OFERTA 2017-2018

Programul de formare în curs de acreditare  ,,Strategii didactice de promovare a mediului educațional(89 de ore, 25 credite)  propus se adresează cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și are ca element principal realizarea unei educații de calitate.

CURRICULUM-UL PROGRAMULUI:

SCOP:

         Programul de formare continuă are ca scop:

 Dezvoltarea la cadrele didactice din învățământul preuniversitar a    competențelor profesionale de lucru cu preșcolarii și școlarii, conform noilor orientări didactice, psihopedagogice, în vederea creșterii eficienței actului instructiv-educativ.

      Acest program de formare continuă angajează cadrele didactice în dezvoltarea cunoștințelor psihopedagogice și de specialitate pentru activarea, completarea și lărgirea competențelor profesionale, în raport cu cerințele unui învățământ de calitate.

OBIECTIVELE PROGRAMULUI:

          La finalizarea programului, toți participanții vor fi capabili :

Să utilizeze informații teoretice și să aplice noțiuni specifice, respectiv să dețină cunoștințe despre:

Teoria constructivistă a învățării,

Rolul si statusul profesorului din perspectiva postmoderna a pedagogiei,

Caracteristicile și avantajele proiectului educational,

Particularităţile elevului activ şi creative

Tipurile de educație: formală, informală,nonformală

Metodele interactive de predare-învățare-evaluare

Să definească, să stabilească scopurile și obiectivele :

     -   constructivismului cognitiv și social

     -  procesului de învățare ca și proiect educațional 

     - Să proiecteze, să organizeze și să susțină activități de învățare bazate pe competiție sau colaborare

Să recunoască  caracteristicile:

Predării, învățării, evaluării creative

Creativității în actul educațional

Să realizeze situații de învățare și să faciliteze activitățile de învățare

Să  dezvolte și să aplice cunoștințe necesare comunicăriicu elevii:

Să  cunoască și săactiveze factori de stimulare/dezvoltare a creativității la elevi;

 Să comunice și să relaționeze adecvat în procesul de învățare-predare-evaluare;

Să abordeze flexibil situații de învățare;

Să demonstreze capacități / atitudini / aptitudini :

de analiză, interpretare și decizie;

de aplicare a cunoștințelor în practică;

de comunicare și relaționare / de comunicare în actiuni interactive;

de informare și comunicare utilizând metode și tehnologie moderne;

de evaluare formativă și formatoare

Să dețină cunoștințe și să  dezvolte competențe transversale;

Să aplice principiile educației permanente;

Să promoveze egalitatea de șanse în educație.

I. COMPETENȚE METODOLOGICE

1.a. Aplicarea conceptelor si teoriilor moderne privind formarea capacitatilor de cunoastere

1.b.Utilizarea optima a factorilor spatio – temporali, in vederea eficientizarii procesului instructiv – educativ

II. COMPETENȚE DE COMUNICARE ȘI RELAȚIONARE

2.a. Proiectarea, conducerea si realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare

2.b.Stapanirea conceptelor si teoriilor moderne privind formarea ,,schemelor de acţiune”şi a capacităţilor de cunoaştere

2.c. Proiectarea si organizarea activitatilor instructiv – educative in colaborare cu comunitatea

III. COMPETENȚE PSIHOSOCIALE

3.a. Responsabilizarea pentru rolul social asumat

3.b. Elaborarea de strategii eficiente ale parteneriatului scoala – familie

3.c. Manifestarea capacitatii de a diagnostica asteptarile si interesele familiei

3.d. Manifestarea unei conduite psihopedagogice  inovative în plan profesional/social.

3.e. Adoptarea metodelor  şi tehnicilor eficiente de cunoaşterea a copiilor şi  integrare socială;

IV. COMPETENȚE DE EVALUARE

4.a. Selectarea  metodelor specifice gandirii critice si a deprinderilor practice

V. COMPETENȚE TEHNICE ȘI TEHNOLOGICE:

5.a. Adoptarea de strategii didactice care sa permita utilizarea eficienta a mijlocelor si auxiliarelor didactice in procesul instructiv – educativ

5.b. Documentarea şi informarea permanentă din diferite surse clasice şi moderne

5.c. Utilizarea de tehnici IT în predare-învățare-evaluare

VI. COMPETENȚE DE MANAGEMENT A CARIEREI

6.a. Adoptarea de conduite eficiente pentru depasirea „situatiilor de criza”

6.b.Utilizarea metodelor şi tehnicilor de autocontrol psihocomportamental;

6.c. Deschidere  faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării  profesionale;

CATEGORII DE ACTIVITĂȚI. Cunoașterea și selectarea unităților de conținut în vederea asigurării parcursului teoretic cu privire la:

- perspectiva pedagogiei interactive și creativitate

-interactivitate și creativitate

-educația formală, formală, nonformală

-stil și metode în educație

- interactivitatea virtuală

-interactivitatea prin joc la ciclul preprimar

-interactivitatea prin actiune și reacție la ciclul primar

-interactivitatea reciprocă în educația adolescenților

Realizarea de activități practice în vederea consolidării aptitudinilor, abilităților și competențelor de lucru cu elevii conform competențelor furnizate, realizarea  unor proiecte didactice, în activitatea practică independentă, evaluarea competențelor dobândite pe parcursul programului de formare continuă (evaluări formative, intermediare) și evaluarea finală a competențelor dovedite, performate la finalizarea programului de formare de formatori.

Programul de formare “Comunicare în limba engleză” (89 de ore, 25 credite)  propus se aplică în contextul în care sistemul românesc de învăţământ este caracterizat printr-un intens și dinamic proces de schimbare, urmărind formularea unei oferte educaţionale îmbunătăţite în raport cu nevoile de cunoaştere şi de dezvoltare ale formabililor, cu provocările societăţii cunoaşterii şi cu cerinţele de calitate şi de eficienţă cerute de procesul de integrare efectivă în Uniunea Europeană.  Acest curs de formare este relevant faţă de politicile şi strategiile naţionale privind formarea continuă a cadrelor didactice. Astfel, programul propus ţine seama de documente de politică educaţională de la nivelul UE, ca Improving the Quality of Teacher Education – EC (2007).

Grupul țintă: cadre didactice din învățământul preșcolar, primar, gimnazial, liceal; personal didactic auxiliar.

Competențe lingvistice:

Utilizarea limbii engleze în procesul instructiv – educativ;

Conceperea și utilizarea mesajelor orale și scrise;

Exersarea schemelor de dialogare în vederea perfecționării abilităților de comunicare orală și scrisă;

Aplicarea strategiilor didactice de utilizare eficientă a limbii engleze în procesul de învățământ.

Module:

Modulul I: Sistemul fonetic si fonologic al limbii engleze

Modulul II : Structuri gramaticale

Modulul III:  Vocabular

Formatori:

Prof. Stăncuț Ioana, profesor limba engleza, formator judetean

Prof. Militaru Maria Magdalena, profesor limba engleza, formator judetean

Prof. Împăratu Lăcrămioara, profesor limba engleza, formator judetean

Prof. Ilina Ozana Mirela, profesor limba engleza, formator judetean

  1. Criterii curriculare

Denumirea programului: Managementul financiar al unităților de învățământ preuniversitar

Public țintă vizat: administratori financiari

Justificarea ofertei: Noutăți legislative privind evidența contabilă și organizarea controlului financiar preventiv. In ultimii cinci ani nu s-au organizat cursuri pentru aceste categorii de personal.

Durata: 24 ore de formare

Curriculum-ul programului (competențe vizate, planificarea modulelor tematice, calendarul programului):

  1. Competențe vizate:

dobândirea de noi cunoștințe în domeniul financiar-contabil, consolidarea  competențelor în sistemul managementului financiar-contabil al instituțiilor de învățământ, corelarea cu sistemul de control managerial intern

Planificarea modulelor tematice:

Nr.crt.

Tema

Nr.ore

1

Noul sistem contabil al instituțiilor publice

10

2

Inventarierea patrimoniului unităților de învățământ

2

3

Organizarea și desfășurarea Controlului financiar preventiv conform OMFP nr.923/2014

10

4

Evaluare

2

 

  1. Calendarul programului

Ziua

Interval

orar

Tema

Tip activitate

I

8-14

Noul sistem contabil al instituțiilor publice

Curs, aplicaţii

evaluare

II

8-16

Inventarierea patrimoniului unităților de învățământ

Curs, aplicaţii

evaluare

III

8-16

Organizarea și desfășurarea Controlului financiar preventiv conform OMFP nr.923/2014 republicat, completat cu OMFP 1139/2015

Curs, aplicaţii

evaluare

IV

12-14

Evaluare finală

evaluare

 

  1. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:

Evaluare teorie

Evaluare

aplicaţii

Evaluare finală

prezenţa și implicare

Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă, investigaţii practice.

Test grila specific

 

            2.Resurse umane

Formatori :

-ec. Oprescu Georgeta- formator CNFPA

-ec. Fulgescu Luminița – formator CNFPA

  1. Criterii curriculare

      Publicul  ţintă vizat: Personal didactic şi didactic auxiliar

      Justificarea ofertei:

Cariera este ansamblul rolurilor profesionale performante de-a lungul  vieții active a căror succesiune poate urma traiectorii diferite în timp.        

Traiectoria în carieră depinde un numai de resursele acționare ale persoanei la începutul carierei și  pe parcursul  ei, ci  și de oportunitățile și mai ales de modul în care individul are obiective în carieră clare și e capabil să se folosească de aceste oportunități pentru a le atinge.

Cariera şi managementul carierei trebuie abordate prin prisma progreselor înregistrate în domeniul managementului resurselor umane din care face parte integrantă şi managementul carierei.

Managementul carierei trebuie văzut atât  prin prisma intereselor organizaţiilor cât  şi ale angajaţilor. În această idee, managementul carierei are în vedere atât procesul de planificare a carierei care vizează modul de avansare a angajaţilor în cadrul organizaţiei conform necesităţilor acesteia, performanţele angajaţilor, potenţialul acestora şi preferinţele lor, cât şi asigurarea succesiunii manageriale cu menirea de a asigura pe cât posibil organizaţia că va dispune de persoanele de care are nevoie pentru a-şi atinge obiectivele .

Durata: 24 ore

 Curriculum-ul programului:

  1. Competenţe vizate

Manifestarea unei conduite psihopedagogice  inovative în plan profesional/social

Stăpânirea conceptelor şi teoriilor moderne de comunicare: orizontală/ verticală,  complexă, totală (ectosemantică), multiplă, diversificată şi  specifică;

Utilizarea metodelor şi tehnicilor de autocontrol psihocomportamental;

Adoptarea de conduite eficiente pentru depăşirea ,,situaţiilor limită”;

Stăpânirea conceptelor şi teoriilor   moderne privind formarea ,,schemelor de acţiune” şi a capacităţilor de cunoaştere;

Formarea, dezvoltarea, exersarea competenţelor de management al carierei;

b.   Planificarea moduleler tematice

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicaţii

Evaluare

I. Planificarea şi dezvoltarea carierei. Inserţia  profesională

6 h

2 h

4 h

-

II. Profil de personalitate – profil vocational.

 

8 h

2 h

6 h

-

III. Oportunităţi europene de dezvoltarea carierei, prin Programul de învăţare de-a lungul întregii vieţi

8 h

2 h

6 h

-

Evaluare finală

2 h

 

 

2 h

Total

24

6 h

16 h

2 h

 

c. Calendarul programului

Ziua

Interval

orar

Tema

Tip activitate

Formatori

I

8-14

Planificarea şi dezvoltarea carierei. Inserţia profesională

curs

aplicaţii

evaluare

 

 

Prof. Grama Aurelia

Prof. Papuzu Cornelia

 

II

8-16

Profil de personalitate – profil vocational.

 

curs

aplicaţii

evaluare

III

8-16

Oportunităţi europene de dezvoltarea carierei, prin Programul de învăţare de-a lungul vieții

curs

aplicaţii

evaluare

IV

12-14

Evaluare finală

evaluare

 

Modalităţi de evaluare a cursanţilor:

Evaluare teorie

Evaluare

aplicaţii

Evaluare finală

prezenţa și implicare

Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea in timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformării lor in puncte tari, chestionar de evaluare.

Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă, investigaţii practice.

Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde un Plan de dezvoltare a carierei,

prezentarea orală teoretică și practică a unei secvențe cuprinsă în tematica cursului

II. Resurse umane

Prof. Grama Aurelia, Colegiul Economic Rm. Vâlcea

Prof. Papuzu Cornelia, Liceul Sanitar Antim Ivireranul Rm. Vâlcea

Prof. Apostol Doinița, ISJ

Programul de formare ,,Invatarea stiintelor - abordari metodologice moderne” face parte din proiectul “Consolidarea si extinderea abordarii de predare a fizicii bazate pe IBL” implementat de catre Centrul de Evaluare si Analize Educationale si finantat de Romanian-American Foundation. Informatii despre proiect gasiti pe pagina: http://ceae.ro/proiect-invatarea-fizicii/

Categoria de program 

Categoria I de programe de formare continuă: „Programe de dezvoltare profesională, conform art. 244 alin. (5) lit. a) b) și c) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare. 
Tipuri de competențe: Actualizarea și dezvoltarea competențelor în domeniul de specializare corespunzător funcției didactice ocupate, precum și în domeniul psihopedagogic și metodic.

Durata programului: 80 ore

Grup ţintă:  personal didactic de predare din învăţământul preuniversitar cu specializarea fizică, chimie, biologie

Număr de credite profesionale transferabile propuse: 22 credite profesionale transferabile

Forma de învățământ: zi şi la distanţă 
Programul este structurat în 3 etape, după cum urmează: 
• stagiu de formare directă organizat în forma de învăţământ de zi, pe durata a 4 zile (9 ore de pregătire teoretică, 21 de ore de activităţi practice şi 2 ore evaluare) (32 ore) 
- activităţi de formare corelate cu obiectivele programului de formare; 
- proiectare activităţi practice care vor susţine baza de curs. 
• stagiu de formare la distanţă, ce cuprinde sesiuni de auto-formare asistată la distanţă (42 ore): 
- studiu individual pe baza suportului de curs şi a bibliografiei; 
- activitate de e-learning individuală sau asistată 
- aplicaţii la clasă. 
• stagiu de analiză şi evaluare (6 ore).

Module
Stagiu de formare directă
I. Teorii moderne ale învățării. Necesitatea schimbării de paradigmă
II. Competența. Operaționalizarea competențelor. Repere teoretice
III.Formarea și dezvoltarea competențelor elevilor în contextul lecțiilor de științe
IV.Eficientizarea demersului didactic în lecțiile de științe
Total: 32 ore
Stagiu de formare la distanţă
I. Teorii moderne ale învățării. Necesitatea schimbării de paradigmă
II. Competența. Operaționalizarea competențelor. Repere teoretice
III.Formarea și dezvoltarea competențelor elevilor în contextul lecțiilor de științe
IV.Eficientizarea demersului didactic în lecțiile de științe
Total: 42
Stagiu de analiză şi evaluare
Analiză și evaluare finală--6
Total: 80 ore