Public-țintă vizat: Personal didactic - cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificare: Asigurarea calităţii activităţii profesorilor metodişti prin cunoasterea tehnicilor adecvate de evaluare a proiectării, organizării şi desfăşurării unui demers didactic eficient. Cadrele didactice cu experienţă au nevoie să-şi formeze competenţe de organizare, îndrumare şi control pentru buna desfăşurare a activităţilor ştiinţifico-metodice şi a inspecţiei şcolare.
Durata: 120 ore (30 credite)
Curriculum-ul programului:
Scop:
- Dezvoltarea competenţelor cadrelor didactice din învățământul preuniversitar prin leadership și management educațional
Obiective:
O.1. Utilizarea leadership-ului în creșterea calității managementului educațional;
O.2. Dezvoltarea competențelor și abilităților necesare la nivelul unității școlare prin antreprenoriat și management educațional;
O.3. Identificarea și atragerera surselor de finanțare extrabugetară pentru o școală europeană;
O.4. Formarea competențelor transversale pentru realizarea unei școli incluzive;
O.5. Managementul programelor de excelență și/sau de detecție timpurie și intervenție pentru copiii în risc de abandon școlar;
O.6. Identificarea și utilizarea resurselor motivaționale pentru profesori;
O.7. Proiectarea activităților extra-curriculare și non-formale;
Competenţe vizate:
C.1. Utilizarea unui set de concepte specifice în analiza de nevoi a şcolilor din perspectiva leadership-ului și managementului educational;
C.2. Analizarea rolului şi responsabilităţilor managerului școlar cu competențe antreprenoriale;
C.3. Dezvoltarea strategiilor de planificare inovativă a intervenţiilor la nivelul şcolii prin utilizarea surselor de finanțare extrabugetară;
C.4. Formarea și utilizarea competențelor transversale în realizarea unei școli inclusive;
C.5. Utilizarea de strategii inovative de facilitare a diferitelor intervenţii educaţionale necesare la nivelul şcolii;
C.6. Selectarea/utilizarea adecvată a metodelor și mijloacelor necesare motivării cadrelor didactice din unitatea școlară pentru creșterea calității procesului educațional;
C7. Elaborarea de oferte extracurriculare și non-formale la nivelul şcolii, centrate pe elev și nevoile acestuia;
Planificarea pe stagii / module tematice – timp alocat:
I. MODULUL I. Analiza de nevoi a școlii din perspectiva leadership-ului și managementului educațional – 16 ore
II. MODULUL II. Antreprenoriat și management educațional – 10 ore
III. MODULUL III. Surse de finanțare pentru o școală europeană – 29 ore
IV. MODULUL IV. Competențele transversale și managementul școlar – 21h30`
V. MODULUL V. Managementul programelor de excelență și/sau de detecție timpurie și intervenție pentru copii în risc de abandon școlar – 17 ore
VI. MODULUL VI. Resurse motivaționale pentru profesori – 4h 30’
VII. MODULUL VII. Managementul activităților extra-curriculare și non-formale – 22 ore
Modalități de evaluare a cursanților: Evaluarea finală se realizează prin susţinerea, utilizând dispozitive multimedia, în şedinţă publică a unei teme la una din disciplinele programului din portofoliul realizat sau a unei lucrări elaborate în acest scop. Portofoliul va fi printat şi va fi depus înaintea evaluării finale cu două zile, în vederea evaluării de către formatori.
Costul programului/ al activității: 420 lei/ cursant
Public-țintă vizat: personal didactic - cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificare: Studierea atentă a legislației în domeniul educației nonformale ne-a condus la constatarea că statul român sprijină inițiativele de realizare a educației în contexte nonformale variate, care contribuie semnificativ la formarea competențelor cheie ale formabililor.
Prin realizarea acestui program de formare continuă, urmărim diversificarea activităților de educație nonformală desfășurate în școală, precum și creșterea calității implementării programelor de educație nonformală în învățământul preuniversitar românesc. Prin rezultatele sale, acest program se dorește a fi pentru cadrele didactice un pilon de articulare a complementarității formal-nonformal în educație, care generează exemple concrete de contexte de învățare nonformală, valorificând experiențe de succes în proiectarea și implementarea de proiecte educaționale din mediul nonformal.
Durata: 60 ore
Curriculum-ul programului:
Scop: Dezvoltarea competenţelor transversale ale cadrelor didactice din perspectiva educației nonformale, în vederea îmbunătățirii practicilor didactice utilizate la clasă
Obiective:
Competenţe vizate:
I. IMPORTANȚA EDUCAȚIEI NONFORMALE ÎNTR-O ȘCOALĂ ALTFEL – 23 ore
II. PROIECTAREA ȘI IMPLEMENTAREA ACTIVITĂȚILOR DE EDUCAȚIE NONFORMALĂ– 35 ore
Modalități de evaluare a cursanților:
Evaluarea finală se realizează prin susţinerea, utilizând dispozitive multimedia, în şedinţă publică a unei teme la una din disciplinele programului din portofoliul realizat sau a unei lucrări elaborate în acest scop. Portofoliul va fi printat şi va fi depus înaintea evaluării finale cu două zile, în vederea evaluării de către formatori.
Costul programului/ al activității: 300 lei/ cursant
Public-țintă : personal didactic - cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificare: Formarea iniţială a cadrelor didactice nu asigură o pregătire metodică şi socio-profesională necesară unei integrări eficiente în cariera didactică. Această situaţie generează dificultăţi în toate fazele de exercitare a profesiei didactice: proiectare/întocmire de documente, managementul clasei, predare, evaluare. Beneficiile interacţiunii cu profesorul mentor sunt: optimizarea activităţii profesorului prin supervizare, remedierea deficienţelor în procesul de predare – evaluare-comunicare, îmbunatăţirea relaţiilor la nivelul organizaţiei.
Durata: 60 ore
Curriculum-ul programului:
SCOP Prin programul “Dezvoltarea competențelor în vederea asigurării unui mentorat de calitate, în învățământul preuniversitar”, se urmăreşte furnizarea de competenţe necesare cadrelor didactice care deţin sau vor deţine rol de mentori în vederea realizării predării şi evaluării cu un grad ridicat de profesionalism și pentru asigurarea standardelor de performanţă în învăţământul preuniversitar.
Obiective:
Competenţe vizate:
a) Comunicarea mentor-debutant – 16 h
b) Managementul carierei didactice și al dezvoltării personale – 13 h
c) Profesorul mentor- rolul şi importanţa activităţii de mentorat – 19 h
d) Utilizarea noilor tehnologii în mentorat – 10 h
Modalități de evaluare a cursanților:
Evaluarea finală se realizează prin susţinerea, utilizând dispozitive multimedia, în şedinţă publică a unei teme la una din disciplinele programului din portofoliul realizat sau a unei lucrări elaborate în acest scop. Portofoliul va fi printat şi va fi depus înaintea evaluării finale cu două zile, în vederea evaluării de către formatori.
Costul programului/ al activității: 300 lei/ cursant
Public-țintă vizat: Personal didactic - cadre didactice din învăţământul preuniversitar care doresc să-şi dezvolte profilul de metodist al IŞJ; Studii medii/superioare.
Justificare: Asigurarea calităţii activităţii profesorilor metodişti prin cunoasterea tehnicilor adecvate de evaluare a proiectării, organizării şi desfăşurării unui demers didactic eficient. Cadrele didactice cu experienţă au nevoie să-şi formeze competenţe de organizare, îndrumare şi control pentru buna desfăşurare a activităţilor ştiinţifico-metodice şi a inspecţiei şcolare.
Durata: 40 ore
Curriculum-ul programului
Scop: creşterea calităţii inspecției şcolare din unităţile de învăţământ preuniversitar în vederea eficientizării serviciilor de educaţie şi formare a elevilor.
Obiective:
Competenţe vizate:
I.Comunicare şi abilităţi sociale ale profesorului metodist al IŞJ – 12,5 ore
II.Managementul carierei didactice – 9,5 ore
III.Profesorul metodist și inspecția școlară – 12,5 ore
IV.Utilizarea noilor tehnologii în domeniul educațional Marketing – 3,5 ore
Modalități de evaluare a cursanților:
Evaluarea finală se realizează prin susţinerea, utilizând dispozitive multimedia, în şedinţă publică a unei teme la una din disciplinele programului din portofoliul realizat sau a unei lucrări elaborate în acest scop. Portofoliul va fi printat şi va fi depus înaintea evaluării finale cu două zile, în vederea evaluării de către formatori.
Costul programului/ al activității: 300 lei/ cursant
Public-țintă vizat: Cei cu studii superioare finalizate cu diploma de licenta; cei interesati sa lucreze sau lucreaza in Managementul Proiectelor (Proiecte de Fonduri Europene, Proiecte ale Institutiilor publice, ale Companiilor de stat etc). Conform OG 129/ 2000, incepand cu 01.01.2010, nimeni nu mai poate fi managerul unui proiect, angajat oficial si legal, fara certificare ANC ( fost CNFPA) sau licenta/ master; cei care participa la licitatii si pentru care este obligatoriu detinerea unui Certificat ANC pentru Manager de proiect; cei care isi doresc sa capete competente manageriale.
Justificare: Deși o parte importantă a ciclului de viață a unui proiect, scrierea acestuia este numai începutul unui lung proces de dezvoltare și aplicare a unei idei, cele mai serioase provocări vin odată cu implementarea inițiativei. Desfășurarea activităților în cadrul unui proiect cu finanțare europeană trebuie realizată respectând procese, procedee și standarde bine definite. Pentru cei care scriu și implementează proiecte cu finanțare europeană și pentru care regulile impuse de autorități nu sunt întru totul clarificate, pentru cei care vor să pună întrebări și să afle răspunsuri de la experți practicieni în domeniu, pentru cei care vor să își îmbunătățească expertiza în domeniul fondurilor structurale, cursul vine in intampinarea lor.
Durata: 120 ore
Curriculum-ul programului
Competente vizate:
- Pregătirea elaborării proiectului
- Documentarea în vederea realizării proiectului
- Stabilirea parteneriatelor
- Elaborarea proiectului
Tematica:
• Pregătirea elaborării proiectului (legislaţie, tipuri de fonduri şi programe operaţionale, particularităţi, tipuri de eligibilitate);
• Documentarea în vederea realizării proiectului (Ghiduri specifice, legislaţie naţională subsecventă(instrucţiuni, note etc)/europeană, condiţii financiare, tipuri de documente, grupuri ţintă, activităţi, parteneri);
• Stabilirea parteneriatelor(tehnici de planificare, comunicare, evaluare, logistica specifică derulării proiectului, conţinutul proiectului, activităţi, parteneri, negociere);
• Elaborarea şi implementarea proiectului (cerinţe specifice, formate, elaborare documentaţie specifică implementării proiectelor, exemple proceduri POCU etc.)
Modalități de evaluare a cursanților
Examen de absolvire constand in proba scrisa ( grila ) si tema practica elaborarea unui proiect ce va fi susţinut în faţa Comisiei de Examinare, bazându-se pe aplicarea directă a conceptelor, instrumentelor şi tehnicilor învăţate în cadrul sesiunilor de curs.
Costul programului/ al activității: 300 lei/cursant