • analiza specificităţii şi particularităţilor activităţii de dirigenție în dezvoltarea carierei;
  • organizarea activităţilor de dirigentie;
  • aplicarea principiilor, metodelor şi tehnicilor de dezvoltare personală în orientarea în carieră;

 

b. Planificarea modulelor tematice

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicaţii

Dirigintele – atribuții și responsabilități

5

1

3

Cadrul legislativ al profesiei

2

2

-

Organizarea activităţii de dirigenție

8

2

6

Promovarea metodelor de lucru în activitatea de dirigenție

5

1

4

Evaluare finală

4

 -

 

Total

24

7

13

 

c. Calendarul programului

Ziua

Interval orar

Tema

Tip activitate

Formator

1

9-16

Dirigintele – atribuții și responsabilități

curs

aplicaţii

Prof. Nicula Florentina Cristina

Prof. Șandru Valeria

2

Cadrul legislativ al profesiei

curs

aplicaţii

3

9-17

Organizarea activităţii dirigenție

curs

aplicaţii

4

9-14

Promovarea metodelor de lucru în activitatea de dirigenție

curs

aplicaţii

5

9-13

Evaluare finală

evaluare

 

Evaluare teorie

Evaluare aplicaţii

Evaluare finală

Prezenţă şi implicare

Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, calitatea produselor activităţii

Alcătuirea şi prezentarea unui portofoliu personal

 

2. Resurse umane

prof. Nicula Florentina Cristina – director CJRAE Vâlcea

prof. Șandru Valeria – CCD Vâlcea

1. Criterii curriculare

Publicul ţintă vizat: Cadre didactice din judeţul Vâlcea care lucrează cu elevi cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în şcolile de masă

Tipul programului: formare şi dezvoltare profesională

Justificarea ofertei: : Scopul cursului este să ofere formabililor abilități de depistare a copiilor cu tulburari de limbaj și orientarea acestora către cabinetele logopedice. Pentru recuperarea-compensarea limbajului oral, citit și scris, un rol important îl deține familia pentru continuarea activităților în afara școlii. Familia are nevoie de consiliere și de o atentă monitorizare. De asemenea, se cere o abordare diferențiată a copiilor cu tulburări de vorbire în cadrul activităților didactice de la clasă. Politicile incluzive actuale oferă copiilor cu cerinţe educaţionale speciale șanse crescute de a învăța în şcoala de masă. De cele mai multe ori copiii cu cerințe educaționale prezintă și tulburări de limbaj. Ei reprezintă întotdeauna o prioritate pentru cabinetele logopedice și au nevoie de documente personalizate ce pot fi construite doar în echipă cu profesorul clasei și cu familia.

Durata: 24 ore

Curriculum-ul programului:

a. Competenţe vizate

- Aplicarea strategiilor de comunicare didactică, pedagogică  şi educaţională în învăţământul special şi special integrat

-  Proiectarea, conducerea şi realizarea actului logopedic, ca act de comunicare

- Aplicarea tehnicilor de cunoaştere a problematicilor socio-educaţionale în învăţământul special, în consilierea părinţilor şi cadrelor didactice,  orientarea / integrarea  socio-psiho-pedagogică a elevilor

- Deschidere  faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării profesionale

 

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicaţii

Evaluare

1. Logopedia în școli și grădinițe. - Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme.

2

1

1

-

2. Legislație aplicabilă în cazul copilului cu tulburări de limbaj

1

1

-

-

3. Tulburările de limbaj și influența acestora asupra comportamentului și personalității copilului.

  • Tulburările de pronunţie /articulare;
  • Tulburările de ritm şi fluenţa vorbirii;
  • Tulburările limbajului scris-citit (dislexia, disgrafia);
  • Tulburările de dezvoltare a limbajului;
  • Tulburările de voce;
  • Tulburări ce afectează raţionamentul matematic si logic
    Terapia limbajului pentru copiii cu deficienţe de auz
  • Alte tulburări de limbaj care influenţează negativ adaptarea şcolară şi socială a copiilor şi care nu sunt consecutive dizabilităţii mentale: autism / Sindrom Asperger, educaţie timpurie şi tratament în diferite cazuri de dizabilități

6

3

3

-

4. Depistarea copiilor cu tulburări de limbaj. Arondarea școlilor la cabinetele logopedice. Programarea și începerea activităților.

3

1

2

-

5. Rolul logopedului în școală. Obiectivele intervenției. Desfășurarea activităților la cabinet. Rezultatele așteptate.

3

1

2

-

6. Intervenția logopedică – corelarea cu activitățile din clasă și de acasă.

Monitorizarea implicării părinților în recuperarea-compensarea copilului cu tulburări de limbaj.

3

1

2

1/2h

7. Abordarea logopedică a copilului cu cerințe educaționale speciale integrat în școala de masă

4

1

2

1/2h

Evaluare finală

2

 

 

2

Total

24

9

12

3

 

 

 

c. Calendarul programului

 

Ziua

Interval orar

Tema

Tip activitate

Formatori

I

8 - 13

1. Logopedia în școli și grădinițe. - Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme.

Teorie + aplicații

 

 

Lazăr Mariana

 

 

 

Ohîi  Maria     

II

8 - 13

2. Legislație aplicabilă în cazul copilului cu tulburări de limbaj

Teorie + aplicații

III

8 - 13

3. Tulburările de limbaj și influența acestora asupra comportamentului și personalității copilului.

  • Tulburările de pronunţie /articulare;
  • Tulburările de ritm şi fluenţa vorbirii;
  • Tulburările limbajului scris-citit (dislexia, disgrafia);
  • Tulburările de dezvoltare a limbajului;
  • Tulburările de voce;
  • Tulburări ce afectează raţionamentul matematic si logic
    Terapia limbajului pentru copiii cu deficienţe de auz

Alte tulburări de limbaj care influenţează negativ adaptarea şcolară şi socială a copiilor şi care nu sunt consecutive dizabilităţii mentale: autism / Sindrom Asperger, educaţie timpurie şi tratament în diferite cazuri de dizabilități

Teorie + aplicații + evaluare intermediara

IV

8 - 15

4. Depistarea copiilor cu tulburări de limbaj. Arondarea școlilor la cabinetele logopedice. Programarea și înc

5. Rolul logopedului în școală. Obiectivele intervenției. Desfășurarea activităților la cabinet. Rezultatele așteptate eperea activităților.

6. Intervenția logopedică – corelarea cu activitățile din clasă și de acasă.

Monitorizarea implicării părinților în recuperarea- compensarea copilului cu tulburări de limbaj.

 7. Abordarea logopedică a copilului cu cerințe educaționale speciale integrat în școala de masă

Teorie + aplicații

V

9 - 11

Evaluare finala

evaluare

 

 

d. Modalități de evaluare a cursanților (portofliul de evaluare)

 

Evaluare teorie

Evaluare aplicaţii

Evaluare finala

Prezenţa si implicare

  • frecvenţă
  • activitatea la seminar (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video)

Sustinere proiecte, portofolii:

1.Planificarea unei lecţii, pentru o clasa care are integrat copil cu CES și tulburări de limbaj.

2.Prezentarea schiței unei activități de consiliere a părinților în vederea continuării activităților logopedice și acasă.

 

2. Resurse umane

  • Lazăr Mariana - Centrul Judetean de Resurse și Asistență Educațională Vâlcea
  • Ohîi  Maria    - Centrul Judetean de Resurse și Asistență Educațională Vâlcea 

1. Criterii curriculare:

Public ţintǎ avizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar

Justificarea ofertei: formarea competenţelor de alegere, proiectare şi realizare a CDŞ, stimularea creativitǎţii şi inovaţiei în procesul didactic, realizarea unui demers didactic centrat pe nevoile elevilor

Durata: 24 ore

Curriculum-ul programului:

a. Competenţe vizate:

  • Conturarea cadrului legislativ şi teoretic al proiectǎrii şi realizǎrii curriculumului la decizia şcolii;
  • Identificarea şi sǎ utilizarea modalitǎţilor şi instrumentelor de evaluare a nevoilor de învăţare ale elevilor şi a aşteptărilor părinţilor şi comunităţii privind cdş;
  • Realizarea etapelor elaborării programei unei discipline opţionale;
  • Valorificarea exemplelor de bună practică privind proiectarea şi realizarea CDŞ;

b. Planificarea pe stagii/ modele tematice:

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicatii

Evaluare

1. Alegerea curriculumului la decizia şcolii

4 h

1 h

3 h

-

2. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii

4 h

1 h

3 h

-

3. Feedback şi revizuire în proiectarea şi realizarea curriculumului la decizia şcolii

8h

2 h

6 h

-

4. Bune practici în elaborarea curriculumului la decizia şcolii în conformitate cu nevoile comunitǎţii

6 h

2 h

4 h

-

Evaluare finală

2 h

-

-

2 h

Total

24 h

6 h

16 h

2 h

 

 

c. Calendarul programului

 

Ziua

Interval orar

Tema

Tipul activităţii

Formator

I (8 ore)

  8.00-09.00

1. Alegerea curriculumului la decizia şcolii

1.1. Tipuri de CDŞ în învǎţǎmântul românesc

1.2. Cum decidem „ce sǎ mai înveţe” elevii ?

1.3. Ce fel de CDŞ putem proiecta ?

Curs

 

 

Prof. Bică Andra

 

 

Prof. Samoilă Mihaela Daniela

 

 

 

 

 

 

Prof. Ulmeanu Laurențiu

  9.00-11.30

Aplicaţii

11.30-12.00

Evaluare

12.00-13.00

2. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii

2.1. Schema generalǎ a proiectǎrii programei unei discipline opţionale

2.2.Argumentarea disciplinei opţionale.

2.3.Formularea obiectivelor / competenţelor

2.4.Selectarea conţinuturilor

Curs

13.00-15.30

Aplicaţii

15.30-16.00

Evaluare

II (8 ore)

8.00-10.30

3. Feedback şi revizuire în proiectarea şi realizarea curriculumului la decizia şcolii

3.1 Strategii utilizate în activitǎţile de predare-învǎţare-evaluare din cadrul disciplinelor opţionale

3.2 Lista de verificare a eficienţei CDŞ

3.3 Criterii de evaluare a caracterului incluziv al disciplinelor opţionale

Curs

10.30-15.00

Aplicaţii

15.00-16.00

Evaluare

III (8 ore)

8.00-10.00

4. Bune practici în elaborarea curriculumului la decizia şcolii în conformitate cu nevoile comunitǎţii

4.1. Prezentarea programelor disciplinelor opţionale „Educaţie      

multiculturalǎ” şi „Dezvoltare comunitarǎ”

4.2. Bune practici în proiectarea si realizarea CDŞ în şcolile din care provin cursanţii

Curs

10.00-13.30

Aplicaţii

13.30-14.00

Evaluare

14.00-16.00

Evaluare finală

Evaluare

 

d. Modalităţi de evaluare

Evaluare teorie

Evaluare

aplicaţii

Evaluare finală

prezenţa şi implicare

Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea şi interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe în vederea transformării lor în puncte tari, chestionar de evaluare.

Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă, investigaţii practice.

Elaborarea şi prezentarea de cǎtre fiecare cursant a programei unei discipline opţionale.

 

2. Resurse umane

  • prof. Bică Andra, ISJ Vâlcea
  • prof. Ulmeanu Laurențiu, ISJ Vâlcea
  • prof. Samoilă Daniela Mihaela, CNI Matei Basarab Rm.Vâlcea