Oferta 2013-1014

1.   Criterii curriculare:

Public – ţintă vizat: cadrele didactice din învăţământul preuniversitar

Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului de limba şi literatura română, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competenţe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere ştiinţific;

Durata cursului: 32 ore

Curriculum-ul programului:

a. Competenţe vizate:

  • proiectarea conţinuturilor instructiv – educative în conformitate cu obiectivele precizate şi metodele moderne prezentate;
  • proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;
  • dezvoltarea deprinderii de a munci în echipă;
  • dezvoltarea capacităţii de a relaţiona cu elevii;
  • organizarea activităţilor instructiv-educative, în funcţie de stilurile de învăţare;
  • valorizarea învăţării prin cooperare versus învăţarea tradiţională;
  • utilizarea unor mijloace moderne (laptop, video-proiector, flipchartetc) în derularea procesului instructiv-educativ;
  • elaborarea în format electronic a metodelor moderne aplicabile pe suportul de text.

b. Planificarea pe stagii/ modele tematice:

1.   Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al limbii române – 4 ore;

2.   Modalităţi de sporire a motivaţiei pentru învăţarea limbii române – 4 ore;

3.   Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al literaturii române – 4 ore;

4.   Metode de dezvoltare a creativităţii specifice literaturii române – 4 ore;

5.   Rolul exemplelor în predare-învăţare – 4 ore;

6.   Metode şi instrumente evaluative – 4 ore;

7.   Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic – 6 ore;

8.   Evaluarea cursului – 2 ore.

c. Calendarul programului:  

Ziua

Interval

orar

Tema

  Tip de

 activitate

Formatori

1 (8 h)

8 – 12

 

12 - 16

1. Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al limbii române

2. Modalităţi de sporire a motivaţiei pentru învăţarea limbii române

Curs

Aplicaţii

Evaluare

Ioniţă Isabella

Preda Elena Gabriela

Mihăilescu Alina

Cocău – Jitianu Carmen

Stanca Mariana Lelia

2 (8 h)

8 – 12

 

12 - 16

3. Metode şi procedee folosite în procesul de predare învăţare al literaturii române

4. Metode de dezvoltare a creativităţii specifice literaturii române

Curs

Aplicaţii

Evaluare

3 (8 h)

8 – 12

12 - 16

5. Rolul exemplelor în predare-învăţare

6. Metode şi instrumente evaluative

 

Curs

Aplicaţii

Evaluare

4 (6 ore)

8 – 14

Modalităţi de elaborare în format electronic a suportului teoretic

Curs

Aplicaţii

Evaluare

5 (2 h)

9 - 11

Evaluare

Evaluare

2. Resurse umane

  • prof. Ioniţă Isabella – formator judeţean – inspector şcolar de specialitate
  • prof. Călina Roxana – formator judeţean – inspector şcolar de specialitat
  • prof. Preda Elena Gabriela – formator judeţean, profesor metodist
  • prof. Mihăilescu Alina – formator judeţean, profesor metodist
  • prof. dr. Cocău – Jitianu Carmen – formator judeţean
  • prof. Stanca Mariana Lelia – formator județean

Publicul  ţintă vizat: directori/ directori adjuncţi, cordonatori pentru programe şi proiecte educative, profesori diriginţi, învăţători, educatoare

Durata: 60 ore

Scopul: Abilitatea cadrelor didactice pentru instruirea elevilor prin educarea caracterului cu rezultate pozitive.

Obiective:

Competenţe vizate

  • La sfârşitul activităţii, cursantul isi va  îmbogăţi repertoriul conceptual cu noi concepte, noţiuni cheie, idei ancoră care să completeze fondul general de activităţi în domeniul educaţional;
  • îmbogăţirea abilităţilor de gândire critică şi reflexivă de analiză şi sinteză a componentelor unor noi realităţi/domenii cognitive;
  • noi modalităţi de abordare a practicii educative curente printr-o înţelegere superioară a unor probleme educative curente;
  • noi oportunităţi de explorare a unor zone ameliorative de educaţie în baza unor experienţe cognitive şi ideatice sporite;
  • vedere de ansamblu, holistică, dar flexibilă asupra oportunităţilor de ameliorare, optimizare şi eficientizare a activităţilor personale, în echipă şi la nivel de organizaţie educaţională.

Activităţi: Formarea de module tematice, ateliere de lucru, evaluarea curentă a modulelor tematice, evaluarea finală a cursului.

Rezultate: Perfecţionarea pregătirii  cadrelor didactice în scopul sporirii eficienţei educaţionale.

Calendarul programului:  2014

Modalităţi de evaluare: Colocviu, ateliere de lucru, chestionare, prezentare Power Point.

PUBLIC ŢINTĂ VIZAT: cadre didactice din învățământul preuniversitar

JUSTIFICARE: 

  • schimbările datorate rezultatelor concursurilor pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct;
  • necesitatea profesionalizării funcţiilor de conducere;
  • perspectiva iminentei regionalizări a învăţământului. 

DURATA: 89 ore

PLANIFICAREA PE MODULE:

M I: management educaţional – 37 ore

M II: evaluare instituţională – 25 ore

M III: inspecţia şcolară – 25 ore

Evaluare finală – 2 ore

CURRICULUM – UL PROGRAMULUI: 

SCOP: profesionalizarea funcţiei manageriale

OBIECTIVE: 

  • să-şi însuşească şi să opereze cu conceptele specifice managementului educaţional;
  • să elaboreze planul de dezvoltare instituţională şi o strategie corespunzătoare;
  • să dezvolte instrumente pentru evaluarea personalului / compartimentelor;
  • să-şi constituie şi să-şi dezvolte un stil de conducere eficientă a unităţii de învăţământ;
  • să urmărească propria devenire ca leadership. 

ACTIVITĂŢI: 

  • introducere teoretică
  • studiu de caz
  • dezbatere
  • analiză de stare, de context, cost-beneficii
  • elaborarea de strategii 
  • elaborarea PDI
  • evaluări

CALENDARUL PROGRAMULUI: semestrul II al anului şcolar 2013 – 2014

MODALITĂŢI DE EVALUARE: evaluare iniţială (a aşteptărilor), evaluare pe parcurs prin chestionare, elaborarea de materiale şi evaluare finală.  

Publicul  ţintă vizat: cadre didactice

Durata: 60 ore

Scopul: Dezvoltarea competentelor profesionale ale personalului didactic privind prevenirea părăsirii timpurii a şcolii  şi  creşterea accesului la educaţie pentru elevii din comunitatățile  dezavantajate socio - economic, cu pondere ridicata de elevi aflați în cituație de abandon școlar.

Obiective:

  • dezvoltarea competentelor profesionale prin dobândirea şi actualizarea cunoştinţelor de proiectare, organizare şi evaluare a activităţilor nonformale;
  • dezvoltarea competenţelor profesionale prin dobândirea competenţelor de management şi comunicare;
  • dezvoltarea competenţelor aparţinând didacticii și metodicii speciale în vederea diminuării abandonului şcolar şi a inegalității şanselor accesului la educaţie pentru  unii copii, în special pentru cei de etnie romă prin valorizării tradițiilor entice;
  • creşterea calităţii procesului instructiv/ educativ, prin abordarea actului educativ din perspectiva obținerii competenţelor specifice lucrului cu elevii de etnie romă sau cu cei din grupurile dezavantajate;
  • utilizarea metodelor active - participative și a tehnicilor de educare alternative prin cooperare și lucru în echipă în cadrul procesului instructiv - educativ cu copii dezavantajaţi sau de etnie romă.

Competenţe formate:

  • Proiectarea, organizarea și realizarea activităţilor educative extracurriculare.
  • Proiectarea si organizarea activitatilor instructiv – educative in colaborare cu comunitatea.
  • Soluţionarea situaţiilor conflictuale, mediere, negocierea conflictelor, asigurarea unui climat de transparenţă, încredere şi responsabilitate în şcoală.
  • Elaborarea de strategii eficiente ale parteneriatului scoala – familie.
  • Cunoaşterea modalităţilor de gestionare a resurselor umane, materiale şi financiare.
  • Adoptarea de conduite eficiente pentru depăşirea „situaţiilor de criză”.

Activităţi: Formarea de module tematice, ateliere de lucru, evaluarea curentă a modulelor tematice, evaluarea finală a cursului.

Rezultate: Perfecţionarea pregătirii metodice a cadrelor didactice în scopul prevenirea părăsirii timpurii a şcolii  şi  creşterea accesului la educaţie

Calendarul programului:  semestrul II 2014

Modalităţi de evaluare: Colocviu, ateliere de lucru, chestionare, prezentare Power Point.

Publicul  ţintă vizat: cadre didactice

Durata: 60 ore

Scopul: Abilitatea cadrelor didactice în crearea de scenarii didactice moderne, care vizează integrarea momentelor de învăţare analitică în secvenţe sintetice ample; utilizarea eficientă de către profesori a metodelor de diferenţiere a instruirii; conceperea, aplicarea şi evaluarea de proiecte educaţionale inovative, destinate să contribuie la îmbunătăţirea performanţelor învăţării elevilor.

Obiective:

  • să utilizeze în mod adecvat cunoştinţele de didactică generală a specialităţii, de metodică şi psihopedagogie;
  • să selecteze metode optime în vederea formării gândirii critice;
  • să dezvolte competenţele necesare implementării şi adaptării adiacente reformei în cadrul educaţiei (stabilirea curricum-ului la decizia şcolii, alegerea manualelor alternative, aplicarea noului sistem de evaluare, planificarea şi proiectarea activităţii didactice etc);
  • să-şi formeze capacitatea de utilizare a metodelor moderne de predare înţelegând necesitatea folosirii acestora;
  • să selecteze metode de evaluare centrate deopotrivă asupra rezultatelor şi procesului învăţării.

Competenţe formate:

  • proiectarea conţinuturilor instructiv – educative în conformitate cu obiectivele precizate şi metodele moderne prezentate;
  • proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare;
  • dezvoltarea deprinderii de a munci în echipă;
  • dezvoltarea capacităţii de a relaţiona cu elevii;
  • organizarea activităţilor instructiv-educative, în funcţie de stilurile de învăţare;
  • valorizarea învăţării prin cooperare versus învăţarea tradiţională;
  • utilizarea unor mijloace moderne (laptop, video-proiector, flipchartetc) în derularea procesului instructiv-educativ;
  • elaborarea în format electronic a metodelor moderne aplicabile pe suportul de text.

Activităţi: Formarea de module tematice, ateliere de lucru, evaluarea curentă a modulelor tematice, evaluarea finală a cursului.

Rezultate: Perfecţionarea pregătirii metodice a cadrelor didactice în scopul sporirii eficienţei lecţiei de specialitate.

Calendarul programului:  2014

Modalităţi de evaluare: Colocviu, ateliere de lucru, chestionare, prezentare Power Point.