Public-țintă vizat: personal didactic de predare
Justificare: Programul de formare propus concordă cu politicile în managementul educațional preuniversitar, solicitate de Ministerul Educației.
Prin O.M.E.N. nr. 4887/26.08.2013 a fost aprobată programa școlară pentru disciplina opțională Educație financiară, curriculum la decizia școlii pentru învățământul primar, concepută din perspectivă transcurriculară la nivelul ariilor curriculare Om și societate, Matematică și Științele naturii.
Prin studiul disciplinei Educație financiare se are în vedere : sensibilizarea elevilor cu privire la problematica banilor și bancilor, formarea unor capacități de explorare/investigare a fenomenului bancar, formarea unor deprinderi și abilități de utilizare a unor mijloace și tehnici bancare, identificarea intereselor proprii și a unor mijloace de economisire și gestionare a banilor.
Durata: 60 ore
Curriculum-ul programului
Scop:
Dezvoltarea competenţelor cadrelor didactice din învățământul preuniversitar prin educaţie financiară pentru o şcoală modernă.
Obiective generale:
O.1. Abilitarea cadrelor didactice pentru realizarea, la nivel de școală, a unor activități de educare financiară a elevilor pentru o școală modernă;
O.2.Dezvoltarea receptivității tinerilor pentru domeniul financiar-bancar ca premisă a formării cetățeanului activ într-o societate modernă;
O.3. Utilizarea educației financiare pentru facilitarea incluziunii financiare în scopul creării unei piețe integrate a serviciilor la nivel comunitar, accesibilă pentru toți cetățenii statelor membre Uniunii Europene;
Competenţe vizate:
C.1. Cunoașterea și utilizarea unor elemente de limbaj financiar;
C.2. Analizarea comparativă a bugetului personal/de familie și instituțional;
C.3. Identificarea unor elemente specifice fenomenului bancar în diferite contexte;
C.4. Analizarea unor situații în care banii pot fi investiţi;
C.5. Participarea, prin derularea unui proiect, la rezolvarea unor probleme financiare.
Planificarea pe module tematice – timp alocat:
MODULUL I. Evoluția banilor în istorie. Monede din alte țări. Moneda națională. – 11 ore
MODULUL II. Bugetul – 11 ore
MODULUL III. Băncile și activitatea bancară – 12 ore
MODULUL IV. Valoarea banilor. Schimburi și investiții – 12 ore
MODULUL V. Activități de tip proiect pe probleme cu conținut financiar – 13 ore
Modalități de evaluare a cursanților: Evaluarea finală se realizează prin susţinerea, utilizând dispozitive multimedia, în şedinţă publică a unei teme la una din disciplinele programului din portofoliul realizat sau a unei lucrări elaborate în acest scop. Portofoliul va fi printat şi va fi depus înaintea evaluării finale cu două zile, în vederea evaluării de către formatori.
Costul programului/ al activității: 300 lei/persoană
Public-țintă vizat: personal didactic de predare;
Justificare: Pentru că banii primiți de la buget sunt puțini iar nevoile școlilor tot mai mari este necesar ca fiecare cadru didactic sau manager să realizeze aplicații și proiecte prin care să poată utiliza noi surse de finanțare pentru o școală modernă de tip european. Profesorilor le va fi util să capete deprinderea de a obține finanțări pentru participări la conferințe și cursuri organizate la nivel european, mobilități individuale sau schimburi de bune practici cu elevii, să diversifice și finanțeze activități, să deprindă managementul de proiect, să poată susține financiar planurile de dezvoltare instituțională.
Durata: 60 ore
Curriculum-ul programului:
Scop:
Dezvoltarea competenţelor cadrelor didactice din învățământul preuniversitar în domeniul managementului de proiect.
Obiective generale:
O.1. Utilizarea managementului de proiect în creșterea calității procesului educațional;
O.2. Dezvoltarea competențelor și abilităților cadrelor didactice la nivelul unității școlare prin utilizarea managementului de proiect;
O.3. Identificarea și atragerea altor surse de finanțare bugetară sau nerambursabilă pentru organizația școlară;
O.4. Formarea competențelor pentru o școală modernă de tip european;
O.5. Identificarea căilor de implicare și motivare a cadrelor didactice prin management de proiect;
Competenţe vizate:
Planificarea pe module tematice – timp alocat:
MODULUL I
Managementul de proiect –de la analiză de nevoi la studiul de impact 10h30
MODULUL II. Activități educative naționale și regionale 10h30`
MODULUL III. Surse de finanțare nerambursabilă pentru o școală modernă de tip european 11h
MODULUL IV. Management de proiect – aspecte teoretice și abordări practice în organizațiile școlare - 11h
MODULUL V. Management de proiect – aplicații - 15h
Evaluare finală - 2 h
Modalități de evaluare a cursanților: Evaluarea finală se realizează prin susţinerea, utilizând dispozitive multimedia, în şedinţă publică a unei teme la una din disciplinele programului din portofoliul realizat sau a unei lucrări elaborate în acest scop. Portofoliul va fi printat şi va fi depus înaintea evaluării finale cu două zile, în vederea evaluării de către formatori.
Costul programului/ al activității: 300 lei/ cursant
Public-țintă vizat: Personal didactic - cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificare: Asigurarea calităţii activităţii profesorilor metodişti prin cunoasterea tehnicilor adecvate de evaluare a proiectării, organizării şi desfăşurării unui demers didactic eficient. Cadrele didactice cu experienţă au nevoie să-şi formeze competenţe de organizare, îndrumare şi control pentru buna desfăşurare a activităţilor ştiinţifico-metodice şi a inspecţiei şcolare.
Durata: 120 ore (30 credite)
Curriculum-ul programului:
Scop:
- Dezvoltarea competenţelor cadrelor didactice din învățământul preuniversitar prin leadership și management educațional
Obiective:
O.1. Utilizarea leadership-ului în creșterea calității managementului educațional;
O.2. Dezvoltarea competențelor și abilităților necesare la nivelul unității școlare prin antreprenoriat și management educațional;
O.3. Identificarea și atragerera surselor de finanțare extrabugetară pentru o școală europeană;
O.4. Formarea competențelor transversale pentru realizarea unei școli incluzive;
O.5. Managementul programelor de excelență și/sau de detecție timpurie și intervenție pentru copiii în risc de abandon școlar;
O.6. Identificarea și utilizarea resurselor motivaționale pentru profesori;
O.7. Proiectarea activităților extra-curriculare și non-formale;
Competenţe vizate:
C.1. Utilizarea unui set de concepte specifice în analiza de nevoi a şcolilor din perspectiva leadership-ului și managementului educational;
C.2. Analizarea rolului şi responsabilităţilor managerului școlar cu competențe antreprenoriale;
C.3. Dezvoltarea strategiilor de planificare inovativă a intervenţiilor la nivelul şcolii prin utilizarea surselor de finanțare extrabugetară;
C.4. Formarea și utilizarea competențelor transversale în realizarea unei școli inclusive;
C.5. Utilizarea de strategii inovative de facilitare a diferitelor intervenţii educaţionale necesare la nivelul şcolii;
C.6. Selectarea/utilizarea adecvată a metodelor și mijloacelor necesare motivării cadrelor didactice din unitatea școlară pentru creșterea calității procesului educațional;
C7. Elaborarea de oferte extracurriculare și non-formale la nivelul şcolii, centrate pe elev și nevoile acestuia;
Planificarea pe stagii / module tematice – timp alocat:
I. MODULUL I. Analiza de nevoi a școlii din perspectiva leadership-ului și managementului educațional – 16 ore
II. MODULUL II. Antreprenoriat și management educațional – 10 ore
III. MODULUL III. Surse de finanțare pentru o școală europeană – 29 ore
IV. MODULUL IV. Competențele transversale și managementul școlar – 21h30`
V. MODULUL V. Managementul programelor de excelență și/sau de detecție timpurie și intervenție pentru copii în risc de abandon școlar – 17 ore
VI. MODULUL VI. Resurse motivaționale pentru profesori – 4h 30’
VII. MODULUL VII. Managementul activităților extra-curriculare și non-formale – 22 ore
Modalități de evaluare a cursanților: Evaluarea finală se realizează prin susţinerea, utilizând dispozitive multimedia, în şedinţă publică a unei teme la una din disciplinele programului din portofoliul realizat sau a unei lucrări elaborate în acest scop. Portofoliul va fi printat şi va fi depus înaintea evaluării finale cu două zile, în vederea evaluării de către formatori.
Costul programului/ al activității: 420 lei/ cursant
Public-țintă vizat: personal didactic - cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificare: Studierea atentă a legislației în domeniul educației nonformale ne-a condus la constatarea că statul român sprijină inițiativele de realizare a educației în contexte nonformale variate, care contribuie semnificativ la formarea competențelor cheie ale formabililor.
Prin realizarea acestui program de formare continuă, urmărim diversificarea activităților de educație nonformală desfășurate în școală, precum și creșterea calității implementării programelor de educație nonformală în învățământul preuniversitar românesc. Prin rezultatele sale, acest program se dorește a fi pentru cadrele didactice un pilon de articulare a complementarității formal-nonformal în educație, care generează exemple concrete de contexte de învățare nonformală, valorificând experiențe de succes în proiectarea și implementarea de proiecte educaționale din mediul nonformal.
Durata: 60 ore
Curriculum-ul programului:
Scop: Dezvoltarea competenţelor transversale ale cadrelor didactice din perspectiva educației nonformale, în vederea îmbunătățirii practicilor didactice utilizate la clasă
Obiective:
Competenţe vizate:
I. IMPORTANȚA EDUCAȚIEI NONFORMALE ÎNTR-O ȘCOALĂ ALTFEL – 23 ore
II. PROIECTAREA ȘI IMPLEMENTAREA ACTIVITĂȚILOR DE EDUCAȚIE NONFORMALĂ– 35 ore
Modalități de evaluare a cursanților:
Evaluarea finală se realizează prin susţinerea, utilizând dispozitive multimedia, în şedinţă publică a unei teme la una din disciplinele programului din portofoliul realizat sau a unei lucrări elaborate în acest scop. Portofoliul va fi printat şi va fi depus înaintea evaluării finale cu două zile, în vederea evaluării de către formatori.
Costul programului/ al activității: 300 lei/ cursant
Public-țintă : personal didactic - cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificare: Formarea iniţială a cadrelor didactice nu asigură o pregătire metodică şi socio-profesională necesară unei integrări eficiente în cariera didactică. Această situaţie generează dificultăţi în toate fazele de exercitare a profesiei didactice: proiectare/întocmire de documente, managementul clasei, predare, evaluare. Beneficiile interacţiunii cu profesorul mentor sunt: optimizarea activităţii profesorului prin supervizare, remedierea deficienţelor în procesul de predare – evaluare-comunicare, îmbunatăţirea relaţiilor la nivelul organizaţiei.
Durata: 60 ore
Curriculum-ul programului:
SCOP Prin programul “Dezvoltarea competențelor în vederea asigurării unui mentorat de calitate, în învățământul preuniversitar”, se urmăreşte furnizarea de competenţe necesare cadrelor didactice care deţin sau vor deţine rol de mentori în vederea realizării predării şi evaluării cu un grad ridicat de profesionalism și pentru asigurarea standardelor de performanţă în învăţământul preuniversitar.
Obiective:
Competenţe vizate:
a) Comunicarea mentor-debutant – 16 h
b) Managementul carierei didactice și al dezvoltării personale – 13 h
c) Profesorul mentor- rolul şi importanţa activităţii de mentorat – 19 h
d) Utilizarea noilor tehnologii în mentorat – 10 h
Modalități de evaluare a cursanților:
Evaluarea finală se realizează prin susţinerea, utilizând dispozitive multimedia, în şedinţă publică a unei teme la una din disciplinele programului din portofoliul realizat sau a unei lucrări elaborate în acest scop. Portofoliul va fi printat şi va fi depus înaintea evaluării finale cu două zile, în vederea evaluării de către formatori.
Costul programului/ al activității: 300 lei/ cursant