1. Criterii curriculare
Publicul -țintă : profesori debutanți care predau disciplinele din aria curriculară ”Matematică și științele naturii”
Justificarea ofertei:
Perfecţionarea pregătirii profesorilor debutanți în vederea participării la concursul pentru ocuparea posturilor în învățământul preuniversitar.
Durata: 24 ore
Planificarea pe stagii/ module tematice:
1. Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică
2. Elemente de metodică și didactica disciplinei
3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale
5.Managementul clasei de elevi
6. Managementul carierei didactice
a. Competențe vizate:
- utilizarea competentă a documentelor școlare reglatoare;
- aplicarea corectă și personalizata a cunoștințelor de didactică și de metodică a disciplinei;
- valorificarea corectă a continuturilor științifice ale disciplinei ;
- aplicarea modelului comunicativ-funcțional în toate domeniile disciplinei
b. Planificarea modulelor tematice:
Ziua |
Forma de activitate |
Nr. ore |
Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă) |
Formatori |
I |
curs |
1 |
Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
Inspector specialitate
Profesori metodisti |
curs |
1 |
Elemente de metodică și didactica disciplinei |
||
Activităţi practice |
4 |
Proiectarea scenariului didactic |
||
II |
curs |
1 |
Evaluarea |
|
curs |
1 |
Comunicarea didactică-mijloc al interacţiunii educaţionale |
||
Activităţi practice |
4 |
Modalități de construire a probelor de evaluare Soluții de prevenire și depășire a blocajelor în comunicare |
||
III |
Curs |
2 |
Managementul clasei |
|
Activităţi practice |
4 |
Rolurile profesorului |
||
Evaluare |
2 |
Portofoliu de evaluare |
c. Calendarul programului
Ziua |
Forma de activitate |
Nr. ore |
Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă) |
Formatori |
I |
curs |
1 |
Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
Prof.Diaconescu Cristina |
curs |
1 |
Elemente de metodică și didactica disciplinei |
||
Activităţi practice |
4 |
Proiectarea scenariului didactic |
||
II |
curs |
1 |
Evaluarea |
|
curs |
1 |
Comunicarea didactică-mijloc al interacţiunii educaţionale |
||
Activităţi practice |
4 |
Modalități de construire a probelor de evaluare Soluții de prevenire și depășire a blocajelor în comunicare |
||
III |
Curs |
2 |
Managementul clasei |
|
Activităţi practice |
4 |
Rolurile profesorului |
||
Evaluare |
2 |
Portofoliu de evaluare |
Modalităţi de evaluare: portofoliul personal
2. Resurse umane
- inspector şcolar de specialitate
- profesori metodiști
- prof. Diaconescu Cristina, CCD Vâlcea
1. Criterii curriculare
Publicul -țintă : profesori debutanți care predau disciplinele din aria curriculară ”Limbă și comunicare”
Justificarea ofertei:
Perfecţionarea pregătirii profesorilor debutanți în vederea participării la concursul pentru ocuparea posturilor în învățământul preuniversitar.
Durata: 24 ore
Planificarea pe stagii/ module tematice:
1. Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică
2. Elemente de metodică și didactica disciplinei
3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale
5. Managementul clasei de elevi
6. Managementul carierei didactice
a. Competențe vizate:
- utilizarea competentă a documentelor școlare reglatoare;
- aplicarea corectă și personalizata a cunoștințelor de didactică și de metodică a disciplinei;
- valorificarea corectă a continuturilor științifice ale disciplinei ;
- aplicarea modelului comunicativ-funcțional în toate domeniile disciplinei
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
4 |
1 |
3 |
- |
2. Elemente de metodică și didactica disciplinei |
4 |
1 |
3 |
- |
3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic |
4 |
1 |
3 |
- |
4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale |
4 |
1 |
3 |
- |
5. Managementul clasei de elevi |
4 |
1 |
3 |
- |
6. Managementul carierei didactice |
2 |
1 |
1 |
- |
Evaluare finală |
2 |
|
|
|
Total |
24 |
6 |
16 |
2 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Forma de activitate |
Nr. ore |
Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă) |
Formatori |
I |
curs |
1 |
Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică |
Inspector de specialitate
Profesori metodiști
Diaconescu Cristina |
curs |
1 |
Elemente de metodică și didactica disciplinei |
||
Activităţi practice |
4 |
Proiectarea scenariului didactic |
||
II |
curs |
1 |
Evaluarea |
|
curs |
1 |
Comunicarea didactică-mijloc al interacţiunii educaţionale |
||
Activităţi practice |
4 |
Modalități de construire a probelor de evaluare Soluții de prevenire și depășire a blocajelor în comunicare |
||
III |
Curs |
2 |
Managementul clasei |
|
Activităţi practice |
4 |
Rolurile profesorului |
||
Evaluare |
2 |
Portofoliu de evaluare |
Modalităţi de evaluare: portofoliul personal
2. Resurse umane
- inspector şcolar de specialitate
- profesori metodiști
- prof. Diaconescu Cristina, CCD Vâlcea
1.Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice -coordonatori de proiecte şi programe
Justificarea ofertei: Competenţele necesare coordonatorilor de proiecte şi programe, responsabililor comisiilor metodice se referă la competenţe de planificare şi proiectare, organizatorice, curriculare, de gestionare/mediere a unor situaţii conflictuale şi de criză, de motivare şi evaluare. Cursul îşi propune formarea competenţelor manageriale necesare responsabililor comisiilor şi colectivelor metodice, coordonatorilor de proiecte şi programe educative.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
Competenţe manageriale necesare coordonatorilor de proiecte şi programe:
De a elabora documentele necesare portofoliului coordonatorului de programe şi proiecte educative,
De a utiliza strategii de planificare, organizare, implementare, monitorizare şi evaluare a activităţii educative, din perspectiva managementului prin obiective;
De a aplica instrumente specifice activităţii de planificare, proiectare, monitorizare şi evaluare.
b. Planificarea modulelor tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
I. Managementul prin obiective din perspectiva educatiei nonformale |
2 |
1 |
1 |
II. Cadrul legal de organizare şi funcţionare a activităţii educative |
1 |
1 |
- |
III. Organizarea şi desfăşurarea activităţilor metodice –analiză de nevoi, proiectare, planificare, operaţionalizare. |
2 |
1 |
1 |
IV. Stiluri de conducere, roluri şi competenţe. |
1 |
1 |
0 |
V. Instrumente pentru proiectarea şi planificarea activităţilor – plan managerial, plan operaţional, parteneriate. |
5 |
2 |
3 |
VI. Portofoliul coordonatorului de programe şi proiecte educative |
5 |
2 |
3 |
VII. Domenii de activitate ale coordonatorului de programe şi proiecte educative. Parteneriate. |
4 |
2 |
2 |
Evaluare finală |
4 |
|
|
Total |
24 |
10 |
10 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formator |
1 |
9-14 |
Managementul prin obiective din perspectiva educatiei nonformale |
curs aplicaţii |
Prof. Trăistaru Gabriela
|
Cadrul legal de organizare şi funcţionare a activităţii educative |
curs aplicaţii |
|||
Organizarea şi desfăşurarea activităţilor metodice –analiză de nevoi, proiectare, planificare, operaţionalizare. |
curs aplicaţii |
|||
2 |
9 - 15 |
Stiluri de conducere, roluri şi competenţe. |
curs aplicaţii |
|
Instrumente pentru proiectarea şi planificarea activităţilor – plan managerial, plan operaţional, parteneriate. |
curs aplicaţii |
|||
3 |
9-15 |
Portofoliul coordonatorului de programe şi proiecte educative |
curs aplicaţii |
Lăcărmioara Împăratu
|
4 |
9 - 13 |
Domenii de activitate ale coordonatorului de programe şi proiecte educative. Parteneriate |
curs aplicaţii |
|
5 |
9-13 |
Evaluare finală |
evaluare |
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţă şi implicare |
Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, calitatea produselor activităţii |
Alcătuirea şi prezentarea unui portofoliu personal |
Formatori:
Prof. Trăistaru Gabriela, ISJ
Prof. Împăratu Lăcrămioara, ISJ
1.Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice și didactice auxiliare
Justificarea ofertei: Familiarizarea cadrelor didactice cu cerințele pe care le presupune gestionare proiectelor, cu constrângerile pe care acestea le presupune și cu utilitatea lor pentru dezvoltarea unei organizații școlare.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competențe vizate:
- cunoaşterea şi aplicarea funcţiilor manageriale : proiectarea, organizarea, coordonarea, controlul, monitorizarea, conducerea operaţională şi evaluarea activităţilor din unitatea şcolară, proiectarea dezvoltării instituţionale;
- cunoaşterea modalităţilor de gestionare a resurselor materiale şi financiare;
- cunoaşterea modalităţii de elaborare şi implementare a proiectelor.
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1. Noţiuni introductive |
2 h |
1 h |
1 h |
- |
2. Tipologia proiectelor educaţionale |
3 h |
1 h |
2 h |
- |
3. Etape şi principii în realizarea proiectelor |
4 h |
1 h |
2 h |
1 h |
4. Elaborarea proiectului |
4 h |
2 h |
2 h |
- |
5. Metode şi tehnici de lucru specifice |
4 h |
2 h |
2 h |
- |
6. Exemple de bune practici |
5 h |
2 h |
2 h |
1 h |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24 h |
9 h |
11 h |
4 h |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formatori |
I (6 h) |
8 – 9 |
1. Noţiuni introductive
2. Tipologia proiectelor educaţionale |
Curs |
Prof. Croitoru Elena Roxana
Prof. Bică Andra
Prof. Şandru Valeria
|
9 - 11 |
Aplicații |
|||
11 – 12 |
Curs |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
II(8 h) |
8 – 10 |
3. Etape şi principii în realizarea proiectelor
4. Elaborarea proiectului |
Curs |
|
10 - 12 |
Aplicații |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
IV(8 h) |
8 – 10 |
5. Metode şi tehnici de lucru specifice
6. Exemple de bune practici |
Curs |
|
10 - 12 |
Aplicații |
|||
12 – 14 |
Aplicații |
|||
14 – 16 |
Evaluare |
|||
V (2h) |
9 - 11 |
Evaluare finală: proiect metodico-ştiinţific (A4, TNR, 12, 1 rând), la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi video proiector) |
Evaluare |
Modalități de evaluare a cursanților:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
prezenţa si implicare |
activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video; proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, recenzii, conspecte, de alcătuit o bibliografie, investigaţii practice. |
proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului |
Prof. Bică Andra, ISJ Vâlcea
Prof. Croitoru Elena Roxana, ISJ Vâlcea
Prof. Şandru Valeria, profesor metodist CCD
Programul de formare în curs de acreditare ,,Strategii didactice de promovare a mediului educațional” (89 de ore, 25 credite) propus se adresează cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și are ca element principal realizarea unei educații de calitate.
CURRICULUM-UL PROGRAMULUI:
SCOP:
Programul de formare continuă are ca scop:
Dezvoltarea la cadrele didactice din învățământul preuniversitar a competențelor profesionale de lucru cu preșcolarii și școlarii, conform noilor orientări didactice, psihopedagogice, în vederea creșterii eficienței actului instructiv-educativ.
Acest program de formare continuă angajează cadrele didactice în dezvoltarea cunoștințelor psihopedagogice și de specialitate pentru activarea, completarea și lărgirea competențelor profesionale, în raport cu cerințele unui învățământ de calitate.
OBIECTIVELE PROGRAMULUI:
La finalizarea programului, toți participanții vor fi capabili :
Să utilizeze informații teoretice și să aplice noțiuni specifice, respectiv să dețină cunoștințe despre:
Teoria constructivistă a învățării,
Rolul si statusul profesorului din perspectiva postmoderna a pedagogiei,
Caracteristicile și avantajele proiectului educational,
Particularităţile elevului activ şi creative
Tipurile de educație: formală, informală,nonformală
Metodele interactive de predare-învățare-evaluare
Să definească, să stabilească scopurile și obiectivele :
- constructivismului cognitiv și social
- procesului de învățare ca și proiect educațional
- Să proiecteze, să organizeze și să susțină activități de învățare bazate pe competiție sau colaborare
Să recunoască caracteristicile:
Predării, învățării, evaluării creative
Creativității în actul educațional
Să realizeze situații de învățare și să faciliteze activitățile de învățare
Să dezvolte și să aplice cunoștințe necesare comunicăriicu elevii:
Să cunoască și săactiveze factori de stimulare/dezvoltare a creativității la elevi;
Să comunice și să relaționeze adecvat în procesul de învățare-predare-evaluare;
Să abordeze flexibil situații de învățare;
Să demonstreze capacități / atitudini / aptitudini :
de analiză, interpretare și decizie;
de aplicare a cunoștințelor în practică;
de comunicare și relaționare / de comunicare în actiuni interactive;
de informare și comunicare utilizând metode și tehnologie moderne;
de evaluare formativă și formatoare
Să dețină cunoștințe și să dezvolte competențe transversale;
Să aplice principiile educației permanente;
Să promoveze egalitatea de șanse în educație.
I. COMPETENȚE METODOLOGICE
1.a. Aplicarea conceptelor si teoriilor moderne privind formarea capacitatilor de cunoastere
1.b.Utilizarea optima a factorilor spatio – temporali, in vederea eficientizarii procesului instructiv – educativ
II. COMPETENȚE DE COMUNICARE ȘI RELAȚIONARE
2.a. Proiectarea, conducerea si realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare
2.b.Stapanirea conceptelor si teoriilor moderne privind formarea ,,schemelor de acţiune”şi a capacităţilor de cunoaştere
2.c. Proiectarea si organizarea activitatilor instructiv – educative in colaborare cu comunitatea
III. COMPETENȚE PSIHOSOCIALE
3.a. Responsabilizarea pentru rolul social asumat
3.b. Elaborarea de strategii eficiente ale parteneriatului scoala – familie
3.c. Manifestarea capacitatii de a diagnostica asteptarile si interesele familiei
3.d. Manifestarea unei conduite psihopedagogice inovative în plan profesional/social.
3.e. Adoptarea metodelor şi tehnicilor eficiente de cunoaşterea a copiilor şi integrare socială;
IV. COMPETENȚE DE EVALUARE
4.a. Selectarea metodelor specifice gandirii critice si a deprinderilor practice
V. COMPETENȚE TEHNICE ȘI TEHNOLOGICE:
5.a. Adoptarea de strategii didactice care sa permita utilizarea eficienta a mijlocelor si auxiliarelor didactice in procesul instructiv – educativ
5.b. Documentarea şi informarea permanentă din diferite surse clasice şi moderne
5.c. Utilizarea de tehnici IT în predare-învățare-evaluare
VI. COMPETENȚE DE MANAGEMENT A CARIEREI
6.a. Adoptarea de conduite eficiente pentru depasirea „situatiilor de criza”
6.b.Utilizarea metodelor şi tehnicilor de autocontrol psihocomportamental;
6.c. Deschidere faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării profesionale;
CATEGORII DE ACTIVITĂȚI. Cunoașterea și selectarea unităților de conținut în vederea asigurării parcursului teoretic cu privire la:
- perspectiva pedagogiei interactive și creativitate
-interactivitate și creativitate
-educația formală, formală, nonformală
-stil și metode în educație
- interactivitatea virtuală
-interactivitatea prin joc la ciclul preprimar
-interactivitatea prin actiune și reacție la ciclul primar
-interactivitatea reciprocă în educația adolescenților
Realizarea de activități practice în vederea consolidării aptitudinilor, abilităților și competențelor de lucru cu elevii conform competențelor furnizate, realizarea unor proiecte didactice, în activitatea practică independentă, evaluarea competențelor dobândite pe parcursul programului de formare continuă (evaluări formative, intermediare) și evaluarea finală a competențelor dovedite, performate la finalizarea programului de formare de formatori.