OFERTA 2017-2018

1. Criterii curriculare

Publicul -țintă : profesori debutanți care predau disciplinele din aria curriculară ”Limbă și comunicare”

Justificarea ofertei:

Perfecţionarea pregătirii profesorilor  debutanți  în vederea  participării la concursul pentru ocuparea posturilor în învățământul preuniversitar.

Durata: 24 ore

Planificarea pe stagii/ module tematice:

1. Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică

2. Elemente de metodică și didactica disciplinei 

3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic

4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale 

5. Managementul clasei de elevi

6. Managementul carierei didactice

a. Competențe vizate:

 - utilizarea competentă a documentelor școlare reglatoare;

- aplicarea corectă și personalizata a cunoștințelor de didactică și de metodică a disciplinei;

- valorificarea corectă a continuturilor științifice ale disciplinei ;

- aplicarea modelului comunicativ-funcțional în toate domeniile disciplinei

 

b. Planificarea modulelor tematice:

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicatii

Evaluare

1.Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică

4

1

3

-

2. Elemente de metodică și didactica disciplinei 

4

1

3

-

3. Evaluarea. Itemi de evaluare. Test docimologic

4

1

3

-

4. Comunicarea didactică-mijloc al interacțiunii educaționale 

4

1

3

-

5. Managementul clasei de elevi

4

1

3

-

6. Managementul carierei didactice

2

1

1

-

Evaluare finală

2

 

 

 

Total

24

6

16

2

 

 

c. Calendarul programului

 

Ziua

Forma de activitate

Nr.

ore

Tema/ conţinuturi (schiţa temelor din programul de formare continuă)

Formatori

I

curs

1

Proiectarea didactică – de la concept la realizare practică

Inspector de specialitate

 

 

 

Profesori metodiști

 

Diaconescu Cristina

curs

1

Elemente de metodică și didactica disciplinei 

Activităţi

practice

4

Proiectarea scenariului didactic

II

curs

1

Evaluarea

curs

1

Comunicarea didactică-mijloc al interacţiunii educaţionale

Activităţi

practice

4

Modalități de construire a probelor de evaluare

Soluții de prevenire și depășire a blocajelor în comunicare

III

Curs

2

Managementul clasei

Activităţi practice

4

Rolurile profesorului

Evaluare

2

Portofoliu de evaluare

 

Modalităţi de evaluare: portofoliul personal

2. Resurse umane

- inspector şcolar de specialitate

- profesori metodiști

- prof. Diaconescu Cristina, CCD Vâlcea

1.Criterii curriculare

 Publicul ţintă vizat: cadre didactice -coordonatori de proiecte şi programe

Justificarea ofertei: Competenţele necesare coordonatorilor de proiecte şi programe, responsabililor comisiilor metodice se referă la competenţe de planificare şi proiectare, organizatorice, curriculare, de gestionare/mediere a unor situaţii conflictuale şi de criză, de motivare şi evaluare. Cursul îşi propune formarea competenţelor manageriale necesare responsabililor comisiilor şi colectivelor metodice, coordonatorilor de proiecte şi programe educative.

Durata: 24 ore

 Curriculum-ul programului:

a. Competenţe vizate:

Competenţe manageriale necesare coordonatorilor de proiecte şi programe:

De a elabora documentele necesare portofoliului coordonatorului de programe şi proiecte educative,

De a utiliza strategii de planificare, organizare, implementare, monitorizare şi evaluare a activităţii educative, din perspectiva managementului prin obiective;

De a aplica instrumente specifice activităţii de planificare, proiectare, monitorizare şi evaluare.

 

b. Planificarea modulelor tematice

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicaţii

I. Managementul prin obiective din perspectiva educatiei nonformale

2

1

1

II. Cadrul legal de organizare şi funcţionare a activităţii educative

1

1

-

III. Organizarea şi desfăşurarea activităţilor metodice –analiză de nevoi, proiectare, planificare, operaţionalizare.

2

1

1

IV. Stiluri de conducere, roluri şi competenţe.

1

1

0

V. Instrumente pentru proiectarea şi planificarea activităţilor – plan managerial, plan operaţional, parteneriate.

5

2

3

VI. Portofoliul coordonatorului de programe şi proiecte educative

5

2

3

VII. Domenii de activitate ale coordonatorului de programe şi proiecte educative. Parteneriate.

4

2

2

Evaluare finală

4

 

 

Total

24

10

10

 

c. Calendarul programului

Ziua

Interval orar

Tema

Tip activitate

Formator

1

9-14

 Managementul prin obiective din perspectiva educatiei nonformale

curs

aplicaţii

Prof. Trăistaru Gabriela

 

Cadrul legal de organizare şi funcţionare a activităţii educative

curs

aplicaţii

Organizarea şi desfăşurarea activităţilor metodice –analiză de nevoi, proiectare, planificare, operaţionalizare.

curs

aplicaţii

2

9 - 15

Stiluri de conducere, roluri şi competenţe.

curs

aplicaţii

Instrumente pentru proiectarea şi planificarea activităţilor – plan managerial, plan operaţional, parteneriate.

curs

aplicaţii

3

9-15

Portofoliul coordonatorului de programe şi proiecte educative

curs

aplicaţii

Lăcărmioara Împăratu

 

4

9 - 13

Domenii de activitate ale coordonatorului de programe şi proiecte educative. Parteneriate

curs

aplicaţii

5

9-13

Evaluare finală

evaluare

 

Evaluare teorie

Evaluare aplicaţii

Evaluare finală

Prezenţă şi implicare

Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul în echipă, calitatea produselor activităţii

Alcătuirea şi prezentarea unui portofoliu personal

 

  1. Resurse umane

Formatori:

Prof. Trăistaru Gabriela, ISJ

Prof. Împăratu Lăcrămioara, ISJ

1.Criterii curriculare

Publicul ţintă vizat: cadre didactice și didactice auxiliare

Justificarea ofertei: Familiarizarea cadrelor didactice cu cerințele pe care le presupune gestionare proiectelor, cu constrângerile pe care acestea le presupune și cu utilitatea lor pentru dezvoltarea unei organizații școlare.

Durata: 24 ore

Curriculum-ul programului:

a. Competențe vizate:

- cunoaşterea şi aplicarea funcţiilor manageriale : proiectarea, organizarea, coordonarea, controlul, monitorizarea, conducerea operaţională şi evaluarea activităţilor din unitatea şcolară,  proiectarea  dezvoltării instituţionale;

- cunoaşterea modalităţilor de gestionare a resurselor materiale şi financiare;

- cunoaşterea modalităţii de elaborare şi implementare a proiectelor.

b. Planificarea modulelor tematice:

Modul tematic

Total ore

Teorie

Aplicatii

Evaluare

1. Noţiuni introductive

2 h

1 h

1 h

-

2. Tipologia proiectelor educaţionale

3 h

1 h

2 h

-

3. Etape şi principii în realizarea proiectelor

4 h

1 h

2 h

1 h

4. Elaborarea proiectului

4 h

2 h

2 h

-

5. Metode şi tehnici de lucru specifice

4 h

2 h

2 h

-

6. Exemple de bune practici

5 h

2 h

2 h

1 h

Evaluare finală

2 h

-

-

2 h

Total

24 h

9 h

11 h

4 h

 

c. Calendarul programului: 

Ziua

Intervalul orar

Tema

Tip de activitate

Formatori

I (6 h)

8 – 9

1. Noţiuni introductive

 

2. Tipologia proiectelor educaţionale

Curs

 

Prof. Croitoru Elena Roxana

 

 

Prof. Bică Andra

 

 

 

Prof. Şandru Valeria

 

 

9 - 11

Aplicații

11 – 12

Curs

12 – 14

Aplicații

14 – 16

Evaluare

II(8 h)

8 – 10

3. Etape şi principii în realizarea proiectelor

 

4. Elaborarea proiectului

Curs

10 - 12

Aplicații

12 – 14

Aplicații

14 – 16

Evaluare

IV(8 h)

8 – 10

5. Metode şi tehnici de lucru specifice

 

6. Exemple de bune practici

Curs

10 - 12

Aplicații

12 – 14

Aplicații

14 – 16

Evaluare

V (2h)

9 - 11

Evaluare finală: proiect metodico-ştiinţific (A4, TNR, 12, 1 rând), la una din temele programului, prezentat în cadrul şedinţei publice (în conf. cu art. 20 litera f, din O.M.Ed.C. 4611/2005), prin utilizarea dispozitivelor multimedia (PC şi video proiector)

Evaluare

Modalități de evaluare a cursanților:

Evaluare teorie

Evaluare

aplicaţii

Evaluare finala

prezenţa si implicare

activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video;

proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, recenzii, conspecte, de alcătuit o bibliografie, investigaţii practice.

proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului

 

  1. Resurse umane:

 

Prof. Bică Andra, ISJ Vâlcea

Prof. Croitoru Elena Roxana, ISJ Vâlcea

Prof. Şandru Valeria, profesor metodist CCD

Programul de formare în curs de acreditare  ,,Strategii didactice de promovare a mediului educațional(89 de ore, 25 credite)  propus se adresează cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și are ca element principal realizarea unei educații de calitate.

CURRICULUM-UL PROGRAMULUI:

SCOP:

         Programul de formare continuă are ca scop:

 Dezvoltarea la cadrele didactice din învățământul preuniversitar a    competențelor profesionale de lucru cu preșcolarii și școlarii, conform noilor orientări didactice, psihopedagogice, în vederea creșterii eficienței actului instructiv-educativ.

      Acest program de formare continuă angajează cadrele didactice în dezvoltarea cunoștințelor psihopedagogice și de specialitate pentru activarea, completarea și lărgirea competențelor profesionale, în raport cu cerințele unui învățământ de calitate.

OBIECTIVELE PROGRAMULUI:

          La finalizarea programului, toți participanții vor fi capabili :

Să utilizeze informații teoretice și să aplice noțiuni specifice, respectiv să dețină cunoștințe despre:

Teoria constructivistă a învățării,

Rolul si statusul profesorului din perspectiva postmoderna a pedagogiei,

Caracteristicile și avantajele proiectului educational,

Particularităţile elevului activ şi creative

Tipurile de educație: formală, informală,nonformală

Metodele interactive de predare-învățare-evaluare

Să definească, să stabilească scopurile și obiectivele :

     -   constructivismului cognitiv și social

     -  procesului de învățare ca și proiect educațional 

     - Să proiecteze, să organizeze și să susțină activități de învățare bazate pe competiție sau colaborare

Să recunoască  caracteristicile:

Predării, învățării, evaluării creative

Creativității în actul educațional

Să realizeze situații de învățare și să faciliteze activitățile de învățare

Să  dezvolte și să aplice cunoștințe necesare comunicăriicu elevii:

Să  cunoască și săactiveze factori de stimulare/dezvoltare a creativității la elevi;

 Să comunice și să relaționeze adecvat în procesul de învățare-predare-evaluare;

Să abordeze flexibil situații de învățare;

Să demonstreze capacități / atitudini / aptitudini :

de analiză, interpretare și decizie;

de aplicare a cunoștințelor în practică;

de comunicare și relaționare / de comunicare în actiuni interactive;

de informare și comunicare utilizând metode și tehnologie moderne;

de evaluare formativă și formatoare

Să dețină cunoștințe și să  dezvolte competențe transversale;

Să aplice principiile educației permanente;

Să promoveze egalitatea de șanse în educație.

I. COMPETENȚE METODOLOGICE

1.a. Aplicarea conceptelor si teoriilor moderne privind formarea capacitatilor de cunoastere

1.b.Utilizarea optima a factorilor spatio – temporali, in vederea eficientizarii procesului instructiv – educativ

II. COMPETENȚE DE COMUNICARE ȘI RELAȚIONARE

2.a. Proiectarea, conducerea si realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare

2.b.Stapanirea conceptelor si teoriilor moderne privind formarea ,,schemelor de acţiune”şi a capacităţilor de cunoaştere

2.c. Proiectarea si organizarea activitatilor instructiv – educative in colaborare cu comunitatea

III. COMPETENȚE PSIHOSOCIALE

3.a. Responsabilizarea pentru rolul social asumat

3.b. Elaborarea de strategii eficiente ale parteneriatului scoala – familie

3.c. Manifestarea capacitatii de a diagnostica asteptarile si interesele familiei

3.d. Manifestarea unei conduite psihopedagogice  inovative în plan profesional/social.

3.e. Adoptarea metodelor  şi tehnicilor eficiente de cunoaşterea a copiilor şi  integrare socială;

IV. COMPETENȚE DE EVALUARE

4.a. Selectarea  metodelor specifice gandirii critice si a deprinderilor practice

V. COMPETENȚE TEHNICE ȘI TEHNOLOGICE:

5.a. Adoptarea de strategii didactice care sa permita utilizarea eficienta a mijlocelor si auxiliarelor didactice in procesul instructiv – educativ

5.b. Documentarea şi informarea permanentă din diferite surse clasice şi moderne

5.c. Utilizarea de tehnici IT în predare-învățare-evaluare

VI. COMPETENȚE DE MANAGEMENT A CARIEREI

6.a. Adoptarea de conduite eficiente pentru depasirea „situatiilor de criza”

6.b.Utilizarea metodelor şi tehnicilor de autocontrol psihocomportamental;

6.c. Deschidere  faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării  profesionale;

CATEGORII DE ACTIVITĂȚI. Cunoașterea și selectarea unităților de conținut în vederea asigurării parcursului teoretic cu privire la:

- perspectiva pedagogiei interactive și creativitate

-interactivitate și creativitate

-educația formală, formală, nonformală

-stil și metode în educație

- interactivitatea virtuală

-interactivitatea prin joc la ciclul preprimar

-interactivitatea prin actiune și reacție la ciclul primar

-interactivitatea reciprocă în educația adolescenților

Realizarea de activități practice în vederea consolidării aptitudinilor, abilităților și competențelor de lucru cu elevii conform competențelor furnizate, realizarea  unor proiecte didactice, în activitatea practică independentă, evaluarea competențelor dobândite pe parcursul programului de formare continuă (evaluări formative, intermediare) și evaluarea finală a competențelor dovedite, performate la finalizarea programului de formare de formatori.

Programul de formare “Comunicare în limba engleză” (89 de ore, 25 credite)  propus se aplică în contextul în care sistemul românesc de învăţământ este caracterizat printr-un intens și dinamic proces de schimbare, urmărind formularea unei oferte educaţionale îmbunătăţite în raport cu nevoile de cunoaştere şi de dezvoltare ale formabililor, cu provocările societăţii cunoaşterii şi cu cerinţele de calitate şi de eficienţă cerute de procesul de integrare efectivă în Uniunea Europeană.  Acest curs de formare este relevant faţă de politicile şi strategiile naţionale privind formarea continuă a cadrelor didactice. Astfel, programul propus ţine seama de documente de politică educaţională de la nivelul UE, ca Improving the Quality of Teacher Education – EC (2007).

Grupul țintă: cadre didactice din învățământul preșcolar, primar, gimnazial, liceal; personal didactic auxiliar.

Competențe lingvistice:

Utilizarea limbii engleze în procesul instructiv – educativ;

Conceperea și utilizarea mesajelor orale și scrise;

Exersarea schemelor de dialogare în vederea perfecționării abilităților de comunicare orală și scrisă;

Aplicarea strategiilor didactice de utilizare eficientă a limbii engleze în procesul de învățământ.

Module:

Modulul I: Sistemul fonetic si fonologic al limbii engleze

Modulul II : Structuri gramaticale

Modulul III:  Vocabular

Formatori:

Prof. Stăncuț Ioana, profesor limba engleza, formator judetean

Prof. Militaru Maria Magdalena, profesor limba engleza, formator judetean

Prof. Împăratu Lăcrămioara, profesor limba engleza, formator judetean

Prof. Ilina Ozana Mirela, profesor limba engleza, formator judetean