I. COMPETENȚE METODOLOGICE
1.a. Aplicarea conceptelor si teoriilor moderne privind formarea capacitatilor de cunoastere
1.b.Utilizarea optima a factorilor spatio – temporali, in vederea eficientizarii procesului instructiv – educativ
II. COMPETENȚE DE COMUNICARE ȘI RELAȚIONARE
2.a. Proiectarea, conducerea si realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare
2.b.Stapanirea conceptelor si teoriilor moderne privind formarea ,,schemelor de acţiune”şi a capacităţilor de cunoaştere
2.c. Proiectarea si organizarea activitatilor instructiv – educative in colaborare cu comunitatea
III. COMPETENȚE PSIHOSOCIALE
3.a. Responsabilizarea pentru rolul social asumat
3.b. Elaborarea de strategii eficiente ale parteneriatului scoala – familie
3.c. Manifestarea capacitatii de a diagnostica asteptarile si interesele familiei
3.d. Manifestarea unei conduite psihopedagogice inovative în plan profesional/social.
3.e. Adoptarea metodelor şi tehnicilor eficiente de cunoaşterea a copiilor şi integrare socială;
IV. COMPETENȚE DE EVALUARE
4.a. Selectarea metodelor specifice gandirii critice si a deprinderilor practice
V. COMPETENȚE TEHNICE ȘI TEHNOLOGICE:
5.a. Adoptarea de strategii didactice care sa permita utilizarea eficienta a mijlocelor si auxiliarelor didactice in procesul instructiv – educativ
5.b. Documentarea şi informarea permanentă din diferite surse clasice şi moderne
5.c. Utilizarea de tehnici IT în predare-învățare-evaluare
VI. COMPETENȚE DE MANAGEMENT A CARIEREI
6.a. Adoptarea de conduite eficiente pentru depasirea „situatiilor de criza”
6.b.Utilizarea metodelor şi tehnicilor de autocontrol psihocomportamental;
6.c. Deschidere faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării profesionale
Program |
Nr. ore |
Față în față |
On line |
Evaluare |
STRATEGII DE ÎNVĂȚARE ACTIVĂ ÎN EDUCAȚIA FORMALĂ ȘI INFORMALĂ |
82 ore |
46 |
28 |
8 ore, din care 2 ore evaluare parțială, 6 ore evaluare finală |
CURS OBLIGATORIU: C 4- STRATEGII DE ÎNVĂȚARE ACTIVĂ ÎN EDUCAȚIA FORMALĂ ȘI NONFORMALĂ
Program |
Nr.ore |
Față în față |
On line |
Evaluare |
STRATEGII DE ÎNVĂȚARE ACTIVĂ ÎN EDUCAȚIA FORMALĂ ȘI INFORMALĂ |
56 |
36 |
20 |
1oră evaluare on line |
DESFĂȘURAREA PROGRAMULUI PE TEME – ORE
Nr. crt. |
Denumire tema |
Ore față în față |
Ore on line |
Total ore/ temă |
Observații |
1 |
PERSPECTIVA PEDAGOGIEI INTERACTIVE ȘI SOCIOGENEZA EDUCAȚIEI |
6 |
4 |
10 |
|
2 |
INTERACTIVITATE ȘI CREATIVITATE |
6 |
4 |
10 |
|
3 |
EDUCAȚIA FORMALĂ, NONFORMALĂ ȘI INFORMALĂ |
6 |
4 |
10 |
|
4 |
STIL ȘI METODE |
10 |
4 |
14 |
|
5 |
INTERACTIVITATEA VIRTUALĂ |
8 |
4 |
12 |
|
|
|
|
|
|
1 oră evaluare intermediară on line |
MODUL COMPLEMENTAR OBLIGATORIU: PROMOVAREA EGALITĂȚII DE ȘANSE ÎN EDUCAȚIE
Program |
Nr. ore |
Față în față |
On line |
Evaluare |
PROMOVAREA EGALITĂȚII DE ȘANSE ÎN EDUCAȚIE |
10 |
6 |
4 |
½ oră evaluare intermediară- Test on line |
OPȚIONALE: O 1-INTERACTIVITATEA ȘI JOCUL DE-A JOACA ( pentru ciclul preșcolar)
O 2- INTERACTIVITATEA DIDACTICĂ SAU PRINCIPIUL ACȚIUNII ȘI REACȚIUNII (pentru ciclul primar)
O 3- INTERACTIVITATEA DIDACTICĂ LA ADOLESCENȚI SAU PRINCIPIUL ACȚIUNILOR RECIPROCE ( pentru gimnaziu și liceu)
Nr. crt. |
Denumire tema |
Ore față în față |
Ore on line |
Total ore/ temă |
Observații |
1 |
O1/O2/O3 |
4 |
4 |
8 |
½ oră evaluare intermediară, test on line |
2.Resurse umane
Prin prezentul program de formare se oferă cadrelor didactice 7 teme de formare, dintre care fiecare cursant trebuie sa parcurgă, obligatoriu, 5 module (cele 3 teme obligatorii și 2 teme opționale, la alegere dintre cele 4 opționale oferite).
COMPETENȚE GENERALE ȘI SPECIFICE
COMPETENŢE GENERALE |
COMPETENŢE SPECIFICE
|
Cunoaşterea şi aplicarea funcţiilor manageriale: proiectarea, organizarea, coordonarea, controlul, monitorizarea, conducerea operaţională şi evaluarea activităţilor din unitatea şcolară, proiectarea dezvoltării instituţionale. |
Realizarea documentelor de planificare/ proiectare managerială, pe baza unei analiza concrete a unităţii şcolare, în vederea elaborării unei oferte educaţionale centrate pe nevoile de dezvoltare ale elevilor şi ale comunităţii locale, conforme cu standardele de calitate. |
Utilizarea funcţiilor manageriale în vederea unei activităţi eficiente a unităţii şcolare. |
|
Utilizarea managementului strategic pentru dezvoltare instituţională – asigurarea calităţii în educaţie. |
Elaborarea de strategii eficiente în vederea asigurării calităţii în educaţia furnizată elevilor. |
Proiectarea şi organizarea activităţilor educative extracurriculare. |
Realizarea de activități educative extracurriculare interesante, atractive, de calitate. |
Cunoaşterea şi utilizarea conceptelor specifice în vederea asigurării calităţii în educaţie. |
Utilizarea strategiilor care permit oferirea unei educații de calitate elevilor. |
Cunoaşterea şi utilizarea strategiilor adecvate de comunicare şi relaţionare managerială. |
Selectarea căilor şi mijloacelor eficiente de comunicare individuală şi instituţională pentru eficientizarea demersului managerial. |
Soluţionarea situaţiilor conflictuale, medierea, negocierea conflictelor, asigurarea unui climat de transparenţă, încredere şi responsabilitate în şcoală. |
|
Cunoaşterea şi utilizarea strategiilor de comunicare şi relaţionare. |
Selectarea căilor şi mijloacelor eficiente de comunicare pentru eficientizarea demersului didactic. |
Soluţionarea situaţiilor conflictuale, medierea, negocierea conflictelor, asigurarea unui climat de transparenţă, încredere şi responsabilitate în clasa / grupa de elevi. |
|
Cunoaşterea şi aplicarea funcţiilor manageriale: proiectarea, organizarea, coordonarea, controlul, monitorizarea, conducerea operaţională şi evaluarea activităţilor cu clasa/grupa de elevi. |
Utilizarea funcţiilor manageriale în vederea unei activităţi eficiente a unităţii şcolare. |
Utilizarea instrumentelor şi tehnicilor de evaluare specifice procesului managerial de calitate. |
|
Utilizarea de tehnici de stimulare a creativităţii, motivaţiei resurselor umane, formarea grupurilor/ dezvoltarea echipelor din şcoală, managementul conflictelor. |
Adoptarea strategiilor care permit utilizarea optimă a resurselor umane din şcoală. |
Valorificarea particularităţilor individuale şi de grup pentru eficientizarea demersului managerial, formarea grupurilor şi a echipelor de lucru din şcoală. |
|
Cunoaşterea şi aplicarea modalităţilor de elaborare şi implementare a proiectelor |
Realizarea și implementarea de proiecte eficiente. Realizarea unor proiecte comune şcoală-familie-comunitate. |
Utilizarea de tehnici de stimulare a creativităţii motivaţiei elevilor, formarea grupurilor/ dezvoltarea echipelor din clasa/ grupa de elevi, managementul conflictelor. |
Adoptarea strategiilor care permit utilizarea optimă a resurselor umane ale clasei / grupei de elevi. |
Valorificarea particularităţilor individuale şi de grup pentru eficientizarea demersului didactic, formarea grupurilor şi a echipelor din clasa / grupa de elevi. |
|
Cunoaşterea modalităţilor de gestionare a resurselor materiale şi financiare. |
Adoptarea strategiilor care permit utilizarea optimă a resurselor materiale şi financiare ale unităţii şcolare. |
Adoptarea strategiilor care permit utilizarea optimă a resurselor materiale şi financiare ale clasei/grupei de elevi. |
|
Cunoaşterea şi utilizarea strategiilor adecvate de self – management |
Adoptarea strategiilor specifice pentru dezvoltarea personală. Adoptarea de conduite eficiente pentru depăşirea „situaţiilor de criză”. |
Prin prezentul program de formare se oferă cadrelor didactice 7 module/ teme de formare dintre care fiecare cursant trebuie sa parcurgă, obligatoriu, 5 module (cele 3 module/ teme obligatorii și 2 module/ teme opționale, la alegere dintre cele 4 opționale oferite).
Program de formare |
Nr. total de ore |
Nr. ore de formare faţă în faţă |
Nr. ore de formare on line |
Nr. ore de evaluare |
Management organizaţional şi de grup |
82 |
46 |
28 |
8 ore (6 ore evaluare finala + 2 evaluare parţială) |
Nr. crt. |
Modulul/ tema |
Nr. total de ore |
Nr. ore de formare faţă în faţă |
Nr. ore de formare on line |
Nr. ore de evaluare |
MODULE OBLIGATORII: |
|
||||
1 |
T1: Managementul clasei/grupei – gestionarea situaţiilor de criză |
15 |
11 |
4 |
1 oră de evaluare intermediară/ |
2 |
T2: Managementul comunicării |
14 |
10 |
4 |
|
3 |
T3: Management strategic |
25 |
17 |
8 |
|
MODULE OPŢIONALE: |
|
||||
4 |
O1: Managementul asigurării calităţii |
10 |
4 |
6 |
1/2 oră de evaluare intermediară |
5 |
O2: Managementul activităţilor extracurriculare |
10 |
4 |
6 |
1/2 oră de evaluare intermediară |
6 |
O3: Proiectul de dezvoltare instituţională |
10 |
4 |
6 |
1/2 oră de evaluare intermediară |
7 |
O4: Management de proiect |
10 |
4 |
6 |
1/2 oră de evaluare intermediară |
|
Total ore |
74 ore |
46 ore |
28 ore |
2 ore evaluare intermediară |
Module obligatorii:
T1: Managementul clasei/grupei – gestionarea situaţiilor de criză
T2: Managementul comunicării
T3: Management strategic
Module opționale (câte două ân funcție de alegerea formabililor):
O1: Managementul asigurării calităţii
O2: Managementul activităţilor extracurriculare
O3: Proiectul de dezvoltare instituţională
O4: Management de proiect
2.Resurse umane
Teme:
T1: Despre competenţe în general (10 ore)
T2: Competenţele cheie şi utilizarea în practica didactică la diferite niveluri: disciplina, arie curriculară, (13 ore)
T3: CDS ca exemplu de proiectare pe competenţe (10 ore)
T4: Module opţionale:
- preprimar/ primar/ gimnazial/ liceal (33 ore pe platforma)
- modul transversal interarii sau ca proiect al şcolii: Educaţia în spiritul dezvoltării durabile (11 ore)
Temele îşi propun să răspundă următoarelor direcţii majore de intervenţie:
- Ce înseamnă curriculumul centrat pe competenţe ?
- Ce presupune proiectarea de curriculum centrat pe competenţe ?
- Cum poate fi aplicat curriculumul centrat pe competenţe (la nivelul disciplinei, al ariei curriculare, al şcolii)?
Organizarea cursului: (89 ore: 48 faţa în faţă + 32 pe platformă +9 evaluare)
|
Tema |
Ore face to face |
Ore on line |
Total ore/ modul |
Observaţii |
|
Module obligatorii |
36 ore |
12 ore |
48 ore |
|
1 |
Despre competenţe în general |
11 ore |
4 ore |
15 ore |
1 oră evaluare recapitulativa on line/ test |
2 |
Competenţele cheie şi utilizarea în practica didactică la diferite niveluri: disciplina, arie curriculară |
12 ore |
4 ore |
16 ore |
|
3 |
CDS ca exemplu de proiectare pe competenţe |
13 ore |
4 ore |
17 ore |
|
|
Cursuri opţionale |
12 ore |
20 ore |
32 ore |
Cursanţii vor alege 1 modul |
1 |
O1 Elemente de specificitate in proiectarea/implemetarea curriculum-ului la nivel preprimar |
4 ore |
10 ore |
15 ore |
+ 1/2 oră evaluare parţială on line/ test |
2 |
O2 Elemente de specificitate in proiectarea/implemetarea curriculumului la nivel primar |
4 ore |
10 ore
|
15 ore |
+ 1/2 oră evaluare parţială on line/ test |
3 |
O3 Elemente de specificitate in proiectarea/implemetarea curriculum-ului la nivel gimnazial&liceal |
4 ore |
10 ore |
15 ore |
+ 1/2 oră evaluare parţială on line/ test |
4 |
Educaţia în spiritul dezvoltării durabile (modul transversal) interarii sau ca proiect al şcolii) |
8 ore |
10 ore
|
17 ore |
Modul complementar obligatoriu + 1/2 oră evaluare parţială on line/ test |
|
Evaluare |
6 ore finala+3 evaluare partială |
COMPETENŢE GENERALE
I. Investigarea curriculum-ului din perspectiva acţiunii didactice centrate pe elev
II. Aplicarea algoritmilor optimi în proiectarea, organizarea şi evaluarea activităţilor didactice din perspectiva curriculum-ului centrat pe competenţe
III. Reglarea componentei „conţinuturi” în modelul de proiectare curriculară centrat pe competenţe
COMPETENŢE SPECIFICE
I.1. Lectura curriculum-ului centrat pe competenţe independent de conţinuturile disciplinelor şcolare.
I.2. Abordarea adecvată a relaţiei dintre unitatea de învăţare asociată unui model de învăţare a competenţelor
II.1. Adecvarea strategiilor de proiectare, organizare şi evaluare a acţiunii didactice la modelul educaţiei individualizate centrate asupra elevului.
II.2. Utilizarea spectrului competenţelor ca profil pedagogic al activităţii didactice.
II.3. Utilizarea evaluării ca o componentă a procesului de predare-învăţare în care interiorizarea competenţelor este anticipată şi adecvată pe parcursul învăţării.
III.1. Selectarea conţinuturilor relevante în formarea competenţelor ca pachet transferabil şi multifuncţional de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini.
III.2. Operarea cu conţinuturile disciplinare din perspectiva curriculumului integrat, a transdisciplinarităţii şi a modularităţii.
III.3. Abordarea conţinuturilor din perspectiva unei cunoaşteri construite specifice societţii cunoaşterii.
2.Resurse umane