1. Criterii curriculare
Public țintă vizat: Personalului didactic din învățământul preuniversitar (personal didactic de predare nivel: primar și gimnazial, bibliotecari școlari, documentariști, informaticieni).
Justificare: Studiile naționale și cele internaționale referitoare la protecția copiilor în mediul on-line relevă faptul că mulți dintre elevii noștri sau părinții acestora nu știu să interacționeze în mod util, creativ și sigur cu mediul on line. Utilizarea dispozitivelor mobile, a rețelelor sociale, a unor aplicațiile virtuale pot aduce provocări permanente atât copiilor cât și părinților acestora. De cele mai multe ori aceștia se expun unor pericole cum sunt hărțuirea în mediul on-line, furtul de date personale și a imaginii, ademenire, criminalitate informatică ori dependență de internet.
În acest context, la nivel național de către Organizația Salvați copiii din România, în baza Protocolului de colaborare Nr. 9780 din 03.08.2017 cu Ministerul Educației Naționale a implementat Programului Național Ora de net, un program european unic care a promovat utilizarea Internetului de către copii și adolescenți într-un mod creativ, util şi sigur.
Programul de formare propus, se adresează personalului didactic din învățământul preuniversitar în vederea înțelegerii modului în care interacționează copiii, tinerii în mediul on-line, respectiv pentru a le pune la dispoziție informații, metode, tehnici și resurse educaționale necesare pentru a implementa activități educaționale pentru elevi și părinții acestora.
Durata: 24 ore
Locul de desfășurare a programului: CNI Matei Basarab, CN Mircea cel Bătrân
Curriculum-ul programului
Competențe vizate:
Planificarea pe module tematice:
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
Cetățenia digitală |
4 |
2. |
Potenţiale riscuri asociate cu folosirea Internetului |
4 |
3. |
Folosirea utilă, creativă, sigură a Internetului în mediul școlar |
5 |
4. |
Parteneriatul școală – familie - comunitate |
5 |
5. |
Responsabilizare instituțională cu privire la siguranţa online |
4 |
6. |
Evaluare finală |
2 |
Calendarul programului
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (8h) |
8-10
10-13
13-14 14-16 |
Cetățenia digitală Protecția datelor personale Informare online (fake news and hate speech) Potenţiale riscuri asociate cu folosirea Internetului Cyberbullying (hărțuirea cibernetică) Relaţionare/socializare online Infracţiuni cibernetice (fraude) |
Curs
Aplicatii
Curs Aplicații |
II (7h) |
8-10
10-13
13-14 14-15 |
Folosirea utilă, creativă, sigură a Internetului în mediul școlar Folosirea metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ în procesul de predare-învăţare-evaluare Comunicarea şi colaborarea cu grupurile ţintă prin intermediul noilor tehnologii Crearea de conţinut digital şi reputaţia online Parteneriatul școală – familie - comunitate Relaționarea în familie pe tema rolului noilor tehnologii |
Curs
Aplicații
Curs Aplicații |
III (7h) |
8-9 9-11
11-13 13-15 |
Parteneriatul școală – familie - comunitate Parteneriatul şcoală-familie în vederea prevenirii folosirii Internetului într-un mod excesiv sau dăunător. Implementarea de proiecte multimedia comunitare Responsabilizare instituțională cu privire la siguranţa online Principiile de folosire sigură a Internetului Chestionar de analiză a siguranţei online a instituţiei de învăţământ Plan de acţiune pentru creşterea nivelului de siguranţă online |
Curs Aplicații
Curs Aplicații |
IV (2h) |
9-11 |
Evaluare finală |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru:
|
50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător:
|
2. Resurse umane
Formatori implicați:
- profesor, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
Coordonatorul programului profesor metodist Ciobanu Dumitru
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice care lucrează cu elevi cu cerinţe educative speciale (CES) în școlile speciale precum si în şcolile de masă, din județul Vâlcea
Justificarea ofertei: Scopul cursului este să sprijine activitatea cadrelor didactice care lucreaza cu elevii cu CES, în sensul cunoașterii legislației actuale ce sprijină incluziunea școalară a copiilor/ elevilor cu CES pentru a-i susține prin propunerea de servicii educaționale de suport în școală și în comunitate, dar și prin adaptarea conținutului învățării la clasă și utilizarea de metode, strategii de lucru individuale și în echipă pentru cresterea gradului de incluziune scolara a copiilor/elevilor cu CES, concomitent cu cresterea calitatii acesteia. S-a constatat un interes deosebit al cadrelor didactice pentru formarea în vederea integrarii copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în şcoala de masă, dar şi pentru problematica învăţământului special, mai ales, în contextul actual în care legislația s-a schimbat.
Durata: 24 ore
Locul de desfasurare al programului: Centrul Școar pentru Educație Incluzivă Băbeni, Liceul Tehnologic Căpitan Nicolae Pleșoianu Rm.Vâlcea
Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate
Planificarea modulelor tematice
Nr. Crt. |
Module |
Nr. ore |
1. |
Educaţia incluzivă - Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme de grup |
3 |
2. |
Învățământ de masă/ vs învățământ special, Integrare vs incluziune (dezbatere, prezentare cazuri, analiza SWOT) |
2 |
3. |
Copilul cu CES - delimitari conceptuale conform legislatiei actuale - OMEN 1985/2016 |
4 |
4. |
Dificultatile de învățare - tipologie, intervenție |
3 |
5. |
Copilul cu ADHD - caracteristici, interventie specializata, Copilul cu autism - caracteristici, interventie specalizata (rolul facilitatorului), comportamente dezirabile intr-o scoala incluziva |
5 |
6. |
Planul de servicii personalizat, modele, elaborare, aplicatii. Rolul responsabilului de caz |
5 |
7. |
Evaluare finala |
2 |
Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
I |
8 - 9 |
1. Educaţia incluzivă - Introducere , stuctura curs, modalitate evaluare, program |
Teorie
|
9 - 10 |
Asteptari, Norme de grup |
Aplicatii |
|
10 - 12 |
2. Învățământ de masă/ vs învățământ special, Integrare vs incluziune (dezbatere, prezentare cazuri, analiza SWOT) |
Teorie + aplicatii + evaluare |
|
12 - 16 |
3. Copilul cu CES - delimitari conceptuale conform legislatiei actuale - OMEN 1985/2016 |
Teorie |
|
II |
8 - 11 |
4. Dificultatile de învățare - tipologie, intervenție |
Teorie + aplicații |
11 - 16 |
5. Copilul cu ADHD - caracteristici, interventie specializata, Copilul cu autism - caracteristici, interventie specalizata (rolul facilitatorului), comportamente dezirabile intr-o scoala incluziva |
Teorie + aplicatii |
|
III |
8 - 13 |
6. Planul de servicii personalizat, modele, elaborare, aplicatii. Rolul responsabilului de caz |
Teorie + aplicații |
IV |
10 - 13 |
Evaluare finala |
evaluare |
Modalitati de evaluare
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru:
|
50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele STRUCTURA PORTOFOLIULUI DE EVALUARE (plan de servicii personalizat, analiza SWOT a scolii privind incluziunea scolară a elevilor cu CES) |
2. Resurse umane
Formatori implicati
Prof. Nițoi Octaviana Nicoleta, profesor logoped, formator județean, grad didactic I, CJRAE Valcea - Gradinita cu Program Prelungit Nord 1 - Gradinita cu Program Prelungit Nord 2
Prof. Vlădescu Anca Maria, profesor psihopedagog, formator judeţean, gradul didactic I, CSEI Băbeni
Documente justificative pentru calitatea de formator: certifcat formator ANPC
Coordonatorul programului: profesor Pleșea Adina Cristina
1. Criterii curriculare
Public țintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar din județul Vâlcea
Justificare: Cursul îşi propune să desfăşoare activităţi de formare de mentori, contribuind astfel în mod direct la îmbunătăţirea calificării cadrelor didactice, acordându-le acestora un sprijin semnificativ în carieră. De asemenea, se urmăreşte dezvoltarea competenţelor profesorilor cu atribuţii în domeniul activităţilor de mentorat (sau care doresc să se implice în astfel de activităţi) - mentori de practică pedagogică, pentru a deveni profesionişti în realizarea pregătirii practice a noilor generaţii de profesori.
Durata: 24 ore
Locul de desfășurare a programului: Liceul Tehnologic “Ferdinand I” Rm. Vâlcea
Curriculum-ul programului
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
Profesorul mentor şi profesorul debutant – ipostaze,semnificații, dialoguri profesionale |
6 |
2. |
Mentoratul și problematica sa actuală |
6 |
3. |
Proiectarea și implementarea programului de mentorat |
6 |
4. |
Instrumente specifice activităţii mentorului |
4 |
|
Evaluare finală |
2 |
Ziua |
Intervalul orar |
Tema |
Tip de activitate |
I (6 h) |
8 – 10 |
Profesorul mentor şi profesorul debutant – ipostaze,semnificații, dialoguri profesionale |
Curs |
10 - 14 |
Aplicaţii |
||
II (6 h) |
8 – 10 |
Mentoratul și problematica sa actuală |
Curs |
10 – 14 |
Aplicaţii |
||
III (6h) |
8 – 10 |
Proiectarea și implementarea programului de mentorat |
Curs |
10 – 14 |
Aplicaţii |
||
IV (4h) |
8 – 10 |
Instrumente specifice activităţii mentorului |
Curs |
10 – 12 |
Aplicaţii |
||
IV (2h) |
9 - 11 |
|
Evaluare |
Modalităţi de evaluare
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţă şi implicare |
40%, procent repartizat pentru:
|
50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător. |
2. Resurse umane
Formatori implicați:
- prof. Ochia Florin, profesor informatică, grad didactic I; grad didactic I, certificat formator acreditat CNFPA, adeverintă formator CCD Vâlcea;
- prof. Ochia Mădălina, director, profesor fizică, grad didactic I; certificat formator
- prof. Mărgărita Antoanela, consilier școlar, inspector școlar, gradul didactic I; certificat formator
Coordonatorul programului: profesor metodist CCD Șandru Valeria
Public țintă vizat: personal didactic de predare, didactic auxiliar si nedidactic din județul Vâlcea
Justificare: Acest curs își propune o abordare sistemică, integrată la nivel de județ care să genereze beneficii pe termen lung pentru elevii rromi care se află în situații de risc în cee ce privește excluziunea socială și discriminarea pe criterii etnice și / sau rasiale.
Premisa fundamentală de la care se pornește în acest program de formare este aceea că o educație de calitate presupune existența unui mediu școlar unde diferențele culturale sunt asumate de toți actorii implicați în procesul educational. Pornind de la aceasta, cultura organizațională a școlii este, sau ar trebui să fie fundamentată pe niște valori și atitudini precum: toleranță, acceparea alterității, cultivarea unui climat sociopsihologic adecvat învățării, responsabilitate între partenerii implicaţi în activitățile care se desfășoară la nivelul unei unități școlare, interacțiune deschisă între indivizii aparținând unor culturi diferite.
Durata: 24 ore
Locul de desfășurare a programului: Școala Gimnazială “I. Gh. Duca” Rm. Vâlcea, Liceul ”Preda Buzescu” Berbești, Școala Gimnazială ”Tudor Vladimirescu” Drăgășani, Școal Gimnazială Gura Văii, Școala Gimnazială Colonie
Curriculum-ul programului
- Cunoașterea unor apecte ale istoriei comunității rrome din spațiul românesc;
- Valorificarea acestor cunoștințe în cadrul interacțiunii cu persoanele care aparțin minorității rrome;
- Construirea unei ”imagini” cât mai adecvate, cu cât mai puține prejudecăți, asupra comunității rrome;
- Crearea unei conduite flexibile, tolerante în raport cu persoanele care aparțin comunității rrome;
Nr. crt. |
Modul |
Nr. ore |
1. |
MODUL 1. INTRODUCERE ÎN ISTORIA ȘI CULTURA RROMILOR. TEMA1. Origini, migrație, statut juridic, etc Rromii- o origine disputată. Statutul juridic al rromilor din provinciile istorice. Robia. TEMA 2. Emanciparea rromilor. Rromii în provinciile istorice. Limitele legilor de emancipare a rromilor. Rromii la începutul secolului XX. |
15 ore |
2. |
MODUL 2. HOLOCAUSTUL. RROMII ȘI EXPERIENȚA COMUNISTĂ ȘI POSTCOMUNISTĂ. ”Problema țigănescă”. Deportarea în Transnistria. Rromii și experiența comunistă. Rromii din România de astăzi. Eforturi pentru construirea unei identități rrome moderne. |
7 ore |
|
Evaluare finală |
2 |
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
1 |
9-16 |
MODUL 1. INTRODUCERE ÎN ISTORIA ȘI CULTURA RROMILOR.
TEMA1. Origini, migrație, statut juridic, etc |
curs aplicaţii evaluare pe parcurs |
2
|
9-17
|
MODUL 1. INTRODUCERE ÎN ISTORIA ȘI CULTURA RROMILOR.
TEMA 2. Emanciparea rromilor.
|
curs aplicaţii curs evaluare pe parcurs |
3 |
9-13 |
MODUL 2. HOLOCAUSTUL. RROMII ȘI EXPERIENȚA COMUNISTĂ ȘI POSTCOMUNISTĂ.
|
curs aplicaţii |
3 |
13-16 |
curs aplicaţii evaluare pe parcurs |
|
4 |
9-11 |
Evaluarea finală |
Evaluare finală |
Modalităţi de evaluare
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
10% Prezenţa şi gradul de implicare în activități |
40%, procent repartizat pentru:
|
50% - elaborarea temelor propuse, susţinerea uneia dintre ele, prin utilizarea unor programe digitale alese de propunător. STRUCTURA PORTOFOLIULUI DE EVALUARE: - Un eseu cu tema ”Rromii în istoria țărilor române”. Maxim 2 pagini. - Analiza unui eveniment istoric ce a marcat puternic viața comunității rrome. |
2. Resurse umane:
2.1. Formatori implicați:
- Diaconu Maria Aurelia, Arhivistică și Istorie, doctorat, profesor metodist CCD, grad didactic I, certificat formator acreditat CNFPA, adeverintă formator CCD Vâlcea;
- Iordache Mădălina, Limba engleză-Istorie, grad didactic I, certificat formator acreditat CNFPA, adeverintă formator CCD Vâlcea;
- prof. Ulmeanu Laurențiu profesor istorie, grad didactic I, certificat Formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea.
2.2. Coordonatorul programului (profesor metodist CCD ): Dumitru Ciobanu
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: Personalul didactic din învăţământul preuniversitar vâlcean
Justificarea ofertei:
Proiectul îşi propune să dezvolte modele şi scenarii posibile de dezvoltare profesională pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar, prin activităţi colaborative şi de cercetare în mediul virtual.
Acesta va oferi cadrelor didactice: modele pentru optimizarea procesului de predare prin efi cientizarea strategiilor didactice pe baza utilizării tehnologiei informatiei şi a comunicaţiilor, soluţii de integrare a calculatorului în activitatea de învăţare şi de comunicare a învăţării, familiarizarea cu noi strategii de evaluare pentru lecţiile centrate pe elev şi noi instrumente de evaluare continuă.
Utilizarea eficientă a tehnologiilor moderne se poate realiza numai în condiţiile proiectării demersului didactic, în mod corect şi coerent, racordat la cerinţele unei instruiri centrate pe elev.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
b. Planificarea modulelor tematice
Module |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Curriculum, instruire şi proiectare |
5 |
1 |
4 |
- |
2. Tehnologia informaţiei în procesul de învăţare |
5 |
1 |
4 |
- |
3. Evaluarea învăţării folosind noile tehnologii |
5 |
1 |
3 |
1 |
4. Instrumente de lucru google aps |
7 |
3 |
4 |
- |
Evaluare finala |
2 |
|
|
2 |
Total |
24 |
6 |
15 |
3 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
I |
8 - 13 |
1. Curriculum, instruire şi proiectare |
Teorie + aplicații |
Prof. Ciochină Luisa
Prof. Farcaşanu Antoanela
Prof. Şandru Valeria |
II |
8 - 13 |
2. Tehnologia informaţiei în procesul de învăţare |
Teorie + aplicații |
|
III |
8 - 13 |
3. Evaluarea învăţării folosind noile tehnologii |
Teorie + aplicații + evaluare |
|
IV |
8 - 15 |
4. Instrumente de lucru google aps |
Teorie + aplicații |
|
V |
9 - 11 |
Evaluare finala |
evaluare |
d. Modalități de evaluare
Activităţile din cadrul programului de formare continua se vor desfăşura atât in mod individual cat si frontal, iar procesul instructiv/educativ se va desfăşura sub forma de curs si de seminarii.
Evaluarea se va realiza intermediar şi final, teorie şi practică.
2. Resurse umane
Formatori implicaţi:
- prof. Ciochină Ana Luisa, profesor informatică și TIC, inspector școlar, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
- prof. Farcaşanu Antoanela profesor informatică și TIC, director adjunct, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
- Prof. Şandru Valeria – prof. metodist, Google APS trainer, grad didactic I, certificat formator acreditat ANC (CNFPA), adeverință formator CCD Vâlcea
Coordonatorul programului profesor metodist CCD Diaconu Aurelia