1. Criterii curriculare
Denumirea programului: „Strategii de prevenire a părăsirii timpurii a școlii pentru copiii proveniți din grupurile vulnerabile”
Publicul ţintă vizat: cadre didactice din învăţământul preuniversitar
Justificarea ofertei:Programul de formare „Strategii de prevenire a părăsirii timpurii a școlii pentru copiii proveniți din grupurile vulnerabile” propune orientarea activităţii de formare continuă a cadrelor didactice pe trei mari direcţii după cum urmează:
Prima direcţie vizează sporirea şanselor de acces ale tuturor elevilor/ tinerilor, fără nici un fel de discriminare, la un învăţământ de calitate, în care se utilizează strategii didactice diferenţiate în funcţie de nevoile specifice ale acestora. Metodele şi practicile pe care programul le propune încurajează trecerea de la paradigm „învăţământului pentru toţi”, la aceea a „învăţământului pentru fiecare”. În acelaşi timp, programul stabileşte o legătură directă între ideea asigurării accesului la educaţie pentru fiecare şi calitatea ofertei educaţionale, cu alte cuvinte între nevoia de echitate şi cea de calitate în educaţie.
Cea de a doua orientare majoră priveşte învăţarea, care va fi abordată ca formare de competenţe-cheie care să faciliteze inserţia socială şi învăţarea de-a lungul întregii vieţi. În acest sens, cursurile de formare propuse vor dezvolta capacitatea profesorilor de a proiecta un proces didactic orientat spre formarea de competenţe precum: culegerea independentă de informaţii, rezolvarea de probleme, gândirea critică, transferul de cunoştinţe şi de competenţe deprinse în contexte noi, emiterea şi argumentarea unor judecăţi de valoare, orientarea flexibilă spre carieră.
Cea de a treia direcţie propusă priveşte şcoala ca parte a comunităţii, cu toate consecinţele ce decurg de aici. Astfel se explică orientarea proiectului de formare propus către: promovarea unei strategii de tip participativ în definirea ofertei educaţionale, cu consultarea şi implicarea elevilor, a părinţilor şi a autorităţilor locale, dar şi în organizarea procesului didactic.
Astfel programul va crea valoare adăugată atât prin contribuţia la dezvoltarea cunoştinţelor şi a competenţelor cadrelor didactice cât şi prin sprijinirea acestora în a parcurge drumul de la abordarea teoretică la activitatea de predare efectivă la clasă.
Durata: 60 ore
Curriculum-ul programului:
Competenţe vizate:
Planificarea moduleler tematice
|
Nr. ore |
Curs/ Activitate teoretică |
Aplicaţii practice |
Evaluare |
TEMA I – PROGRAME EDUCATIONALE |
10 h |
3 h |
6 h |
1 h |
TEMA II – CONSILIERE ȘI ORIENTARE ȘCOLARĂ |
15 h |
5 h |
9 h |
1 h |
TEMA III – EDUCAȚIE DIFERENȚIATĂ |
17 h |
5 h |
11 h |
1 h |
TEMA IV – POLITICI EDUCAȚIONALE PENTRU ELEVII ÎN SITUAŢIE DE RISC ŞI PENTRU CEI CU DIZABILITĂŢI |
16 h |
5 h |
10 h |
1 h |
Evaluare (cf art. 17 (1) lit. f) |
2 h |
|
|
2 h |
Total: |
60 h |
18 h |
36 h |
6 h |
Calendarul programului
TEMA I – PROGRAME EDUCAȚIONALE
|
|||||||||||||
Ziua |
Interval orar |
SUBTEMA |
Tip activitate |
Formator |
|||||||||
1(8–5.30) |
8 – 9 |
„Politicile Educaţionale pentru elevii în situaţie de risc şi pentru cei cu dizabilităţi” |
Curs |
Șandru Valeria
|
|||||||||
9 - 10 |
Aplicaţii |
||||||||||||
- |
Evaluare |
||||||||||||
10 – 11 |
Managementul de curriculum - CDS
|
Curs |
|||||||||||
11 – 13 |
Aplicații |
||||||||||||
13 – 13.30 |
Pauză |
||||||||||||
13.30–14,30 |
Educația diferențiată – Planul de intervenție personalizat pentru recuperare rămânerilor în urmă la învățătură |
Curs |
|||||||||||
14,30–15.30 |
Aplicații |
||||||||||||
2 (8 – 11) |
8 – 10 |
Programe școlare – ”Grădinița de vară”, ”Școala după școlală”, ”Școala părinților” |
Aplicaţii |
||||||||||
10 – 11 |
Evaluare |
||||||||||||
Notă: Evaluarea la sfârşitul temei se va realiza prin întocmirea unui portofoliu tematic, care va fi introdus în portofoliul de evaluare finală. |
|||||||||||||
5.8.2 TEMA II – CONSILIERE ȘI ORIENTARE ȘCOLARĂ
|
|||||||||||||
Ziua |
Interval orar |
SUBTEMA |
Tip activitate |
Formator |
|||||||||
2(11–5.30) |
11 - 12 |
Psihologia personalității |
Curs |
Apostol Doinița |
|||||||||
12 - 13 |
Aplicaţii |
||||||||||||
13 – 13.30 |
Pauza |
||||||||||||
13.30– 14.30 |
Aplicatii |
||||||||||||
14.30-15.30 |
Consilierea educaţională a elevilor |
Curs |
|||||||||||
3(8–16.30) |
8 - 11 |
Consilierea educaţională a elevilor |
Aplicaţii |
||||||||||
11 – 12 |
Profiluri de personalitate ale elevilor |
Curs |
|||||||||||
12 -13 |
Aplicații |
||||||||||||
13 – 13.30 |
|
Pauza |
|||||||||||
13.30–14.30 |
Profiluri de personalitate ale elevilor |
Aplicatii |
|||||||||||
14.30 -16.30 |
Activităţi educaţionale de orientare şi consiliere a elevilor |
Curs |
|||||||||||
4 (8 –11) |
8 – 10 |
Activităţi educaţionale de orientare şi consiliere a elevilor |
Aplicaţii |
||||||||||
10 – 11 |
|||||||||||||
Evaluare |
|||||||||||||
Notă: Evaluarea la sfârşitul temei se va realiza prin întocmirea unui portofoliu tematic, care va fi introdus în portofoliul de evaluare finală. |
|||||||||||||
5.8.3TEMA III – EDUCAȚIE DIFERENȚIATĂ
|
|||||||||||||
Ziua |
Interval orar |
SUBTEMA |
Tip activitate |
Formator |
|||||||||
4(11–16.30) |
11 – 13 |
Învățarea diferențiată – delimitări conceptuale. Diferențe individuale în învățare |
Curs |
Grama Aurelia
|
|||||||||
13 – 13.30 |
Pauza |
||||||||||||
13.30-16.30 |
Aplicatii |
||||||||||||
5(8–16.30) |
8 – 10 |
Stilul de învățare. Strategii de dezvoltare a stilului de învățare |
Curs |
||||||||||
10 - 13 |
Aplicatii |
||||||||||||
13 – 13.30 |
Pauza |
||||||||||||
13.30-16.30 |
Aplicatii |
||||||||||||
6 (8 – 12) |
8 - 9 |
Curriculum diferențiat pentru elevii dotați |
Curs |
||||||||||
9 - 11 |
Aplicatii |
||||||||||||
11 - 12 |
Evaluare |
||||||||||||
TEMA IV – POLITICI EDUCAȚIONALE PENTRU ELEVII ÎN SITUAŢIE DE RISC ŞI PENTRU CEI CU DIZABILITĂŢI |
|||||||||||||
Ziua |
Interval orar |
SUBTEMA |
Tip activitate |
Formator |
|||||||||
6(12-16.30) |
12 – 13
|
Cadrul legislativ în domeniul educației speciale |
Curs |
Șandru Valeria |
|||||||||
13 – 13,30 |
Pauza |
||||||||||||
13.30–14.30 |
Aplicatii |
||||||||||||
14,30–15.30 |
Conceptual de integrare și incluziune |
Curs |
|||||||||||
15.30–16.30 |
Aplicații |
||||||||||||
7 (8–14.30) |
8 - 10 |
Servicii de sprijin pentru copii cu cerințe educative special integrați în școlile obișnuite |
Curs |
||||||||||
10 - 13 |
Aplicatii |
||||||||||||
13 – 13.30 |
Pauza |
||||||||||||
13.30–14.30 |
Aplicatii |
||||||||||||
8 (8–14.30) |
8 – 9 |
Curriculum pentru copiii cu deficiențe integrați în învățământul de masă |
Curs |
||||||||||
9 - 13 |
Aplicatii |
||||||||||||
13 – 13.30 |
Pauza |
||||||||||||
13.30–14.30 |
Evaluare |
||||||||||||
Notă: Evaluarea la sfârşitul temei se va realiza prin întocmirea unui portofoliu tematic, care va fi introdus în portofoliul de evaluare finală. |
|||||||||||||
Ziua |
Interval orar |
Activitate |
Tip activitate |
Modalitate de prezentare |
|||||||||
9 (9 - 11) |
9 - 11 |
Evaluarea portofoliilor |
EVALUARE FINALĂ |
Suport electronic, cu prezentarea unei teme din portofoliu |
|||||||||
EVALUAREA CURSULUI - Se va realiza prin întocmirea unui portofoliu tematic (pe suport electronic) care să cuprindă toate cele 4 teme. Fiecare cadru didactic va prezenta, la alegere, una din temele din portofoliu. |
Modalităţi de evaluare a cursanţilor:
Evaluare teorie |
Evaluare aplicaţii |
Evaluare finala |
prezenţa si implicare |
- activitatea la seminar – prezenţă activă, alcătuirea unor bibliografii, comentarii de citate, analize de text, dezbateri, jocuri de rol, studiul de caz, brain-stormingul, interviul, înregistrări audio-video; - proiecte, referate, portofolii – portofoliul, teste, fişă psiho-pedagogică, referate, conspecte, investigaţii practice. |
proiect metodico-ştiinţific la una din temele programului |
2.Resurse umane
I. COMPETENȚE METODOLOGICE
a) definirea și utilizarea adecvată a conceptelor din științele educației (transdisciplinaritate, interactivitate, învățare permanentă), utile în: Pregătirea formării, Efectuarea formării, Evaluarea cursanților, Revizuirea și promovarea programului de formare( etapele unui program de formare continuă).
b) Aplicarea practică a conceptelor și teoriilor privind formarea capacităților de cunoaștere cu privire la Pregătirea formării, Efectuarea formării, Evaluarea cursanților, Revizuirea și promovarea programului de formare (etapele unui program de formare).
c) Definirea obiectivelor formării, a scopului și tipului sesiunii de formare.
d) Operaționalizarea obiectivelor, scrierea și utilizarea unui suport de curs, organizarea sesiunilor de formare.
e) Proiectarea conținuturilor de învățare.
f) Organizarea adecvată a activităților de învățare și realizarea situațiilor de învățare adecvate.
g) Utilizarea optimă a factorilor spațio-temporali și a altor categorii de resurse în vederea desfășurării și eficientizării procesului de formare
h) Realizarea activităților instructive educative, utilizarea metodelor și strategiilor de lucru, adecvate particularităților individuale și de grup
i) Promovarea diferențelor de învățare la adulți
II. COMPETENȚE DE COMUNICARE ȘI RELAȚIONARE
a) Stăpânirea conceptelor și teoriilor moderne de comunicare,
b) identificarea și utilizarea tipurilor de comunicare,
c) identificarea barierelor de comunicare și aplicarea unor strategii de depășire a acestora,
d) realizarea practică a feed-back-ului pozitiv,
e) utilizarea strategiilor adecvate de comunicare în grup, echipă,
f) promovarea învățării prin dinamica de grup, identificarea și utilizarea elementelor de dinamică a grupului,
g) lucrul în echipă cu alți formatori și cu persoane-resursă,
h) accesarea diverselor surse informaționale în vederea documentării.
i) utilizarea strategiilor de lucru în echipă / grup
III. COMPETENȚE PSIHOSOCIALE
a) Construirea unor situații de învățare:
- adecvarea conținuturilor și a obiectivelor formării la nevoile cursanților,
- adaptarea rapidă la schimbare, recunoașterea( identificarea și evaluarea) și depășirea obstacolelor psihologice și/sau sociale aflate în calea formării,
b) aplicarea strategiilor adecvate de motivare a participanților,
c) exersarea comportamentului specific formatorului ( abilități, aptitudini, deprinderi, atitudini),
d) manifestarea comportamentului empatic,
e) elaborarea de strategii eficiente de abordare flexibilă a situațiilor de formare.
IV. COMPETENȚE DE EVALUARE
a) proiectarea evaluării,
b) elaborarea instrumentelor de autoevaluare / evaluare a formării , a formabililor, a suportului de curs și a strategiilor utilizate și aplicarea probelor și instrumentelor de evaluare
c) organizarea sesiunilor de evaluare
d) înregistrarea rezultatelor evaluării și elaborarea raportului de activitate
e) promovarea programului de formare
f) autoevaluarea și încurajarea reflecției personale și a autoformării
g) elaborarea portofoliului de evaluare
h) evaluarea eficienței programului de formare
i) revizuirea programului de formare, cercetarea și identificarea relațiilor cauzale/ analiza consecințelor / ameliorarea programului de formare
V. COMPETENȚE TEHNICE ȘI TEHNOLOGICE
a) Utilizarea calculatorului în procesul instructiv – educativ
b) Aplicarea strategiilor de utilizare eficientă a mijloacelor/ auxiliarelor didactice în procesul de învățământ
c) conceperea / utilizarea de materiale audio-vizuale utilizate în programul de formare
VI. COMPETENȚE DE MANAGEMENT A CARIEREI
a) recunoașterea, selectarea și utilizarea metodelor și tehnicilor de autocontrol psihocomportamental,
b) dezvoltarea competențelor transversale în vederea utilizării eficiente a celor mai diverse mijloace de informare,
c) consilierea în privința programului de formare adecvat nevoilor specifice și a dezvoltării profesionale ulterioare a beneficiarilor,
d) asimilarea cunoștințelor de tip organizațional
CALENDARUL / ORARUL PROGRAMULUI DE FORMARE
ZIUA |
Interval orar |
Tema/ Subtema |
Tip activitate |
Ziua 1 (8-17) |
8-9
9-11
11-13 13-14 14-17 |
1. PREGĂTIREA FORMĂRII 1.1.Ce este formatorul. Delimitări conceptuale 1.1.1. Responsabilităţile formatorului 1.1.2. Specificul formatorului care se adresează adulţilor 1.1.Ce este formatorul. Delimitări conceptuale 1.2.Particularitățile învățării la adulți 1.2.Particularitățile învățării la adulți |
Curs
Aplicații
Curs
Pauza de masă Aplicatii |
Ziua 2 8-17 |
8-9 9-11 11-13 13-14 14-16 16-17 |
1.2.Particularitățile învățării la adulți 1.3.Stiluri de învățare 1.3.Stiluri de învățare 1.3.Stiluri de învățare Evaluare intermediară (Pregătirea formării) |
Aplicații Curs Aplicații Pauza de masă Aplicații Evaluare |
Ziua 3 8-17 |
8-10 10-13 13-14 14-15 15-17 |
2.PREGĂTIREA FORMĂRII 2.1. Analiza de nevoi 2.1. Analiza de nevoi 2.2.Stabilirea scopurilor și obiectivelor formării 2.2. Stabilirea scopurilor și obiectivelor formării |
Curs Aplicații Pauza de masa curs Aplicații |
Ziua 4 8-17 |
8-9 9-11 11-13 13-14 14-15 15-16 16-17 |
2.2. Stabilirea scopurilor și obiectivelor formării 2.3.Planificarea instruirii 2.3. Planificarea instruirii 2.3. Planificarea instruirii Evaluare intermediară (Evaluarea formării) 3.ETAPELE FORMĂRII 3.1. Elaborarea suportului de curs |
Aplicații Curs Aplicații Pauza de masă Aplicații Evaluare Curs |
Ziua 5 8-17 |
8-10 10-12 12-13 13-14 14-17 |
3.1. Elaborarea suportului de curs 3.2. Organizarea formării 3.2. Organizarea formării 3.2. Organizarea formării |
Aplicații Curs Aplicații Pauza de masă Aplicații |
Ziua 6 8-17 |
8-9 9-11 11-13 13-14 14-17 |
3.3. Desfășurarea formării 3.3. Desfășurarea formării 3.4. Evaluarea formării 3.4. Evaluarea formării
|
Curs Aplicații Curs Pauza de masă Aplicații |
Ziua 7 8-17 |
8-9 9-10 10-12 12-13 13-14 14 – 15 15-17 |
3.4. Evaluarea formării 3.5. Revizuirea și promovarea programului de formare 3.5. Revizuirea și promovarea programului de formare Evaluarea intermediară (3. Etapele formării) 4.COMUNICARE 4.1. Teorii și tipuri ale comunicării 4.1. Teorii și tipuri ale comunicării |
Aplicații Curs Aplicații Evaluare Pauza de masă Curs Aplicații |
Ziua 8 8-17 |
8-9 9-11 11-12 12-14 14-15 15-16 16-17 |
4.2. Barierele comunicării 4.2. Barierele comunicării 4.3. Ascultarea activă 4.3. Ascultarea activă 4.4. Feed-back – ul 4.4. Feed-back - ul |
Curs Aplicații Curs Aplicații Pauza de masă Curs Aplicații |
Ziua 9 8-17 |
8-9 9-10 10-12 12-13 13-14 14-15 15-16 16-17 |
4.4. Feed-back - ul 4.5. Tehnica de punere a întrebărilor 4.5. Tehnica de punere a întrebărilor 4.6. Comunicarea de grup 4.6. Comunicarea de grup 4.6. Comunicarea de grup Evaluarea intermediară (4.COMUNICARE)
|
Aplicații Curs Aplicații Curs Aplicații Pauza de masă Aplicații Evaluare |
Ziua 10
|
8-10 10-12 12-13 13-15 15-17 |
5.METODE-TEHNICI-INSTRUMENTE DE FORMARE 5.1. Selectarea tehnicilor de formare 5.1. Selectarea tehnicilor de formare 5.1. Selectarea tehnicilor de formare 5.2. Metode și tehnici de instruire |
Curs Aplicații Pauza de masă Aplicații Curs
|
Ziua 11
|
8-12
12-13 |
5.2. Metode și tehnici de instruire Metode și tehnici de instruire Evaluarea intermediară (METODE-TEHNICI-INSTRUMENTE DE FORMARE) |
Aplicații
Evaluare |
Ziua 12
|
8-12 |
EVALUAREA FINALĂ |
EVALUARE |
Planificarea pe module tematice
TEMA |
Nr. ore |
Curs |
Aplicaţii |
Evaluare |
I - PREGĂTIREA FORMĂRII |
16 h |
5 h |
10 h |
1 h |
II – PROIECTAREA FORMĂRII |
15 h |
5 h |
9 h |
1 h |
III – ETAPELE FORMĂRII |
22 h |
7 h |
14 h |
1 h |
IV – COMUNICAREA |
19 h |
6 h |
12 h |
1 h |
V – METODE, TEHNICI, INSTRUMENTE DE FORMARE |
13 h |
4 h |
8 h |
1 h |
Evaluare (cf art. 20 lit.f) |
4 h |
- |
- |
4 h (finală) |
TOTAL |
89 h |
27 h |
53 h |
9 h |
2.Resurse umane
I. COMPETENȚE METODOLOGICE
1.a. Aplicarea conceptelor si teoriilor moderne privind formarea capacitatilor de cunoastere
1.b.Utilizarea optima a factorilor spatio – temporali, in vederea eficientizarii procesului instructiv – educativ
II. COMPETENȚE DE COMUNICARE ȘI RELAȚIONARE
2.a. Proiectarea, conducerea si realizarea procesului instructiv – educativ, ca act de comunicare
2.b.Stapanirea conceptelor si teoriilor moderne privind formarea ,,schemelor de acţiune”şi a capacităţilor de cunoaştere
2.c. Proiectarea si organizarea activitatilor instructiv – educative in colaborare cu comunitatea
III. COMPETENȚE PSIHOSOCIALE
3.a. Responsabilizarea pentru rolul social asumat
3.b. Elaborarea de strategii eficiente ale parteneriatului scoala – familie
3.c. Manifestarea capacitatii de a diagnostica asteptarile si interesele familiei
3.d. Manifestarea unei conduite psihopedagogice inovative în plan profesional/social.
3.e. Adoptarea metodelor şi tehnicilor eficiente de cunoaşterea a copiilor şi integrare socială;
IV. COMPETENȚE DE EVALUARE
4.a. Selectarea metodelor specifice gandirii critice si a deprinderilor practice
V. COMPETENȚE TEHNICE ȘI TEHNOLOGICE:
5.a. Adoptarea de strategii didactice care sa permita utilizarea eficienta a mijlocelor si auxiliarelor didactice in procesul instructiv – educativ
5.b. Documentarea şi informarea permanentă din diferite surse clasice şi moderne
5.c. Utilizarea de tehnici IT în predare-învățare-evaluare
VI. COMPETENȚE DE MANAGEMENT A CARIEREI
6.a. Adoptarea de conduite eficiente pentru depasirea „situatiilor de criza”
6.b.Utilizarea metodelor şi tehnicilor de autocontrol psihocomportamental;
6.c. Deschidere faţă de tendinţele novatoare necesare dezvoltării profesionale
Program |
nr.ore |
Față în față |
On line |
Evaluare |
STRATEGII DE ÎNVĂȚARE ACTIVĂ ÎN EDUCAȚIA FORMALĂ ȘI INFORMALĂ |
82 ore |
46 |
28 |
8 ore, din care 2 ore evaluare parțială, 6 ore evaluare finală |
CURS OBLIGATORIU: C 4- STRATEGII DE ÎNVĂȚARE ACTIVĂ ÎN EDUCAȚIA FORMALĂ ȘI NONFORMALĂ
Program |
nr.ore |
Față în față |
On line |
Evaluare |
STRATEGII DE ÎNVĂȚARE ACTIVĂ ÎN EDUCAȚIA FORMALĂ ȘI INFORMALĂ |
56 |
36 |
20 |
1oră evaluare on line |
DESFĂȘURAREA PROGRAMULUI PE TEME – ORE
Nr. crt. |
Denumire tema |
Ore față în față |
Ore on line |
Total ore/ temă |
Observații |
1 |
PERSPECTIVA PEDAGOGIEI INTERACTIVE ȘI SOCIOGENEZA EDUCAȚIEI |
6 |
4 |
10 |
|
2 |
INTERACTIVITATE ȘI CREATIVITATE |
6 |
4 |
10 |
|
3 |
EDUCAȚIA FORMALĂ, NONFORMALĂ ȘI INFORMALĂ |
6 |
4 |
10 |
|
4 |
STIL ȘI METODE |
10 |
4 |
14 |
|
5 |
INTERACTIVITATEA VIRTUALĂ |
8 |
4 |
12 |
|
|
|
|
|
|
1 oră evaluare intermediară on line |
MODUL COMPLEMENTAR OBLIGATORIU: PROMOVAREA EGALITĂȚII DE ȘANSE ÎN EDUCAȚIE
Program |
Nr. ore |
Față în față |
On line |
Evaluare |
PROMOVAREA EGALITĂȚII DE ȘANSE ÎN EDUCAȚIE |
10 |
6 |
4 |
½ oră evaluare intermediară- Test on line |
OPȚIONALE: O 1-INTERACTIVITATEA ȘI JOCUL DE-A JOACA ( pentru ciclul preșcolar)
O 2- INTERACTIVITATEA DIDACTICĂ SAU PRINCIPIUL ACȚIUNII ȘI REACȚIUNII (pentru ciclul primar)
O 3- INTERACTIVITATEA DIDACTICĂ LA ADOLESCENȚI SAU PRINCIPIUL ACȚIUNILOR RECIPROCE ( pentru gimnaziu și liceu)
Nr. crt. |
Denumire tema |
Ore față în față |
Ore on line |
Total ore/ temă |
Observații |
1 |
O1/O2/O3 |
4 |
4 |
8 |
½ oră evaluare intermediară, test on line |
2.Resurse umane
Prin prezentul program de formare se oferă cadrelor didactice 7 module/teme de formaredintre care fiecare cursant trebuie sa parcurgă, obligatoriu, 5 module (cele 3 module/ teme obligatorii și 2 module/ teme opționale, la alegere dintre cele 4 opționale oferite).
COMPETENȚE GENERALE ȘI SPECIFICE
COMPETENŢE GENERALE
|
COMPETENŢE SPECIFICE |
Cunoaşterea şi aplicarea funcţiilor manageriale: proiectarea, organizarea, coordonarea, controlul, monitorizarea, conducerea operaţională şi evaluarea activităţilor din unitatea şcolară, proiectarea dezvoltării instituţionale. |
Realizarea documentelor de planificare/ proiectare managerială, pe baza unei analiza concrete a unităţii şcolare, în vederea elaborării unei oferte educaţionale centrate pe nevoile de dezvoltare ale elevilor şi ale comunităţii locale, conforme cu standardele de calitate. |
Utilizarea funcţiilor manageriale în vederea unei activităţi eficiente a unităţii şcolare. |
|
Utilizarea managementului strategic pentru dezvoltare instituţională – asigurarea calităţii în educaţie. |
Elaborarea de strategii eficiente în vederea asigurării calităţii în educaţia furnizată elevilor. |
Proiectarea şi organizarea activităţilor educative extracurriculare. |
Realizarea de activități educative extracurriculare interesante, atractive, de calitate. |
Cunoaşterea şi utilizarea conceptelor specifice în vederea asigurării calităţii în educaţie. |
Utilizarea strategiilor care permit oferirea unei educații de calitate elevilor. |
Cunoaşterea şi utilizarea strategiilor adecvate de comunicare şi relaţionare managerială. |
Selectarea căilor şi mijloacelor eficiente de comunicare individuală şi instituţională pentru eficientizarea demersului managerial. |
Soluţionarea situaţiilor conflictuale, medierea, negocierea conflictelor, asigurarea unui climat de transparenţă, încredere şi responsabilitate în şcoală. |
|
Cunoaşterea şi utilizarea strategiilor de comunicare şi relaţionare. |
Selectarea căilor şi mijloacelor eficiente de comunicare pentru eficientizarea demersului didactic. |
Soluţionarea situaţiilor conflictuale, medierea, negocierea conflictelor, asigurarea unui climat de transparenţă, încredere şi responsabilitate în clasa / grupa de elevi. |
|
Cunoaşterea şi aplicarea funcţiilor manageriale: proiectarea, organizarea, coordonarea, controlul, monitorizarea, conducerea operaţională şi evaluarea activităţilor cu clasa/grupa de elevi. |
Utilizarea funcţiilor manageriale în vederea unei activităţi eficiente a unităţii şcolare. |
Utilizarea instrumentelor şi tehnicilor de evaluare specifice procesului managerial de calitate. |
|
Utilizarea de tehnici de stimulare a creativităţii, motivaţiei resurselor umane, formarea grupurilor/dezvoltarea echipelor din şcoală, managementul conflictelor. |
Adoptarea strategiilor care permit utilizarea optimă a resurselor umane din şcoală. |
Valorificarea particularităţilor individuale şi de grup pentru eficientizarea demersului managerial, formarea grupurilor şi a echipelor de lucru din şcoală. |
|
Cunoaşterea şi aplicarea modalităţilor de elaborare şi implementare a proiectelor |
Realizarea și implementarea de proiecte eficiente. Realizarea unor proiecte comune şcoală-familie-comunitate. |
Utilizarea de tehnici de stimulare a creativităţii motivaţiei elevilor, formarea grupurilor/dezvoltarea echipelor din clasa / grupa de elevi, managementul conflictelor. |
Adoptarea strategiilor care permit utilizarea optimă a resurselor umane ale clasei / grupei de elevi. |
Valorificarea particularităţilor individuale şi de grup pentru eficientizarea demersului didactic, formarea grupurilor şi a echipelor din clasa / grupa de elevi. |
|
Cunoaşterea modalităţilor de gestionare a resurselor materiale şi financiare. |
Adoptarea strategiilor care permit utilizarea optimă a resurselor materiale şi financiare ale unităţii şcolare. |
Adoptarea strategiilor care permit utilizarea optimă a resurselor materiale şi financiare ale clasei/grupei de elevi. |
|
Cunoaşterea şi utilizarea strategiilor adecvate de self – management |
Adoptarea strategiilor specifice pentru dezvoltarea personală. Adoptarea de conduite eficiente pentru depăşirea „situaţiilor de criză”. |
Prin prezentul program de formare se oferă cadrelor didactice 7 module/ teme de formare dintre care fiecare cursant trebuie sa parcurgă, obligatoriu, 5 module (cele 3 module/ teme obligatorii și 2 module/ teme opționale, la alegere dintre cele 4 opționale oferite).
Program de formare |
Nr. total de ore |
Nr. ore de formare faţă în faţă |
Nr. ore de formare on line |
Nr. ore de evaluare |
Management organizaţional şi de grup |
82 |
46 |
28 |
8 ore (6 ore evaluare finala + 2 evaluare parţială) |
Nr. crt. |
Modulul/tema |
Nr. total de ore |
Nr. ore de formare faţă în faţă |
Nr. ore de formare on line |
Nr. ore de evaluare |
MODULE OBLIGATORII: |
|
||||
1 |
T1: Managementul clasei/grupei – gestionarea situaţiilor de criză |
15 |
11 |
4 |
1 oră de evaluare intermediară/ |
2 |
T2: Managementul comunicării |
14 |
10 |
4 |
|
3 |
T3: Management strategic |
25 |
17 |
8 |
|
MODULE OPŢIONALE: |
|
||||
4 |
O1: Managementul asigurării calităţii |
10 |
4 |
6 |
1/2 oră de evaluare intermediară |
5 |
O2: Managementul activităţilor extracurriculare |
10 |
4 |
6 |
1/2 oră de evaluare intermediară |
6 |
O3: Proiectul de dezvoltare instituţională |
10 |
4 |
6 |
1/2 oră de evaluare intermediară |
7 |
O4: Management de proiect |
10 |
4 |
6 |
1/2 oră de evaluare intermediară |
|
Total ore |
74 ore |
46 ore |
28 ore |
2 ore evaluare intermediară |
Module obligatorii:
T1: Managementul clasei/grupei – gestionarea situaţiilor de criză
T2: Managementul comunicării
T3: Management strategic
Module opționale (câte două ân funcție de alegerea formabililor):
O1: Managementul asigurării calităţii
O2: Managementul activităţilor extracurriculare
O3: Proiectul de dezvoltare instituţională
O4: Management de proiect
2.Resurse umane
Teme /module
T1: Despre competenţe în general (10 ore)
T2: Competenţele cheie şi utilizarea în practica didactică la diferite niveluri: disciplina, arie curriculară, (13 ore)
T3: CDS ca exemplu de proiectare pe competenţe (10 ore)
T4: Module opţionale:
- preprimar/primar/gimnazial&liceal (33 ore pe platforma)
- modul transversal interarii sau ca proiect al şcolii: Educaţia în spiritul dezvoltării durabile (11 ore)
Temele îşi propun să răspundă următoarelor direcţii majore de intervenţie:
Ce înseamnă curriculumul centrat pe competenţe ?
Ce presupune proiectarea de curriculum centrat pe competenţe ?
Cum poate fi aplicat curriculumul centrat pe competenţe (la nivelul disciplinei, al ariei curriculare, al şcolii)?
Organizarea cursului:
(89 ore: 48/faţa în faţă + 32/pe platformă +9/evaluare)
|
Denumire modul |
Ore face to face |
Ore on line |
Total ore/ modul |
Observaţii |
|
Module obligatorii |
36 ore |
12 ore |
48 ore |
|
1 |
Despre competenţe în general |
11 ore |
4 ore |
15 ore |
1 oră evaluare recapitulativa on-line/ test
|
2 |
Competenţele cheie şi utilizarea în practica didactică la diferite niveluri: disciplina, arie curriculară |
12 ore |
4 ore
|
16 ore |
|
3 |
CDS ca exemplu de proiectare pe competenţe |
13 ore |
4 ore |
17 ore |
|
|
Cursuri opţionale |
12 ore |
20 ore
|
32 ore |
Cursanţii vor alege 1 modul |
1 |
O1 Elemente de specificitate in proiectarea/implemetarea curriculum-ului la nivel preprimar |
4 ore |
10 ore |
15 ore |
+ 1/2 oră evaluare parţială on-line/ test |
2 |
O2 Elemente de specificitate in proiectarea/implemetarea curriculum-ului la nivel primar |
4 ore |
10 ore
|
15 ore |
+ 1/2 oră evaluare parţială on-line/ test |
3 |
O3 Elemente de specificitate in proiectarea/implemetarea curriculum-ului la nivel gimnazial&liceal |
4 ore |
10 ore |
15 ore |
+ 1/2 oră evaluare parţială on-line/ test |
4 |
Educaţia în spiritul dezvoltării durabile (modul transversal interarii sau ca proiect al şcolii) |
8 ore |
10 ore
|
17 ore |
Modul complementar obligatoriu + 1/2 oră evaluare parţială on-line/ test |
|
Evaluare |
6 orefinala+3 evaluare partială |
COMPETENŢE GENERALE
I. Investigarea curriculum-ului din perspectiva acţiunii didactice centrate pe elev
II. Aplicarea algoritmilor optimi în proiectarea, organizarea şi evaluarea activităţilor didactice din perspectiva curriculum-ului centrat pe competenţe
III. Reglarea componentei „conţinuturi” în modelul de proiectare curriculară centrat pe competenţe
COMPETENŢE SPECIFICE
I. 1. Lectura curriculum-ului centrat pe competenţe independent de conţinuturile disciplinelor şcolare.
I. 2. Abordarea adecvată a relaţiei dintre unitatea de învăţare asociată unui model de învăţare a competenţelor
II. 1. Adecvarea strategiilor de proiectare, organizare şi evaluare a acţiunii didactice la modelul educaţiei individualizate centrate asupra elevului.
II. 2. Utilizarea spectrului competenţelor ca profil pedagogic al activităţii didactice.
II. 3. Utilizarea evaluării ca o componentă a procesului de predare-învăţare în care interiorizarea competenţelor este anticipată şi adecvată pe parcursul învăţării.
III. 1. Selectarea conţinuturilor relevante în formarea competenţelor ca pachet transferabil şi multifuncţional de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini.
III. 2. Operarea cu conţinuturile disciplinare din perspectiva curriculum-ului integrat, a transdisciplinarităţii şi a modularităţii.
III. 3. Abordarea conţinuturilor din perspectiva unei cunoaşteri construite specifice societţii cunoaşterii.
2.Resurse umane