1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: profesori care predau disciplina GEOGRAFIE din învăţământul preuniversitar (învǎṭǎmânt primar, gimnazial, liceal)
Justificarea ofertei: Perfecţionarea pregătirii metodice a profesorului pentru învăţământul preuniversitar, în scopul sporirii eficienţei lecţiei, prin formarea de competențe ce presupun aşezarea elevului în centrul activităţii didactice, astfel încât aceasta să fie clară şi atractivă pentru elevi din punct de vedere metodic şi corectă din punct de vedere științific.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
Scopul:
Promovarea unei atitudinea pozitivă faţă de educaţie, cunoaştere, societate, cultură, civilizaţie, curiozitatea pentru explorarea mediului geografic, respectul pentru diversitatea naturală şi umană, conservarea şi ocrotirea mediului de viaţă.
a. Competenţe vizate
b. Planificarea pe module tematice
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Curriculum școlar. Obiectivele predării – învățării geografiei |
1 |
1 |
- |
- |
2. Moduri şi forme de organizare a procesului de învăţământ geografic |
1 |
1 |
- |
- |
3. Organizarea procesului de învǎṭǎmânt geografic. Tipuri fundamentale de lecṭii de geografie. |
4 |
2 |
1 |
1 |
4. Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale. Sistemul de competenṭe specifice care pot fi asumate de geografia şcolarǎ (IV-XII) |
4 |
2 |
1,5 |
0,5 |
5. Aplicarea principiilor didactice şi geografice în predarea – învăţarea geografiei a. Principiile didactice: Principiul participării conştiente şi active a elevilor, Principiul intuiţiei, Principiul legării teoriei cu practica, Principiul însuşirii temeinice a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor, Principiul sistematizării, structurării şi continuităţii, Principiul accesibilităţii sau al orientării după particularităţile de vârstă şi individuale ale elevilor b. Principiile geografice: Principiul repartiţiei spaţiale, Principiul repartiţiei în timp, Principiul cauzalităţii, Principiul integrării geografice, Principiul actualizării cunoştinţelor, Principiul corelării cu oştinţelor şi al predării interdisciplinare, Principiul asigurării conexiunii inverse (retroacţiunii), Principiul structuralismului, Principiul diversităţii. Aplicarea principiilor în geografice în activitatea didactică. |
4 |
2 |
1 |
1 |
6. Metode, mijloace de învăţare şi strategii didactice utilizate în predarea – învăţarea geografiei. Definirea şi clasificarea lor. Exemple.
Elementele componente ale strategiei didactice. Taxonomii ale strategiilor didactice. Caracteristici principale ale strategiilor didactice specifice geografiei şcolare |
4 |
2 |
1 |
1 |
7. Metode şi tehnici de evaluare a achiziṭiilor şi a rezultatelor învǎṭǎrii.
|
4 |
2 |
1 |
1 |
8. Evaluare finalǎ |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24 h |
12 ore |
5,5 h |
6,5 h |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
Formatori |
I |
8:00-9:00 |
1.Curriculum școlar. Obiectivele predării – învățării geografiei |
Curs |
|
9:00-10:00 |
2.Moduri şi forme de organizare a procesului de învăţământ geografic |
Curs |
||
10:00-12:00 12:00-13:00 13:00-14:00
|
Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale. |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
||
II |
8:00 -10:00 10:00-11:00 11:00-12:00 |
4.Sistemul obiectivelor operaṭionale. Tipuri de obiective operaṭionale. Sistemul de competenṭe specific care pot fi asumate de geografia şcolarǎ (IV-XII) |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
|
12:00 -14:00 14:00-15:00 15:00-16:00 |
5.Aplicarea principiilor didactice şi geografice în predarea – învăţarea geografiei |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
||
III |
8:00 -10:00 10:00-11:00 11:00-12:00 |
6. Metode, mijloace de învăţare şi strategii didactice utilizate în predarea – învăţarea geografiei. Definirea şi clasificarea lor. Exemple. |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
|
12:00 -14:00 14:00-15:00 15:00-16:00 |
7.Metode şi tehnici de evaluare a achiziṭiilor şi a rezultatelor învǎṭǎrii. Evaluarea şi noua viziune asupra învǎṭǎrii |
Curs Aplicaṭii Evaluare |
||
IV |
10:00-12:00 |
8. Evaluare finalǎ |
Evaluare |
|
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa și implicare |
|
Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale:
|
2. Resurse umane
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice și personal didactic auxiliar din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: Trăim într-o lume caracterizată prin rapiditate, complexitate, într-o continuă schimbare, în care omul este plasat în contextul unei revoluţii tehnologice foarte rapidă. În acest sens, şcoala are sarcina de a-i pregăti pe copiii de azi pentru a face faţă dinamismului accelerat al societăţii contemporane, dezvoltându-le competenţe, valori şi atitudini necesare reuşitei personale şi sociale. Egalitatea între femei şi bărbaţi este un drept fundamental, o valoare comună a UE, şi o condiţie necesară pentru realizarea obiectivelor UE de creştere economică, ocuparea forţei de muncă şi a coeziunii sociale.
Durata: 24 ore
a. Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate:
Module tematice
- Egalitatea de gen
– Stilul de viață sănătos
- Planul de acţiune și strategii pentru integrarea aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui stil de viață sănătos
b. Planificarea moduleler tematice
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
Egalitatea de gen |
7h |
2h |
4h |
1h |
Stil de viață sănătos |
8h |
2h |
4h |
2h |
Planul de acţiune și strategii pentru integrarea aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui stil de viață sănătos |
7h |
2h |
4h |
1h |
Evaluarea finală |
2 h |
- |
- |
2h |
Total |
24 h |
6 ore |
12 h |
|
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
Formator |
I (7 ore) |
8.00-9.00 |
1. Egalitatea de gen.
|
Curs |
Prof.Petrescu Angela
Prof.Șandru Valeria |
9.00-11.30 |
Aplicații |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
II (8 ore)
|
8.00-9.00 |
2. Stilul de viață sănătos
|
Curs |
|
09.00-11.00 |
Aplicații |
|||
11.00-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
III (7 ore) |
8.00-10.00 |
3. Planul de acţiune și strategii pentru integrarea aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui stil de viață sănătos |
Curs |
|
10.00-13.30 |
Aplicații |
|||
13.30-14.00 |
Evaluare |
|||
IV (2 ore) |
10.00-12.00 |
Evaluare finală |
Evaluare |
Modalităţide evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţă și implicare |
Evaluare continuă vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice. |
Proiectarea unui plan de acțiune pentru integrarea aspectelor de gen în promovarea și dezvoltarea unui stil de viață sănătos; referat sau eseu despre egalitatea de gen și stilul de viață sănătos și egalitatea de gen. |
2. Resurse umane
- Prof. Petrescu Angela, Liceul Tehnologic Henri Coandă
- Prof. Șandru Valeria, profesor metodist CCD
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: învăţători debutanți, suplinitori sau titulari
Justificarea ofertei: învăţătorii trebuie să demonstreze o serie de abilități și competențe în plan profesional, didactic și social, prin creativitatea, rigurozitatea și competența cu care acestea își construiesc demersul didactic.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
b. Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Curriculum școlar |
4h |
1 h |
3 h |
- |
2. Obiectivele predării – învățării |
4h |
1 h |
3 h |
- |
3. Cadrul metodologic al învățării |
4h |
1 h |
3 h |
- |
4. Proiectarea instruirii |
4 h |
1 h |
3 h |
- |
5. Evaluarea si reglarea activității didactice |
6h |
1 h |
4 h |
1 |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 |
Total |
24 h |
5 ore |
16 h |
3 h |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
Formator |
I (8 ore) |
8.00-9.00 |
1. Curriculum școlar |
Curs |
Prof. Şandru Valeria
Insp. Onogea Ioan
Prof. Predișor Corina
|
9.00-11.30 |
Aplicații |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
2. Obiectivele predării – învățării
|
Curs |
||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
II (8 ore) |
8.00-9.00 |
3. Cadrul metodologic al învățării
4.Proiectarea instruirii
|
Curs |
|
09.00-11.00 |
Aplicații |
|||
11.00-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
III (6 ore) |
8.00-10.00 |
5. Evaluarea si reglarea activității didactice |
Curs |
|
10.00-13.30 |
Aplicații |
|||
13.30-14.00 |
Evaluare |
|||
IV (2 ore) |
10.00-12.00 |
Evaluare finală |
Evaluare |
d.Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
Prezenţa și implicare |
Evaluare continuă care vizează acope-rirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanţilor, ne-voile de formare ca urmare a sesiunii, ana-liza punctelor slabe in vederea transfor-marii lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice. |
Alcătuirea și prezentarea unui por-tofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale: Proiectul unui curs opțional, proiectarea unei unități de învățare și un test sumativ cu diferite tipuri de itemi Prezentarea orală teoretică și practică a unei secvențe cuprinsă în tematica cursului |
2. Resurse umane
- Prof. Şandru Valeria, profesor metodist CCD,
- Prof. Onogea Ioan, ISJ Vâlcea
- Prof. Predișor Corina, Școala Gimnazială Achim Popescu Păușești Măglași
1.Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preşcolar
Justificarea ofertei: Curriculumul pentru învăţământul preprimar presupune o abordare nouă a copilului, prin reconsiderarea activităţilor de învăţare, adaptate la specificul dezvoltării şi particularităţilor individuale ale copiilor, dar si o foarte bună cunoaştere a metodicii predării în specialitate.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
Scop: Dezvoltarea competenţelor cadrelor didactice din învăţământul preşcolar privind
planficarea, proiectarea, desfăşurarea și evaluarea activităţilor instructiv-educative din grădiniță.
a. Competenţe vizate:
1. Cunoaşterea caracteristicilor dezvoltării şi domeniile de dezvoltare ale copilului de la 3 la 6-7ani;
2. Proiectarea, organizarea şi desfăşurarea activităţilor integrate şi a activităţilor pe domenii experienţiale ;
3. Individualizarea conţinuturilor de învăţare în funcţie de particularităţile de dezvoltare ale copilului;
4. Asimilarea de tehnici de observare şi evaluare ale copilului.
b. Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Noțiuni științifice privind didactica specialității. |
2 h |
1 h |
1 h |
- |
2. Integrarea curriculară. |
4 h |
1 h |
2 h |
- |
3. Elaborarea planificării anuale/săptămânale /zilnice. |
3 h |
1 h |
3 h |
- |
4. Realizarea de proiecte tematice și proiecte didactice. |
5 h |
1 h |
4 h |
1 h |
5. Modalităţi de observare şi evaluare a copiilor preşcolari |
4 h |
1 h |
2 h |
1 h |
6. Modalităţi de inregistrare a datelor. Fişe de observații psihopedagogice, de înregistrare a rezultatelor copiilor preşcolari, listele de comportamente. |
4 h |
1 h |
2 h |
|
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
2 h |
Total |
24 h |
6 h |
14 h |
4 h |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip de activitate |
Formatori |
1. (6 h) |
8-9 9-12 12-13 13-14 |
1.Noțiuni științifice privind didactica specialității.
2. Integrarea curriculară.
|
curs aplicaţii evaluare |
Ancuţa Giorgiana
Bondoc Luminiţa |
2. (8 h) |
8-9 9-12 12-13 13-16 |
3. Elaborarea planificării anuale /săptămânale/ zilnice. 4. Realizarea de proiecte tematice și proiecte didactice |
curs aplicaţii
evaluare |
|
3. (8 h) |
8-9 9-12 12-13 13-16 |
5. Modalităţi de observare şi evaluare a copiilor preşcolari 6. Modalităţi de inregistrare a datelor. Fişe de observatii psihopedagogice, de înregistrare a rezultatelor copiilor preşcolari, listele de comportamente. |
curs aplicaţii evaluare |
|
4. (2 h) |
9 – 11 |
Evaluare |
evaluare |
d. Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
activitatea la seminar – 20% proiecte, referate, portofolii – 10% |
Elaborarea unei fișe de observații psihopedagogice pentru un copil din grupă și a două modele de fișe de evaluare cognitivă. |
2.Resurse umane
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: profesori debutanţi(care deţin gradul didactic definitiv, respectiv gradul didactic II) ce predau urmatoarele discipine: istorie, geografie, religie, stiinte socio-umane
Justificarea ofertei : rezultatele obţinute de tinerele cadre didactice la examenele de titularizare, respectiv pentru obţinerea gradelor didactice fac necesară o pregătire psihopedagogică suplimentară, formarea iniţială pe acest aspect al carierei didactice prezentând deficienţe majore; necesitatea ca, în special tinerele cadre didactice să obţină informaţii şi să-şi formeze competenţe adecvate pentru a fi capabile să-şi planifice cariera, de a identifica oportunităţile pe care le poate oferi cariera didactică;
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
1. Elabora documente de planificare şi proiectare didactică şi a altor documente curriculare, utilizând corect conceptele specifice analizei structurale şi generativ-funcţională a curriculumului;
2. Utiliza strategii didactice capabile să satisfacă exigenţele unui învăţământ modern bazat pe competenţe, pe integrarea elementelor de evaluare, a elementelor TIC şi a principiilor educaţiei incluzive;
3.Utiliza resurse şi instrumente adecvate în vederea unui management eficient al carierei didactice prin parcurgerea etapelor cadrului legal
b. Planificarea moduleler tematice
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1.CURRICULUM ŞI CADRUL DE REFERINŢĂ AL CURRICULUMULUI NAŢIONAL |
7h |
2h |
4h |
1h |
PLANUL-CADRU DE ÎNVĂŢĂMÂNT |
8h |
2h |
4h |
2h |
3. APLICAREA PROGRAMEI ŞCOLARE ŞI PROIECTAREA DEMERSULUI DIDACTIC |
7h |
2h |
4h |
1h |
Evaluare finala |
2 h |
- |
- |
2h |
Total |
24 h |
6 ore |
12 h |
h |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
Formator |
I (8 ore) |
8.00-9.00 |
1. .CURRICULUM ŞI CADRUL DE REFERINŢĂ AL CURRICULUMULUI NAŢIONAL |
Curs |
Prof. Luca Adrian Prof. Ulmeanu Laurențiu
|
9.00-11.30 |
Aplicații |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
II (8 ore) |
8.00-9.00 |
2. PLANUL-CADRU DE ÎNVĂŢĂMÂNT |
Curs |
|
09.00-11.00 |
Aplicații |
|||
11.00-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
III (6 ore) |
8.00-10.00 |
3. APLICAREA PROGRAMEI ŞCOLARE ŞI PROIECTAREA DEMERSULUI DIDACTIC |
Curs |
|
10.00-13.30 |
Aplicații |
|||
13.30-14.00 |
Evaluare |
|||
IV (2 ore) |
10.00-12.00 |
Evaluare finală |
Evaluare |
d. Modalităţide evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa și implicare |
Evaluare continuă vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanţilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, investigaţii practice. |
Realizarea unui portofoliu didactic |
2. Resurse umane
Formatori:
prof. Luca Adrian, director CCD, formator județean
prof. Ulmeanu Dan Laurențiu, inspector școlar, formator județean