1. Criterii curriculare
Publicul țintă vizat: cadre didactice din învățământul preuniversitar primar, gimnazial și liceal
Justificarea ofertei: cadrele didactice trebuie să dezvolte abilități și competențe în domeniul educației multiculturale și să promoveze valori specifice unei societăți multiculturale, în condițiile integrării României în Uniunea Europeana.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competențe vizate
- Manifestarea unei conduite psihopedagogice inovative în plan profesional/ social in contextul promovării toleranței ,
- Identificarea principiilor și valorilor specifice societății multiculturale,
- Proiectarea unui demers didactic, valorificând principiile specifice educației multiculturale,
- Dobândirea unor mecanisme psihice pentru a realiza stăpânirea de sine și echilibrul comportamental în toate situațiile educaționale in contextul unei societăți multiculturale
- Organizarea și adecvarea curriculumului în vederea promovării principiilor și valorilor multiculturale,
- Deschidere față de tendințele inovatoare necesare dezvoltării profesionale specifice realităților educative europene.
b. Planificarea modulelor tematice
MODUL TEMATIC |
Total ore |
Teorie |
Aplicații |
1.Diversitate și educațiemulticulturală în cadrul realității europene |
4h |
1 h |
3 h |
2.Modificarea curriculumului din perspectivă multiculturală- o necesitate |
4h |
1 h |
3 h |
3. Modele de educație multiculturală |
4h |
1 h |
3 h |
4. Noi competențe ale profesorului din perspectivă multiculturală |
5 h |
2 h |
3 h |
5. Sala de clasă – o realitate multiculturală |
5h |
2 h |
3 h |
Evaluare finală |
2 h |
- |
- |
Total
|
24 h |
ore |
15 h |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tipul activității |
Formatori |
I (8 ore) |
8.00-9.00 |
1.Diversitate și educație multiculturală în cadrul realității europene |
Curs |
Prof. Bică Andra
Prof. Ovidiu Tănase Prof. Dana Samoilă |
9.00-11.30 |
Aplicații |
|||
11.30-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
2. Modificarea curriculumului din perspectivă multiculturală- o necesitate |
Curs |
||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
II (8 ore) |
8.00-9.00 |
3.Modele de educație multiculturală 4. Noi competențe ale profesorului din perspectivă multiculturală |
Curs |
|
09.00-11.00 |
Aplicații |
|||
11.00-12.00 |
Evaluare |
|||
12.00-13.00 |
Curs |
|||
13.00-15.00 |
Aplicații |
|||
15.00-16.00 |
Evaluare |
|||
III (6 ore) |
8.00-10.00 |
5. Sala de clasă – o realitate multiculturală |
Curs |
|
10.00-13.30 |
Aplicații |
|||
13.30-14.00 |
Evaluare |
|||
IV (2 ore) |
10.00-12.00 |
Evaluare finală |
Evaluare |
Modalități de evaluare a cursanților:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicații |
Evaluare finală |
prezența și implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ încadrarea în timp, implicarea si interesul participanților, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformării lor în puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezență activă, lucrul în echipă, investigații practice. |
Alcătuirea și prezentarea unui portofoliu personal care va cuprinde următoarele materiale: un proiect de educație multiculturală, un eseu pornind de la citatul” cea mai periculoasă prejudecată este aceea de a crede că nu ai nici una” |
2.Resurse umane
1. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadre didactice și didactice auxiliare
Justificarea ofertei: promovarea respectului pentru drepturile omului şi pentru libertăţile fundamentale, a respectului faţă de sine şi respectul faţă de alţii; dezvoltarea unor atitudini şi comportamente care să conducă la respectarea drepturilor celorlalţi, promovarea egalităţii de gen, respectarea, înţelegerea şi valorizarea diversităţii culturale, în special în ceea ce priveşte diferenţele naţionale, etnice, religioase, lingvistice şi alte minorităţi sau comunităţi; promovarea cetăţeniei active şi a democraţiei.
Durata programului: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
1. Familiarizarea şi utilizarea în munca de zi cu zi a unor modele de intervenţie care să asigure egalitatea de şanse şi tratament la nivel social, structural şi organizaţional;
2. Să identifice şi elimine barierele care intervin în asigurarea egalităţii de şanse şi tratament;
3. Să cunoască şi utilizeze câteva metode şi modele de promovare a beneficiilor egalităţii de şanse;
4. Să cunoască metodele de promovare eficientă a şanselor egale pentru toţi, în echipa de lucru şi la nivel organizaţional.
b. Planificarea modulelor tematice:
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Legislaţie specifică, documente internaţionale |
2 |
1 |
1 |
- |
2.Nediscriminarea |
4 |
1 |
3 |
- |
3.Dezvoltarea durabilă |
6 |
2 |
3 |
1 |
4.Asigurarea calităţii în educaţia preuniversitară |
6 |
2 |
3 |
1 |
5.Ghid de bune practici |
4 |
1 |
3 |
- |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
7 |
13 |
4 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
1 |
8 - 14 |
1.Legislaţie specifică, documente internaţionale2. Nediscriminarea |
curs aplicatii |
Prof. Şandru Valeria
prof. Georgescu Alina |
2 |
8 - 16 |
3.Dezvoltarea durabilă |
curs aplicatii evaluare |
|
3 |
8 - 16 |
4.Asigurarea calităţii în educaţia preuniversitară 5.Ghid de bune practici |
curs aplicaţii evaluare |
|
4 |
10 - 14 |
Evaluare finală |
evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ incadrarea in timp, implicarea si interesul participantilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor in puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă,investigaţii practice. |
Portofoliu – elaborarea unui portofoliu de curs (fişe, chestionare, opţional) şi a unui proiect didactic |
2. Resurse umane:
1. Criterii curriculare:
Public – ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: promovarea respectului pentru drepturile omului şi pentru libertăţile fundamentale, a respectului faţă de sine şi respectul faţă de alţii; dezvoltarea unor atitudini şi comportamente care să conducă la respectarea drepturilor celorlalţi, promovarea egalităţii de gen, respectarea, înţelegerea şi valorizarea diversităţii culturale, în special în ceea ce priveşte diferenţele naţionale, etnice, religioase, lingvistice şi alte minorităţi sau comunităţi; promovarea cetăţeniei active şi a democraţiei.
Durata programului: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate:
1. Consolidarea cunoştinţelor privind Drepturile Omului şi Educaţia pentru Drepturile Omului;
2. Stimularea abilităţilor de facilitare;
3. Identificarea paşilor necesari pentru dezvoltarea unui program de Drepturile Omului;
4. Exersarea abilităţilor de planificare a programelor de Drepturile Omului;
5. Creşterea competenţelor în evaluarea programelor de Drepturile Omului;
b. Planificarea modulelor tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicatii |
Evaluare |
1.Introducere în Educatia pentru Drepturile Omului |
2 |
1 |
1 |
- |
2.Drepturile copilului |
4 |
1 |
3 |
- |
3.Metode pentru programele de educaţie pentru drepturile omului |
6 |
2 |
3 |
1 |
4.Programe pentru dezvoltarea EDO |
6 |
2 |
3 |
1 |
5.Promovarea drepturilor omului |
4 |
1 |
3 |
- |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
7 |
13 |
4 |
c. Calendarul programului:
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
1 |
8,00-14,00 |
1.Introducere în Educatia pentru Drepturile Omului 2.Drepturile copilului |
curs aplicatii |
Prof. Bică Andra prof. Ciocan Vetuța prof. Șandru Valeria
|
2 |
8,00-16,00 |
3.Metode pentru programele de educaţie pentru drepturile omului |
curs aplicatii evaluare |
|
3 |
8,00-16,00 |
4.Programe pentru dezvoltarea EDO 5.Promovarea drepturilor omului |
curs aplicaţii evaluare |
|
4 |
10.00-14,00 |
Evaluare finală |
evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finală |
prezenţa şi implicare |
Evaluare continuă care vizează acoperirea subiectelor/ incadrarea in timp, implicarea si interesul participantilor, nevoile de formare ca urmare a sesiunii, analiza punctelor slabe in vederea transformarii lor in puncte tari, chestionar de evaluare. Activitatea la seminar – prezenţă activă, lucrul in echipă,investigaţii practice. |
Portofoliu – elaborarea unui portofoliu de curs (fişe, chestionare, opţional) şi a unui proiect didactic |
2. Resurse umane: Formatori implicaţi
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice care lucrează cu elevi cu cerinţe educaţionale special, integraţi în şcolile de masă
Justificarea ofertei: Scopul cursului este să contribuie la schimbarea atitudinii faţă de copiii cu dizabilităţi, în sensul ca aceştia să fie percepuţi ca având drepturi efectiv egale şi să li se asigure egalizarea şanselor, pentru participare şi includere în şcoala incluzivă. Urmărim cresterea gradului de incluziune scolara a copiilor/elevilor cu CES, concomitent cu cresterea calitatii acesteia. Politicile incluzive conduc la calitate în educaţie şi valorizează toţi elevii, cadrele didactice şi părinţii. S-a constatat un interes deosebit al cadrelor didactice pentru integrarea copiilor cu dizabilităţi.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Educaţia incluzivă -Introducere, Prezentari, Asteptari, Norme |
3 |
1 |
2 |
- |
2. Integrare/ Incluziune |
2 |
1 |
1 |
- |
3. Copilul cu CES – intervenţia specifică diagnosticului |
5 |
1 |
3 |
1 |
4. Copilul cu CES – intervenţia specifică diagnosticului. Sprijin individualizat |
4 |
1 |
3 |
- |
5. Metode active de predare |
4 |
1 |
2 |
1 |
6. Ataşamentul şi tehnica Montessori |
2 |
1 |
1 |
- |
7. Ghidul pentru creşterea sănătoasă a copilului. Copilul cu parinti plecati la munca in straintate |
2 |
1 |
1 |
- |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
7 |
13 |
4 |
Calendarul programului
Ziua |
Tema |
Tip de activitate |
I (6 h) |
1. Educaţia incluzivă -Introducere, Prezentari, Aşteptări, Norme ( 3 h) Aplicaţii- formator Lazăr M |
Curs |
Aplicaţii |
||
2. Integrare/ Incluziune (2h)- formator Lazăr M Copilul cu CES – intervenţia specifică diagnosticului ( 1 h)- formator Nitoi O |
Evaluare |
|
Curs |
||
II (8 h) |
3. Copilul cu CES – intervenţia specifică diagnosticului (4h)- formator Nitoi O |
Aplicaţii |
Evaluare |
||
4. Copilul cu CES – intervenţia specifică diagnosticului. Sprijin individualizat (4h) – formator Lazăr M. |
Curs |
|
Aplicații |
||
III (8 h) |
5. Metode active de predare (4h) - formator: Buican Rodica |
Curs |
Aplicaţii |
||
6. Ataşamentul şi tehnica Montessori (2h) M. Lazăr 7. Ghidul pentru creşterea sănătoasă a copilului. Copilul cu parinti plecati la munca in straintate (2h) –formator: Niţoi Octaviana |
Curs |
|
Aplicaţii |
||
IV (2h) |
Evaluare finală: - formatorii Nitoi O, Lazar M, Buican R |
Evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
- frecvenţă - activitatea la seminar (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video); |
proiecte, referate, portofolii (plan de intervenţie personalizat, planificarea unei lecţii) |
2. Resurse umane
Formatori implicaţi ( nivelul de pregătire)
1. Criterii curriculare
Publicul ţintă vizat: cadre didactice și didactic auxiliar din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei: Înţelegerea şi aplicarea conceptului de educaţie antreprenorială este important atât pentru cadrele didactice dar mai ales pentru elevi. Spiritul antreprenorial și abilitățile manageriale sunt importante în actualul context socio – economic.
Durata: 24 ore
Curriculum-ul programului:
a. Competenţe vizate
b. Planificarea moduleler tematice
Modul tematic |
Total ore |
Teorie |
Aplicaţii |
Evaluare |
1. Specificul educaţiei antreprenoriale |
6 |
2 |
4 |
- |
2. Metode didactice tradiţionale şi moderne utilizate in învăţământul preuniversitar |
8 |
2 |
5 |
1 |
3. Realizarea unui optional de educatie antreprenorială |
8 |
2 |
5 |
1 |
Evaluare finală |
2 |
- |
- |
2 |
Total |
24 |
6 |
14 |
4 |
c. Calendarul programului
Ziua |
Interval orar |
Tema |
Tip activitate |
Formatori |
1 |
8,00-14,00 |
1. Specificul educaţiei antreprenoriale |
curs aplicatii |
Prof. Şandru Valeria Prof. Din Maria Andreea Prof. Samoilă Daniela Mihaela
|
2 |
8,00-16,00 |
2. Metode didactice tradiţionale şi moderne utilizate in învăţământul preuniversitar |
curs aplicatii |
|
3 |
8,00-16,00 |
3. Realizarea unui optional de educatie antreprenorială
|
curs aplicaţii |
|
4 |
10.00-14,00 |
Evaluare finală |
evaluare |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
Prezenţa si implicare |
activitatea la seminar (prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video). |
Portofoliu (o temă la alegere) – Realizarea unui optional de educatie antreprenorială - Eseu ”Spiritul antreprenorial” |
2. Resurse umane